Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Intermat 2012 -näyttely: maarakennusalan suurkatselmus

Joka kolmas vuosi järjestettävä Intermat-näyttely keräsi yhteen maailman rakennuskonevalmistajat. 375 000 m² näyttelyalue ja 1350 näytteilleasettajaa takasivat näyttelyvieraille mielenkiintoisia uutuuksia ja paljon kiinnostavaa nähtävää.
Mecalac AS900 on nelipyöräohjattu teleskooppi pyöräkuormain. Painoa on 7250 kiloa. Teleskooppipuomi kääntyy 90 astetta molemmille sivuille ja ulottuvuutta saavutetaan yli neljä metriä ylöspäin ja 3,5 metriä eteenpäin. Moottoritehoa on 63kW (85,7hp). Kuvan keikkuminen ei johdu heikosta kaatokuormasta, vaan demokuskin temppuilusta.
Mecalac AS900 on nelipyöräohjattu teleskooppi pyöräkuormain. Painoa on 7250 kiloa. Teleskooppipuomi kääntyy 90 astetta molemmille sivuille ja ulottuvuutta saavutetaan yli neljä metriä ylöspäin ja 3,5 metriä eteenpäin. Moottoritehoa on 63kW (85,7hp). Kuvan keikkuminen ei johdu heikosta kaatokuormasta, vaan demokuskin temppuilusta. 
Uudistettu pyöräalustainen Doosan DX140W-3 täyttää nyt uudet päästönormit. Tuottavuus on parantunut keskimäärin 5 %, mutta uudella noston työalueella saadaan 15 % lisää nostovoimaa. Hydrauliikan virtaus on 4 % suurempi, mikä parantaa kauhan murtovoimaa  7 % ja lisää vääntövoimaa käännössä.  Polttoaineenkulutuksen luvataan vähentyneen 10 %. Uusitun ohjaamon tärinävaimennusta on parannettu ja äänitason luvataan olevan ainoastaan 70 desibeliä.
Uudistettu pyöräalustainen Doosan DX140W-3 täyttää nyt uudet päästönormit. Tuottavuus on parantunut keskimäärin 5 %, mutta uudella noston työalueella saadaan 15 % lisää nostovoimaa. Hydrauliikan virtaus on 4 % suurempi, mikä parantaa kauhan murtovoimaa 7 % ja lisää vääntövoimaa käännössä. Polttoaineenkulutuksen luvataan vähentyneen 10 %. Uusitun ohjaamon tärinävaimennusta on parannettu ja äänitason luvataan olevan ainoastaan 70 desibeliä. 
Julkaisunsa sai myös Hyundain 9A-sarjan kaivinkonemallisto. Taso3b-päästönormien mukaiset koneet ovat valmistajan mukaan säilyttäneet aiemman sarjan voimat ja käyttömukavuuden, mutta polttoaineta-lous on parantunut ja päästöt vähentyneet. Anturit tarkkailevat painetta, lämpötilaa ja virtauksia, minkä luvataan parantavan kestävyyttä. Myös huoltovälien kerrotaan pidentyneen.
Julkaisunsa sai myös Hyundain 9A-sarjan kaivinkonemallisto. Taso3b-päästönormien mukaiset koneet ovat valmistajan mukaan säilyttäneet aiemman sarjan voimat ja käyttömukavuuden, mutta polttoaineta-lous on parantunut ja päästöt vähentyneet. Anturit tarkkailevat painetta, lämpötilaa ja virtauksia, minkä luvataan parantavan kestävyyttä. Myös huoltovälien kerrotaan pidentyneen. 
New Holland ennakkoesitteli  lyhytperäisen E140C SR:n. Markkinoille uutuus saapuu myöhemmin tänä vuonna ja se korvaa  E135B SR mallin. Taso3b-päästönormit saavutetaan jäähdytetyllä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (CEGR). Koneessa on iNDr-jäähdytysjärjestelmä, joka valmistajan mukaan minimoi melun, optimoi jäähdytyksen ja maksimoi partikkelien suodatuksen. INDr-jäähdystysjärjestelmässä moottoriosasto asennetaan erilliseen kanavaan, jonka vastakkaisilla sivuilla on jäähdytysilman sisäänotto- ja poistoaukot. Rakenne yhdessä eristysmateriaalien kanssa alentaa äänitasoa. Hydrauliikan optimoinnilla on saavutettu pumppujen parempi hyötysuhde, mikä uuden ECO-työalueen ohella vähentää polttoaineenkulutusta. Uudelta näyttöpaneelilta voidaan seurata kulutusta tunneittain. ROPS/FOBS-ohjaamon tärinävaimennus ja näkyvyys myös on parantunut.
