Vetokisojen kirkasta aatelia - Mäkivetokisat, Kasukkala

Noin kymmenen kilometriä Lappeenrannan kaakkoispuolella, tarkemmin sanottuna Kasukkalan hiekkamontulla pidettiin 15. syyskuuta mäkivetokisa. Laji ei ole virallinen ja sääntökirjoihin nojautuva nipotuskisa. Siinäpä se salaisuus ja suosio taitavat piilläkin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Karelia Pullingin Joni Turkia (vas.) ja Vesa Meuronen kertovat mäkikisan alkaneen pienenä kylätapahtumana, mutta muutamassa vuodessa suosio on kasvanut varsin suureksi.
Karelia Pullingin Joni Turkia (vas.) ja Vesa Meuronen kertovat mäkikisan alkaneen pienenä kylätapahtumana, mutta muutamassa vuodessa suosio on kasvanut varsin suureksi.
Anssi Turusen Valmet 602 Turbo:n meno oli keveän vaivatonta kuin nuorella varsalla. Kerimäkisen Valmet oli saanut rutkasti piristystä pellin alle. Puruveden Masinisteja edustava Turunen päästelikin Valmetillaan kirkkaaseen voittoon alle 81 hevosvoiman luokassa.
Anssi Turusen Valmet 602 Turbo:n meno oli keveän vaivatonta kuin nuorella varsalla. Kerimäkisen Valmet oli saanut rutkasti piristystä pellin alle. Puruveden Masinisteja edustava Turunen päästelikin Valmetillaan kirkkaaseen voittoon alle 81 hevosvoiman luokassa.
Neuvostovoimaa: Olavi Pappilan Harkov nousi mäen päälle siinä missä muutkin.
Neuvostovoimaa: Olavi Pappilan Harkov nousi mäen päälle siinä missä muutkin.
”Meidän on tarkoitus pitää mäkivetokisa edelleenkin luonteeltaan kylätapahtumana. Lipun hinta on pidetty viitosessa ja alle 12 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi, jotta perheillä olisi paremmin mahdollisuus korkeatasoiseen viihteeseen”, tiivistää Karelia Pullingin hallituksen jäsen Timo Luomanperä V8:n saaneen Valmet 861:n pukilta.
”Meidän on tarkoitus pitää mäkivetokisa edelleenkin luonteeltaan kylätapahtumana. Lipun hinta on pidetty viitosessa ja alle 12 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi, jotta perheillä olisi paremmin mahdollisuus korkeatasoiseen viihteeseen”, tiivistää Karelia Pullingin hallituksen jäsen Timo Luomanperä V8:n saaneen Valmet 861:n pukilta.
Maansiirtourakoitsija Markku Tiainen Joutsenosta on ollut mukana mäkikisassa jokainen kerta. Valmet 565:n lisäksi Tiainen kisasi myös kuorma-autollaan. Pienen Valmetin piiskaaminen jyrkkään ylämäkeen ei Tiaista säälittänyt, sillä työhönhän traktorit on tehty.
Maansiirtourakoitsija Markku Tiainen Joutsenosta on ollut mukana mäkikisassa jokainen kerta. Valmet 565:n lisäksi Tiainen kisasi myös kuorma-autollaan. Pienen Valmetin piiskaaminen jyrkkään ylämäkeen ei Tiaista säälittänyt, sillä työhönhän traktorit on tehty.
Juho Linna Kannuksesta kisasi ensimmäistä kertaa mäkivedossa John Deere 6920:llä. Tuloksena oli alle 161-hevosvoimaisten kakkossija.
Juho Linna Kannuksesta kisasi ensimmäistä kertaa mäkivedossa John Deere 6920:llä. Tuloksena oli alle 161-hevosvoimaisten kakkossija.
Kaksi raskainta traktoriluokkaa meni ummeljokisen Eetu Noukkalan ja Valtra T170:n nimiin.
Kaksi raskainta traktoriluokkaa meni ummeljokisen Eetu Noukkalan ja Valtra T170:n nimiin.
Lappeenrannan Riku Kylli- äinen piiskasi Valtra T130:n kahden raskaimman luokan kakkossijoille.
Lappeenrannan Riku Kylli- äinen piiskasi Valtra T130:n kahden raskaimman luokan kakkossijoille.
Vieremältä saapuneen Kasperi Pehkosen Valmet 705:n pakokaasut paljastivat, että voimaa on enemmän kuin aikoinaan Suolahdesta lähdettäessä.
Vieremältä saapuneen Kasperi Pehkosen Valmet 705:n pakokaasut paljastivat, että voimaa on enemmän kuin aikoinaan Suolahdesta lähdettäessä.
Kuorma-autot kisasivat sekä täysperävaunujen että puoliperävaunujen sarjassa.
Kuorma-autot kisasivat sekä täysperävaunujen että puoliperävaunujen sarjassa.
Ei aina käy niin kuin haaveillaan. Ilomantsilaisen Tuomo Nissisen viistonninen Ford puhalsi vedet pihalle heti lähdössä.
Ei aina käy niin kuin haaveillaan. Ilomantsilaisen Tuomo Nissisen viistonninen Ford puhalsi vedet pihalle heti lähdössä.

Mäkivetokisan on järjestänyt jo seitsemän kertaa Lappeenrannan ympäristössä toimiva Karelia Pulling ry. Yhdistyksen aktiivit, Joni Turkia ja Vesa Meuronen kertovat mäkikisan alkaneen pienenä kylätapahtumana. Muutamassa vuodessa tapahtuma on saanut suuren ja vankkumattoman kannattajajoukon. Turkia ja Meuronen eivät muista, mistä idea mäkivetokisaan tuli. He muistelevat, että ainakin Rantasalemella on pidetty vastaavanlaisia kisoja takavuosina.

Nyt järjestettyyn tapahtumaan osti lipun lähes 2 000 rennosta pulling-tapahtumasta kiinnostunutta. Säätieteilijät tosin yrittivät pelotella kansaa jatkuvalla sateella. Koska kilpailijat tiimeineen ja alle 12-vuotiaat pääsivät paikan päälle maksutta, kisaa seurasi lähemmäksi 3 000 silmäparia.

Uskomaton palvelutaso

Kasukkalan mäkivetokisan kutsussa mainittiin, että paikalla on mukavasti ruokaa, juomaa ja muuta mukavaa. Mutta melkoinen yllätys oli se, että paikalla oli varsin mittavan tapahtuman vaatimukset täyttävä ruokaravintola ja kahvila. Tämän lisäksi oli luonnollisesti pehmiskioski, grillipiste kärkkäreineen sekä paikallisten herkkujen, kuten vetyjen ja atomien -kioski. Suomalaista kyläjuhlaa suunnittelevien kannattaakin olla yhteydessä Karjala Pullingin aktiiveihin ja kysellä huipputapahtuman onnistumisen reseptiä Lappeenrannan suunnalta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Siinä missä yleisön eteen oli tehty monipuolinen kattaus, itse kisa oli varsin yksinkertainen. Monttuun oli tehty 130 metriä pitkä rata, josta reilut puolet oli 9 prosenttia jyrkkää mäkeä. Itse kussakin luokassa oli sama kärry vedettävänä. Kärryn painoa ei sen kummemmin punnita, sillä joka luokalle on oma kärrynsä. Mitä järeämpi vetäjä, sen isompi kärry perään ja enemmän hiekkaa kyydissä. Mäen päälle noususta otetaan aika sadasosan tarkkuudella. Kaikessa yksinkertaisuudessa se onkin sitten siinä.

Kisaluokkia oli useita, mutta niiden välilläkin oli mukavasti joustavuutta. Museotraktoreiden piti olla siinä teknisessä kunnossa, missä ne tehtaalta tullessaan olivat. Eli moottoriin ja tekniikkaan ei saa tehdä näkyviä muutoksia, kuten vaikkapa turbon tai järeämmän syöttöpumpun asennusta. Traktoriluokassa virittäminen olikin sitten vapaampaa ja se näkyi! Mikäli intoa ja voimaa tuntuu riittävän, pienemmän moottoritehon traktorilla sai yrittää tehokkaammassakin luokassa.

Rakkaudesta voimaan

Ruuvaajaksi ja rassaajaksi itseään tituleeraava Juho Linna Kannuksesta on ollut tuttu näky pullingareenoilla jo vuodesta 2013 alkaen. Compact diesel -luokassa Evelyn-traktorillaan Suomen mestaruudenkin voittanut mies kisasi nyt ensimmäistä kertaa mäkivedossa, John Deere 6920:llä. Linna kuvaili mäkikisaa hieman hankalammaksi kuin tasamaapullingia, sillä mäkikisassa pitää osata vaihdella vaihteita ja on myös osattava pelata kytkimen kanssa. Jontikassa on alkuperäinen märkä monilevyinen kytkin, jota Linna kertoo hieman peukaloineensa nimenomaan mäkikisaa silmällä pitäen. Paineita on vähän muuteltu, jotta kytkimen kanssa voisi pelata turvallisemmin. Linna kuitenkin korostaa, että hänen tekemänsä muutokset eivät mitenkään vaikuta Jontikan normaaliin työkäyttöön. Samoilla asetuksilla hoituu niin työ- kuin kisa-ajokin. Pullingissa Linnaa kiehtoo raaka voima. Mäkikisassa ei hänen mukaansa tarvitse niin isoa hevosvoimamäärääkään, kuin tasamaan vedoissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mäkivetokisojen tulokset

Museotraktorit alle 51 hevosvoimaa

1. Markku Tiainen, Joutseno, Valmet 361, aika 19,48

2. Jarno Kosunen, LPR, Valmet 361, aika 20,16

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

3. Mika Junnikkala, Lemi, Valmet 361, aika 21,52

Museotraktorit alle 81 hevosvoimaa

1. Anssi Turunen, Kerimäki, Valmet 602 Turbo,

aika 14,09

2. Aapo Kosunen, LPR, Valmet 702, aika 23,27

3. Eetu Kosunen, LPR, International 844, aika 24,01

Traktorit alle 60 hevosvoimaa

1. Ossi Uronen, LPR, Ford 8NAN, aika 11,50

2. Voitto Kivimäki, Alavieska, Valmet 565 -68,

aika 12,16

3. Jukka Viuhkonen, Kouvola, Fordson Major,

aika 12,39

Traktorit alle 101 hevosvoimaa

1. Kasperi Pehkonen, Vieremä, Valmet705,

aika 13,51

2. Jukka Viuhkonen, Kouvola, Fordson Major,

aika 14,27

3. Tero Kosunen, LPR, Ford 5000, aika 14,85

Traktorit alle 131 hevosvoimaa

1. Jukka Viuhkonen, Kouvola, Fiat 880, aika 14,10

2. Valtteri Pehkonen, Vieremä, Valmet 705,

aika 15,47

3. Marko Helkala, Rantasalmi, FiatAgri 100-90 DT,

aika 20,72

Traktorit alle 161 hevosvoimaa

1. Jukka Viuhkonen, Kouvola, Fiat 880, aika 15,49

2. Juho Linna, Kannus, John Deere 6920, aika 17,36

3. Lasse Korpela, LPR, Zetror ZTS 14245, aika 18,66

Traktorit alle 191 hevosvoimaa

1. Eetu Noukkala, Ummeljoki, Valtra T170,

aika 15,32

2. Riku Kylliäinen, LPR, Valtra T130, aika 18,44

3. Olavi Pappila, Ruotsinpyhtää, Harkov, aika 21,08

Traktorit alle 251 hevosvoimaa

1. Eetu Noukkala, Ummeljoki, Valtra T170,

aika 18,72

2. Riku Kylliäinen, LPR, Valtra T130, aika 20,82

3. Lasse Korpela, LPR, Zetror ZTS 14245, aika 22,61

Kuorma-auto puoliperävaunut alle 13.5 litraa

1. Leif Keskevaari, Orimattila, Iveco Stralis,

aika 23,77

2. Niko Patama, Sammatti, Scania R420, aika 24,13

Kuorma-auto puoliperävaunut yli 13.5 litraa

1. Matti Herlevi, Kälviä, Scania R500, aika 13,73

2. Risto Heporauta, Parola, Scania R560, aika 14,19

3. Niko Tarkkonen, Sammatti, Scania R164,

aika 14,86

Kuorma-auto täysperävaunut alle 13.5 litraa

1. Mustoset, Enonkoski, Volvo FH12, aika 20,00

2. Markku Tiainen, Joutseno, Volvo FM, aika 21,61

3. Anssi Kaijansinkko, Taipalsaari, Volvo N12,

ei tulosta

Kuorma-auto täysperävaunut yli 13.5 litraa

1. Pekka Herlevi, Kälviä, Scania R580, aika 15,21

2. Petri Jouha, Savo, Scania R620, aika 15,94

3. Aleksi Alanne, Somero, Volvo FH16, aika 18,85