Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Mitä liikennevakuutuslaissa tarkoitetaan liikenteellä? Liikenteestä saattaa olla kyse silloinkin, kun ajoneuvo on seisahduksissa hankalassa maastossa

    Liikennevakuutuksen perusteella voidaan maksaa korvausta vain silloin, kun vahingon aiheuttaja on ollut liikenteessä. Mitä tällä tarkoitetaan? Asia on periaatteessa yksinkertainen, mutta lukuisissa tilanteissa asiaa pitää pysähtyä miettimään.
    Uuden liikennevakuutuslain mukaan kuvassa näkyvä tilanne on liikennettä. Se on sitä riippumatta siitä, minkä laatuinen mönkijä on kyseessä. Liikenteestä on kyse, vaikka ajoneuvo olisi juuri sillä hetkellä seisahduksissa esimerkiksi hankalan maaston vuoksi, jos sillä on kuitenkin tarkoitus jatkaa matkaa.
    Uuden liikennevakuutuslain mukaan kuvassa näkyvä tilanne on liikennettä. Se on sitä riippumatta siitä, minkä laatuinen mönkijä on kyseessä. Liikenteestä on kyse, vaikka ajoneuvo olisi juuri sillä hetkellä seisahduksissa esimerkiksi hankalan maaston vuoksi, jos sillä on kuitenkin tarkoitus jatkaa matkaa. Kuva: Seppo Nykänen

    Euroopan unionin tuomioistuin on hiljattain antanut kolme ratkaisua, jossa se on tarkentanut ajoneuvon käyttämistä koskevan käsitteen sisältöä. Nämä selventävät sitä, kuinka liikenteessä oleminen on käsitettävä.

    Tuomiossa 4.12.2014, Vnuk, C-162/13, ECLI:EU:C:2014:21:46, oli kyse siitä, kuuluuko ajoneuvojen käyttäminen maatilatalouden töihin direktiivin ajoneuvon käytön määritelmään ja siten direktiivin soveltamisalaan. Tapauksessa peräkärryllä varustetulla traktorilla siirrettiin heinäpaaleja niiden viemiseksi varastoon, kun peräkärry töytäisi tikapuita ja tikapuilla seissyt henkilö loukkaantui. Tuomioistuin katsoi, ettei direktiivin soveltamisala rajoitu ainoastaan tieliikenteeseen tai muutoin ajoneuvojen käyttöön yleisillä teillä, vaan ajoneuvojen käyttämisen piiriin kuuluu kaikenlainen ajoneuvon tavanomaista käyttötarkoitusta vastaava käyttö mukaan lukien traktorilla ajaminen maatilan piha-alueella traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtämiseksi heinävarastoon.

    Tuomiossa 28.11.2017, Rodrigues de Andrade, C-514/16, ECLI:EU:C:2017:908, oli kyse siitä, kuuluiko ajoneuvon käytön piiriin traktorin käyttäminen voimanlähteenä. Tapauksessa paikoillaan olevaa traktorin moottoria pidettiin käynnissä kasvinsuojeluaineen sumuttamiseksi. Ilmeisesti rankan sateen, traktorin painon ja sumuttimen aiheuttaman tärinän yhteisvaikutuksesta maa petti traktorin alta. Traktori suistui alapuolisille penkereille, kääntyi ylösalaisin ja luisui kohti alapuolisilla penkereillä olleita neljää työntekijää, jotka olivat levittämässä kasvinsuojeluainetta viiniköynnöksille. Tuomioistuin katsoi, ettei direktiivin soveltamisalan piiriin kuulu tilanne, jossa maataloustraktori oli osallisena onnettomuudessa, kun traktorin pääasiallisena tehtävänä ei tämän onnettomuuden sattuessa ollut sen käyttäminen liikennevälineenä vaan se, että se oli työkoneena kasvinsuojeluaineen sumuttamiseen tarkoitetun pumpun käyttämiseen tarvittava voimanlähde. Ratkaisevaa ei kuitenkaan ollut se, oliko ajoneuvo onnettomuuden sattuessa paikoillaan vai liikkeessä, eikä se oliko moottori käynnissä vai ei.