New Holland ennakkoesitteli lyhytperäisen E140C SR:n. Markkinoille uutuus saapuu myöhemmin tänä vuonna ja se korvaa E135B SR mallin. Taso3b-päästönormit saavutetaan jäähdytetyllä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (CEGR). Koneessa on iNDr-jäähdytysjärjestelmä, joka valmistajan mukaan minimoi melun, optimoi jäähdytyksen ja maksimoi partikkelien suodatuksen. INDr-jäähdystysjärjestelmässä moottoriosasto asennetaan erilliseen kanavaan, jonka vastakkaisilla sivuilla on jäähdytysilman sisäänotto- ja poistoaukot. Rakenne yhdessä eristysmateriaalien kanssa alentaa äänitasoa. Hydrauliikan optimoinnilla on saavutettu pumppujen parempi hyötysuhde, mikä uuden ECO-työalueen ohella vähentää polttoaineenkulutusta. Uudelta näyttöpaneelilta voidaan seurata kulutusta tunneittain. ROPS/FOBS-ohjaamon tärinävaimennus ja näkyvyys myös on parantunut. 
Liebherr esitteli kaksi uutta kaivukonemallia, 24-tonnisen R924:n ja 50-tonnisen R956:n. Molemmissa on Taso3b-päästönormi moottorit DPF-suodatuksella. Ohjaamot ovat kasvaneet ja saaneet uuden 175 mm kosketusnäyttöpaneelin, joka toimii myös näyttönä peruutuskameralle. R924-mallissa on X-mallinen alavaunu, joka on avarien mitoituksien avulla suunniteltu helpommin puhdistettavaksi, esim. perusketjun ja telarungon väliä on kasvatettu. Huoltohelppoutta on parannettu sijoittamalla suodattimia paremmin saavutettaviksi.
Liebherr esitteli kaksi uutta kaivukonemallia, 24-tonnisen R924:n ja 50-tonnisen R956:n. Molemmissa on Taso3b-päästönormi moottorit DPF-suodatuksella. Ohjaamot ovat kasvaneet ja saaneet uuden 175 mm kosketusnäyttöpaneelin, joka toimii myös näyttönä peruutuskameralle. R924-mallissa on X-mallinen alavaunu, joka on avarien mitoituksien avulla suunniteltu helpommin puhdistettavaksi, esim. perusketjun ja telarungon väliä on kasvatettu. Huoltohelppoutta on parannettu sijoittamalla suodattimia paremmin saavutettaviksi. 
Case julkisti uusia C-sarjan kaivinkoneitaan. Japanilaisvalmisteinen 24 tonnin CX235C SR on lyhytperäinen ja vähäruokainen uutuusmalli. Isuzun moottorilla varustettu kone täyttää Taso3B-päästönormit ja on varustettu jäähdytetyllä EGR:llä ja DPF-hiukkassuodattimella. Valmistajan mukaan uusi moottori vähentää polttoaineenkulutusta peräti 17,5 %. Uusitun hydrauliikkajärjestelmän kerrotaan tuovan  15 % lisää nostotehoa.
Case julkisti uusia C-sarjan kaivinkoneitaan. Japanilaisvalmisteinen 24 tonnin CX235C SR on lyhytperäinen ja vähäruokainen uutuusmalli. Isuzun moottorilla varustettu kone täyttää Taso3B-päästönormit ja on varustettu jäähdytetyllä EGR:llä ja DPF-hiukkassuodattimella. Valmistajan mukaan uusi moottori vähentää polttoaineenkulutusta peräti 17,5 %. Uusitun hydrauliikkajärjestelmän kerrotaan tuovan 15 % lisää nostotehoa. 
JCB esitteli uuden 1,5-tonnisen 8018CTS -minikaivinkoneensa.  Moottorina pikku-JCB:ssä on 14,2 kW Perkins. Kesällä tuotantoon tulevan koneen nostovoiman ja kannatuskyvyn luvataan parantuneen. Tämä on saavutettu hydrauliikan parannuksilla ja siirtämällä puomin alapään kiinnitystä lähemmäs koneen keskikohtaa.  Samalla myös ylävaunun etuylitys on pienentynyt. Tyhjennyskorkeus ja ulottuvuus ovat myös edellismalleja paremmat. Kaivuhydrauliikan letkuja on siirretty suojaan puomin sisälle.
JCB esitteli uuden 1,5-tonnisen 8018CTS -minikaivinkoneensa. Moottorina pikku-JCB:ssä on 14,2 kW Perkins. Kesällä tuotantoon tulevan koneen nostovoiman ja kannatuskyvyn luvataan parantuneen. Tämä on saavutettu hydrauliikan parannuksilla ja siirtämällä puomin alapään kiinnitystä lähemmäs koneen keskikohtaa. Samalla myös ylävaunun etuylitys on pienentynyt. Tyhjennyskorkeus ja ulottuvuus ovat myös edellismalleja paremmat. Kaivuhydrauliikan letkuja on siirretty suojaan puomin sisälle. 
New Holland laajentaa mallistoaan LM625-kurottajalla.  Työpainoa uutuudella on 4800 kg ja se pystyy nostamaan 2,5 tonnia. Maksiminostokorkeus on kuusi metriä. Kompaktin kurottajan leveys ja korkeus ovat alle kaksi metriä ja kääntösäde on 3,4 metriä.  Voimansiirto on hydrostaattinen.  Moottorivaihtoehtoina on vapaastihengittävä 70-tai turboahdettu 84-hevosvoimainen.
New Holland laajentaa mallistoaan LM625-kurottajalla. Työpainoa uutuudella on 4800 kg ja se pystyy nostamaan 2,5 tonnia. Maksiminostokorkeus on kuusi metriä. Kompaktin kurottajan leveys ja korkeus ovat alle kaksi metriä ja kääntösäde on 3,4 metriä. Voimansiirto on hydrostaattinen. Moottorivaihtoehtoina on vapaastihengittävä 70-tai turboahdettu 84-hevosvoimainen. 
Hitachin uudistettu ZW250-5 pyöräkuormaimen suunnittelussa on huomioitu käyttömukavuus, sillä ohjaamo on entistä tilavampi ja näkyvyys on parantunut. Melutason luvataan olevan erittäin alhainen. 20,2-tonninen ZW250-5 noudattaa Taso3B-päästönormeja ja siinä on 7,8-litrainen 181 kW moottori. Murtovoimaa luvataan 157 kN.  Polttoaineenkulutus on saatu vähennettyä 10 %. Hitachin ohjattavuuden luvataan olevan aikaisempia malleja paremman, kiitos uusien esivalittujen työtapojen.
Hitachin uudistettu ZW250-5 pyöräkuormaimen suunnittelussa on huomioitu käyttömukavuus, sillä ohjaamo on entistä tilavampi ja näkyvyys on parantunut. Melutason luvataan olevan erittäin alhainen. 20,2-tonninen ZW250-5 noudattaa Taso3B-päästönormeja ja siinä on 7,8-litrainen 181 kW moottori. Murtovoimaa luvataan 157 kN. Polttoaineenkulutus on saatu vähennettyä 10 %. Hitachin ohjattavuuden luvataan olevan aikaisempia malleja paremman, kiitos uusien esivalittujen työtapojen. 
Komatsu julkaisi 7-sarjan WA380-7 and WA500-7 pyöräkuormaimet. Kuvan 33,7-tonninen WA500-7 on saanut Taso3B-päästönormin mukaiset moottorit. 264-kilowattisessa, kuusisylinterissä myllyssä on muuttuvatilavuuksinen turboahdin, EGR ja DPF. Polttoainesäästöjä saavutetaan Smart Loader Logic toiminnolla, joka automaattisesti vähentää moottorin vääntöä kevyemmässä työssä. Kojelaudan ja etuikkunan uudelleenmuotoilun myötä näkyvyys ohjaamosta on parantunut.
Komatsu julkaisi 7-sarjan WA380-7 and WA500-7 pyöräkuormaimet. Kuvan 33,7-tonninen WA500-7 on saanut Taso3B-päästönormin mukaiset moottorit. 264-kilowattisessa, kuusisylinterissä myllyssä on muuttuvatilavuuksinen turboahdin, EGR ja DPF. Polttoainesäästöjä saavutetaan Smart Loader Logic toiminnolla, joka automaattisesti vähentää moottorin vääntöä kevyemmässä työssä. Kojelaudan ja etuikkunan uudelleenmuotoilun myötä näkyvyys ohjaamosta on parantunut. 
LiuGong Dressta TD-40E puskutraktorilla on painoa 67 700 kiloa ja puskulevyn kapasiteetti on 39,8m³. Tehoa Cumminsin kuutoskoneesta irtoaa 384 kilowattia ja se täyttää tiukat Taso3A-päästönormit.
LiuGong Dressta TD-40E puskutraktorilla on painoa 67 700 kiloa ja puskulevyn kapasiteetti on 39,8m³. Tehoa Cumminsin kuutoskoneesta irtoaa 384 kilowattia ja se täyttää tiukat Taso3A-päästönormit. 
JCB kurottaa korkeuksiin uudella JCB 540-200-mallilla, sillä se on valmistajan mukaan Euroopan ainoa 20 metrin nostokorkeuden omaava kurottaja. Moottorina on vääntävä ja tehokas 100 hevosvoimainen JCB Dieselmax ja siinä on nelinopeuksinen Power shift -vaihteisto. Puomi on viisiosainen ja sen kaikkia toimintoja ohjataan yhdellä ohjaussauvalla. Teleskooppi toimii sisäisen sylinterin ja ketjun järjestelmällä, mikä valmistajan mukaan vähentää rasvauksen tarvetta ja pidentää huoltovälejä. Mekaniikka on nähtävissä ulkoapäin helpottaen ketjun kiristämistarpeen arviointia. Nostovakautta on saavutettu siirtämällä koneen tukitassuja eteenpäin. ”JCB 540-200-malli on suunniteltu asiakaslähtöisesti ja täyttämään kasvaneet korkeus-ja ulottuvuusvaatimukset erityisesti rakennustyömailla ja teollisuudessa”, toteaa JCB:n tuotekehitysjohtaja Tim Burnhope.
JCB kurottaa korkeuksiin uudella JCB 540-200-mallilla, sillä se on valmistajan mukaan Euroopan ainoa 20 metrin nostokorkeuden omaava kurottaja. Moottorina on vääntävä ja tehokas 100 hevosvoimainen JCB Dieselmax ja siinä on nelinopeuksinen Power shift -vaihteisto. Puomi on viisiosainen ja sen kaikkia toimintoja ohjataan yhdellä ohjaussauvalla. Teleskooppi toimii sisäisen sylinterin ja ketjun järjestelmällä, mikä valmistajan mukaan vähentää rasvauksen tarvetta ja pidentää huoltovälejä. Mekaniikka on nähtävissä ulkoapäin helpottaen ketjun kiristämistarpeen arviointia. Nostovakautta on saavutettu siirtämällä koneen tukitassuja eteenpäin. ”JCB 540-200-malli on suunniteltu asiakaslähtöisesti ja täyttämään kasvaneet korkeus-ja ulottuvuusvaatimukset erityisesti rakennustyömailla ja teollisuudessa”, toteaa JCB:n tuotekehitysjohtaja Tim Burnhope. 
Näyttelyn suurin kone oli Hyundain 120-tonninen R1200-9 kaivinkone. Maailman ensiesittelynsä saanut mörkö on varustettu 23 litraisella, 6-sylinterisellä Cumminsin moottorilla. Tehoa löytyy 760 hevosvoimaa. Hyundai Heavy Industriella pyyhkii muutenkin lujaa, sillä sen myynti oli kasvanut vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 10 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Vuoden myyntitavoite on 3,5 miljardia euroa. Yhtiön myynti kasvoi 50 % jo vuonna 2011.
Näyttelyn suurin kone oli Hyundain 120-tonninen R1200-9 kaivinkone. Maailman ensiesittelynsä saanut mörkö on varustettu 23 litraisella, 6-sylinterisellä Cumminsin moottorilla. Tehoa löytyy 760 hevosvoimaa. Hyundai Heavy Industriella pyyhkii muutenkin lujaa, sillä sen myynti oli kasvanut vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 10 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Vuoden myyntitavoite on 3,5 miljardia euroa. Yhtiön myynti kasvoi 50 % jo vuonna 2011. 
LiuGong-koneiden maahantuojan Fatgadin Heikki Lindström ja Liugongin ulkomaiden markkinoinnista vastaava Lynn Xiang esittelemässä 922E-telakaivinkonetta, joka kuuluu uusittuun Taso3b-päästönormit täyttävään E-sarjaan. Painoa kyseisellä koneella on 22 tonnia ja se on varustettu Cummins QSB6.7-moottorilla. Tehoa löytyy 127 kW.  Polttoaineenkulutuksen kerrotaan vähentyneen 20 % parista edellisestä mallisarjasta ja voimien kasvaneen 10 %. Edellisissä malleissa moitittua ohjaamoa on parannettu mm. kooltaan ja näkyvyydeltään. Melutason luvataan olevan ainoastaan 69 dB.
LiuGong-koneiden maahantuojan Fatgadin Heikki Lindström ja Liugongin ulkomaiden markkinoinnista vastaava Lynn Xiang esittelemässä 922E-telakaivinkonetta, joka kuuluu uusittuun Taso3b-päästönormit täyttävään E-sarjaan. Painoa kyseisellä koneella on 22 tonnia ja se on varustettu Cummins QSB6.7-moottorilla. Tehoa löytyy 127 kW. Polttoaineenkulutuksen kerrotaan vähentyneen 20 % parista edellisestä mallisarjasta ja voimien kasvaneen 10 %. Edellisissä malleissa moitittua ohjaamoa on parannettu mm. kooltaan ja näkyvyydeltään. Melutason luvataan olevan ainoastaan 69 dB. 
Eurooppalaisia, hieman tuntemattomampia, koneenvalmistajia edusti mm. turkkilainen Cukurova. John Deeren lisenssillä valmistettava mallisto kattaa telakaivukoneet, yhdistelmäkoneet, pyöräkuormaajat ja trukit.
Eurooppalaisia, hieman tuntemattomampia, koneenvalmistajia edusti mm. turkkilainen Cukurova. John Deeren lisenssillä valmistettava mallisto kattaa telakaivukoneet, yhdistelmäkoneet, pyöräkuormaajat ja trukit. 
Wacker Neuson esitteli uudet minikaivukonemallit ET18,ET20 ja ET24. Painoltaan koneet ovat luokassa 1,7–2,4 tonnia ja ne korvaavat Wacker Neusonin 703, 2003 ja 2004-mallit. Aiempien mallien kaksi hydrauliikkalohkoa on yhdistetty ja saavutettu 10 % suorituskyvyn lisäys. Ohjaamo on kasvanut ja siihen voidaan sisäänkäydä myös uudesta puomin puoleisesta ovesta.  Uutuudet ovat valmistettu yhteistyössä Caterpillarin kanssa ja vastaavat pääpiirteissään Catin malleja. Eroja löytyy ohjaamosta ja lisävarusteista.
Wacker Neuson esitteli uudet minikaivukonemallit ET18,ET20 ja ET24. Painoltaan koneet ovat luokassa 1,7–2,4 tonnia ja ne korvaavat Wacker Neusonin 703, 2003 ja 2004-mallit. Aiempien mallien kaksi hydrauliikkalohkoa on yhdistetty ja saavutettu 10 % suorituskyvyn lisäys. Ohjaamo on kasvanut ja siihen voidaan sisäänkäydä myös uudesta puomin puoleisesta ovesta. Uutuudet ovat valmistettu yhteistyössä Caterpillarin kanssa ja vastaavat pääpiirteissään Catin malleja. Eroja löytyy ohjaamosta ja lisävarusteista. 
Remun uutta EE4160-seulakauhaa esiteltiin kiinnitettynä Catin E-sarjan 329-kaivukoneeseen. Remun uusi Evolution Enterprice-sarja sisältää viisi uutta mallia, jotka on suunnattu suuremmille kaivukoneille ja pyöräkuormaimille. Pääpaino EE-sarjan kehitystyössä on ollut liittimen pulttikiinnityksessä, mikä valmistajan mukaan helpottaa saman kauhan vaihtoa pyöräkuormaimen ja kaivukoneen välillä.
Remun uutta EE4160-seulakauhaa esiteltiin kiinnitettynä Catin E-sarjan 329-kaivukoneeseen. Remun uusi Evolution Enterprice-sarja sisältää viisi uutta mallia, jotka on suunnattu suuremmille kaivukoneille ja pyöräkuormaimille. Pääpaino EE-sarjan kehitystyössä on ollut liittimen pulttikiinnityksessä, mikä valmistajan mukaan helpottaa saman kauhan vaihtoa pyöräkuormaimen ja kaivukoneen välillä. 

Intermat 2012 -messuilla nähtiin paljon uudistuksia, mutta vähän varsinaisia uutuuksia. Kiristyvät päästönormit pakottavat konevalmistajat uudistamaan mallisarjojaan ja samalla kehitystyö jatkuu uuden teknologian, kuten sähkökoneiden parissa. Huolta konevalmistajille vaikutti aiheuttavan päästönormien mukaisten koneiden myynti käytettyinä. Uudet moottorit vaativat puhdasta polttoainetta, jota ei ole esimerkiksi Kiinassa tai Venäjällä saatavilla.

Huomiota kiinnitti kiinalaisten yritysten vahva esiinmarssi, sillä kaikista näytteilleasettajista heitä oli Ranskan ja Italian jälkeen kolmanneksi eniten. Sinänsä tämä ei ole yllätys, sillä Kiina on maailman suurin maanrakennuskoneiden markkina-alue. Rakennuskone- ja komponenttivalmistajista koostunut joukko oli varsin monenkirjava. Osa yrityksistä esitteli ainoastaan tiettyä tuotetta, mutta mukana oli myös massiivisia, laajan valikoiman yrityksiä. Lisää Intermatin uutuuksia esitellään Koneviestin numeroissa 8 ja 9. n

• Pariisi, Ranska

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

 

• 375 000 m2 näyttelytilaa

• 30 000 m2 demoalue

• 1350 näytteilleasettajaa

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

• 32 eri maata

• 200 000 kävijää

Volvon dumpperit on huomioitu alan kilpailuissa, sillä ensin A40F-malli voitti red dot-muotoilupalkinnon ja Intermatissa F-sarja palkittiin kultaisella innovaatiopalkinnolla.

Red dot-muotoilupalkinnot on jaettu vuodesta 1955 alkaen ja tänä vuonna kilvoiteltiin 19 eri kategoriassa. Volvon AF40F sai red dot:best of the best-palkinnon autojen ja kulkuneuvojen ryhmästä osoituksena muotoilun laadusta. Volvo menestyi red dot-muotoilukilpailussa jo viime vuonna L220G-pyöräkuormaajan saatua palkinnon polttoainetehokkaasta ja tuottavasta muotoilusta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Intermatin kultaisen innovaatiopalkinnon Volvon dumpperit saivat täysjousitettuihin F-sarjalaisiin sisältyvästä ajoneuvon sisäisestä kuormanpunnitusjärjestelmästä. On Board Weighing-järjestelmä (OBW) tarkkailee kuorman painoa jousituksen paineantureista ja tallentaa tiedon järjestelmään. Paino näkyy suoraan ohjaamosta tai etänä Volvo CareTrack-järjestelmän avulla. Ulkoisten merkkivalojen avulla lastauskoneen kuljettaja voi tarkkailla milloin kuorma on sopivan kokoinen. OBW-järjestelmällä voidaan myös analysoida polttoaineenkulutusta suhteessa kuljetettuihin kuormatonneihin.

Hyundai ja Hitachi esittelivät omat versionsa hybriditeknologiaa hyödyntävästä kaivukoneesta. Hitachin 20-tonninen ZH200 hybridi tuotiin Japanin markkinoilla viime heinäkuussa ja sitä on myyty yli sata kappaletta. Myynti Euroopassa käynnistyy tämän vuoden aikana, kunhan kone saa CE-hyväksynnän. Hyundain hyb-ridi saapuu markkinoille vuonna 2014.

Myös Yuchai ja New Holland ovat kehittämässä omia mallejaan. Volvon CE:n toimitusjohtaja Pat Olneyn mukaan Volvolla on valmius kehittää moottoreita olemassa oleville polttoaineille, mutta hybridi kaivukoneen kehittely ei ole vielä ajankohtaista.

Pääperiaate jo julkaistuissa hyb-

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

rideissä on sama kuin Koneviestin numerossa 6/12 esitellyssä Komatsun mallissa. Sähköisen kääntömoottorin jarruvoimaa varastoidaan ultrakondensaattoriin, josta sähköä ohjataan avustamaan moottoria.

Polttoainetta luvataan säästyvän noin 20–25 % mutta toisaalta hybrideissä käytetään normaalikoneita pienempiä moottoreita, mikä osaltaan selittää pienempää polttoaineenkulutusta.

Hybridin noin 30 % kalliimpi hinta asettaa rajoituksia niiden yleistymiselle. Nykyisellä polttoaineen hinnalla 4–5 vuoden aika työtunteja pitäisi tulla 10 000–

12 000, jotta hintaero saataisiin katettua. Luonnollisesti tähän vaikuttaa polttoaineiden hintakehitys. Suomen maanrakennusala on vahvasti kausiluonteista, mikä osaltaan vaikeuttaa tarvittavan tuntimäärän saavuttamista.

Tulevaisuudessa hybridikomponenttien hyötysuhde parantunee, mikä tasoittaa polttoainesäästöistä saatavaa hyötyä ja hintaeroa normaaliin koneeseen. Lisäksi kaivukoneen puomistossa on kymmenkunta niveltä, joista energiaa voitaisiin ottaa talteen. Tämä toisi hybridille lisää sopivia työkohteita, sillä nykyisellään se sopii parhaiten raskaampaan kaivutyöhön, kuten kuormaukseen, jossa kääntöä käytetään paljon.

Esimerkiksi metsänparannuksessa ylävaunua käännetään puolelta toiselle laajalla sektorilla, mutta ainoastaan lyhyillä käännöillä. Tämä ei välttämättä riitä lataamaan kondensaattoria, mutta mikäli virtaa saataisiin myös puomista tai teloista paranisi hyötysuhde merkittävästi.

Johtava Kiinalainen rakennuskonevalmistaja LiuGong aloittaa kaivinkoneiden, pyöräkuormaimien sekä Dressta-puskukoneiden valmistuksen Puolassa. Ensimmäisten koneiden pitäisi valmistua loppuvuodesta. Vuositavoite uudella tehtaalla on 3000–3500 konetta.

Vuonna 2011 LiuGong myi maailmanlaajuisesti yli 61 000 konetta. Euroopan ja Venäjän myynti oli 1253 konetta, mikä tarkoittaa peräti 174 prosentin kasvua.

Liugong on myös maailman johtava pyöräkuormaajien valmistaja 13,8 prosentin markkinaosuudella. Suomeen LiuGongeja on tuotu vuodesta 2004.Maahantuoja FatGadin Heikki Lindströmin mukaan Suomessa korkein LiuGongin pyöräkuormaajalla ajettu tuntimäärä on jo 30 000 tuntia.

FatGad aloittaa myös Dressta-puskutraktoreiden maahantuonnin. Mallisto sisältää koneet 7,7–64 tonnin painoluokissa. ”Puskutraktoreita on Suomessa myyty viime vuosina varsin vähän, mutta suuret tiehankkeet ja kaivostoiminnan vahva kasvu tuovat mahdollisuuksia myös Dressta-puskutraktoreille”, toteaa Heikki Lindström.

Avaa artikkelin PDF