Ski-Doo Renegade X-RX 137” -moottorikelkka: Rauhoittunut kapinallinen

Renegadella pärjää umpisellakin kohtalaisesti, reitillä korkea tuulilasi antaa hyvän suojan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Reittiajossa Renegade kestää patikkoa kohtuullisesti, pieni kulmikkuus mutkissa tekee siitä kiikkerän oloisen.
Reittiajossa Renegade kestää patikkoa kohtuullisesti, pieni kulmikkuus mutkissa tekee siitä kiikkerän oloisen. Kuva: Seppo Nykänen
Motion telastossa on keulimisen estoon neliasentoinen säätö.
Motion telastossa on keulimisen estoon neliasentoinen säätö. Kuva: Seppo Nykänen
Renegadessa on kapea laajakulmamittaristo, Lynxissä on samanlainen.
Renegadessa on kapea laajakulmamittaristo, Lynxissä on samanlainen. Kuva: Seppo Nykänen
D.E.S.S-ajonestolaite tekee luvattomien käyttäjien ajamisen mahdottomaksi.
D.E.S.S-ajonestolaite tekee luvattomien käyttäjien ajamisen mahdottomaksi. Kuva: Seppo Nykänen
Ski-Doo Renegade X-RX 137” -moottorikelkan mitat
Ski-Doo Renegade X-RX 137” -moottorikelkan mitat Kuva: Seppo Nykänen

Renegade on ollut pitkään cross-over mallinimenä Ski-Doon mallistossa. Kunniakas kapinallinen menneisyys on saanut jatkumoa uudessa mallissa. Se ei enää ole crossover vaan enemmänkin pitkän matkan reittikelkka. Renegade kamppailee Polariksen kanssa tasapäisesti retkikelkan ominaisuuksillaan. Renegade kestää vauhtia, kunhan patikko ei kasva kovin isoksi. Hitaammassa vauhdissa alusta toimii pehmeästi. Osa kuljettajista valitteli ohjautumisen kulmikkuutta mutkissa. Ilmeisesti Ripper XT -maton sivuttaispito on liiankin hyvä, eli se ei laske kelkkaa yhtään sivuluistoon. Sisäsuksen nostelu tekee etenemisestä kiikkerän tuntuista. Jalkakotelosta puuttuu sivutuki, mistä johtuen ulkosivun jalka ei tahdo pysyä astinlaudalla, kun siirtää painoa sisäkurviin.

Kaasunkäyttö on tarkkaa hitaassa vauhdissa, sillä voimaa tulee ulos rajusti jo pienellä liipasimen liikkeellä. Tämä tekee ajamisesta hieman repivää, ja väsyttävää pidemmän päälle. Nopeuden noustessa tilanne tasoittuu. Kytkimen säätöjen vuoksi voimansiirron toiminta on alussa terävämpää kuin Lynxillä. Polttoaineenkulutuksessa oli litran ero satasella, mikä johtunee erilaisista säädöistä.

Pidemmillä ajopätkillä alkoi telaston vaimennus hieman antautua, ilmeisesti olisi ollut jo huollon aika. Renegaden vaimentimet eivät ole Kashima-pinnoitettuja, joten niiden ensimmäinen huoltoväli on lyhyempi kuin Lynxin vaimentimilla. Vaimentimet ovat luokkaa halvemmat versiot kuin Lynxissä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Renegade on hyvä valinta retkikelkaksi reitille, sillä voi ajella rauhallisesti, tai halutessaan antaa myös hanaa.

KIITÄMME & MOITIMME

  • Ajo-ominaisuudet
  • Helppo ajaa
  • Mutkissa kulmikas ajettava
  • Tarkka kaasunkäyttö