    Tuomiossa 20.12.2017, Torreiro, C-334/16, ECLI:EU:C:2017:1007 oli kyse ajoneuvon käyttämisestä maastossa, joka ei sovellu yleiselle liikenteelle. Tapauksessa onnettomuus sattui sotilasharjoituksissa, kun pyörillä kulkevaa maastoajoneuvoa käytettiin sellaisessa maastossa, joka paremmin soveltui telaketjuilla kulkeville ajoneuvoille. Tuomioistuin katsoi, ettei pakollisen liikennevakuutuksen suojan tasoa voitu rajoittaa sillä perusteella, että ajoneuvoa käytettiin teillä tai maastossa, jotka eivät sovellu liikennekäyttöön.

    EU:n tuomioistuimen ratkaisuista käy ilmi, että liikenteessä olemisella tarkoitetaan tilannetta, jossa moottoriajoneuvoja on tarkoitus käyttää liikkumisvälineinä. Samoin niistä voi päätellä, että liikenteessä olemisella tarkoitetaan kaikenlaista ajoneuvon tavanomaista käyttöä riippumatta siitä, missä maastossa ajoneuvoa käytetään ja onko se paikoillaan vai liikkumassa. Liikenteessä olemiseen ei tuomioistuimen mukaan kuulu tilanne, jossa vahingon aiheutuessa ajoneuvoa käytetään muussa tarkoituksessa kuin liikkumisvälineenä. Esimerkiksi, jos traktoria käytetään maataloudessa voimanlähteenä.

    Mitä liikenteellä tarkoitetaan Suomen laissa?

    Liikennevakuutuslaissa liikenne on käsitteenä laajempi, kuin tieliikennelain tarkoittama tieliikenne. Tieliikennelaissa käsitellään yleisillä teillä tapahtuvaa liikennettä.

    Uuteen liikennevakuutuslakiin on EU:n direktiiviin kirjatusta ajoneuvon käytön määritelmästä lisätty soveltamisalaa koskevaan pykälään maininta siitä, että liikenteeseen käyttäminen ei ole riippuvaista ajoneuvon ominaisuuksista tai siitä, missä ajoneuvoa käytetään. Näin ollen liikennevakuutuslakia sovelletaan periaatteessa kaikilla sellaisilla alueilla, joissa ajoneuvoilla voi liikkua.

    Liikenteeseen käyttämisenä pidetään kaikkea tavanomaista liikkumista ja henkilöiden sekä tavaroiden kuljettamista ajoneuvolla. Tämä on perusperiaate ja siitä seuraa, että liikennevakuutuksesta korvataan pääasiassa ajoneuvon tavallisesta käytöstä aiheutunut vahinko.

    Useimmiten kysymyksessä on vahinko, joka on tapahtunut ajoneuvon liikkuessa ja se on aiheutunut ajoneuvon liikkumisesta. Ajoneuvon liikkuminen ei kuitenkaan ole ehdoton korvauksen edellytys, vaan ajoneuvoa voidaan katsoa käytetyn liikenteeseen myös silloin, kun se on lähdössä liikkeelle tai se on pysähtyneenä.

    Esimerkiksi ajoneuvon normaaliin käyttöön liittyvä pysäköinti tai ajoneuvon lastaaminen tai purkaminen kuuluvat yleensä liikenteeseen käyttämisen piiriin. Liikenteeseen käyttäminen ei olisi myöskään riippuvaista ajoneuvon ominaisuuksista, esimerkiksi sen teknisistä ominaisuuksista kuten rakenteesta tai nopeudesta.

    Liikennevakuutuslaissa on erikseen rajattu korvattavuuden ulkopuolelle kuormauksen, kuorman purkamisen tai muun työsuorituksen aikana ajoneuvon omistajalle, kuljettajalle tai muulle tätä työtä suorittavalle henkilölle sattuneet vahingot. Samoin moottoriajoneuvolla kaivamisesta aiheutunutta omaisuusvahinkoa ei korvata liikennevakuutuslain nojalla.

    Lain perusteluissa todetaan, että kuorman lastaaminen tai purkaminen ei ole tavanomaista ajoneuvoliikennettä ja tällaisen toiminnan vahinkoriskien kattaminen on perustellumpaa hoitaa lakisääteinen tapaturmavakuutuksen tai yritystoimintaan liittyvien vakuutusten kautta.

    Lähde Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta (HE 10/2024).

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje