Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Pohjois-Ruotsissa järjestetyssä Skogsnolia 2019 -näyttelyssä oli metsäkoneita esillä pienestä suurimpiin.

    Neljän vuoden välein Uumajan seudulla pidettävissä Skogsnolia-näyttelyissä esitellään järeämpää metsäkoneistusta kuin viikkoa aikaisemmin Skogs Elmiassa. Tänä vuonna esillä oli laajasti metsäkoneita ja kaksi merkkiäkin palasi harvesterimarkkinoille.
    Näyttelyssä oli esillä kolmas Ruotsissa valmistunut Profi 54 -harvesteri, kaksi edellistä on jo toimitettu asiakkaille. Nosturina on nyt Kesla 1611. Näyttelyn yksilössä myös hakkuupää oli Keslan valmistama 20 RHII ProAX. Profin valmistusta jatkaa Uumajan seudulla toimiva Profi Production AB. Suomessa Profia edustaa Vörå Maskin & Traktor Vöyristä.
    Näyttelyssä oli esillä kolmas Ruotsissa valmistunut Profi 54 -harvesteri, kaksi edellistä on jo toimitettu asiakkaille. Nosturina on nyt Kesla 1611. Näyttelyn yksilössä myös hakkuupää oli Keslan valmistama 20 RHII ProAX. Profin valmistusta jatkaa Uumajan seudulla toimiva Profi Production AB. Suomessa Profia edustaa Vörå Maskin & Traktor Vöyristä. Kuva: Tommi Hakala
    Ruotsalainen metsäkonevalmistaja Gremo laajentaa mallistoaan. Keväällä valmistui uusi 1058 H5 -harvesterimalli, joka sijoittuu kevyempään keskikokoisten luokkaan. Kone on suunniteltu alusta alkaen päästötason 5 täyttäväksi, eli takarungon toteutuksessa on huomioitu lisäkomponenttien tilantarve. Päästölaitteet onkin sijoitettu takarungon päähän hyvin tuulettuvaan osaan. Samalla moottorisuojan muotoilu on saatu kiilamaiseksi ja näkyvyys koneen taakse paremmaksi.
    Ruotsalainen metsäkonevalmistaja Gremo laajentaa mallistoaan. Keväällä valmistui uusi 1058 H5 -harvesterimalli, joka sijoittuu kevyempään keskikokoisten luokkaan. Kone on suunniteltu alusta alkaen päästötason 5 täyttäväksi, eli takarungon toteutuksessa on huomioitu lisäkomponenttien tilantarve. Päästölaitteet onkin sijoitettu takarungon päähän hyvin tuulettuvaan osaan. Samalla moottorisuojan muotoilu on saatu kiilamaiseksi ja näkyvyys koneen taakse paremmaksi. Kuva: Tommi Hakala
    Gremon päästölaitteet onkin sijoitettu takarungon päähän hyvin tuulettuvaan osaan. Samalla moottorisuojan muotoilu on saatu kiilamaiseksi ja näkyvyys koneen taakse paremmaksi.
    Gremon päästölaitteet onkin sijoitettu takarungon päähän hyvin tuulettuvaan osaan. Samalla moottorisuojan muotoilu on saatu kiilamaiseksi ja näkyvyys koneen taakse paremmaksi. Kuva: Tommi Hakala
    Ruotsissa äestys ja jatkuvatoiminen mätästys on yleisin muokkausmenetelmä ja muokkausyksiköitä asennetaan uusiin alustakoneisiin. Bracke Forest AB valmistaa molempiin menetelmiin monipuolisesti säädettäviä laitteita. Suurimmat yksiköt ovat kolmerivisiä, yleisimmin käytetään kuitenkin perinteisiä kaksirivisiä. Äkeen lautaset ovat käännettävissä samansuuntaisiksi, jolloin palteet kääntyvät aina samaan suuntaan.
    Ruotsissa äestys ja jatkuvatoiminen mätästys on yleisin muokkausmenetelmä ja muokkausyksiköitä asennetaan uusiin alustakoneisiin. Bracke Forest AB valmistaa molempiin menetelmiin monipuolisesti säädettäviä laitteita. Suurimmat yksiköt ovat kolmerivisiä, yleisimmin käytetään kuitenkin perinteisiä kaksirivisiä. Äkeen lautaset ovat käännettävissä samansuuntaisiksi, jolloin palteet kääntyvät aina samaan suuntaan. Kuva: Tommi Hakala
    Ecologin siirtyminen Volvon moottoreiden käyttöön kantaa nyt hedelmää. Volvon moottoriperheen päästölaitteistot eri päästötasoille ovat sijoitettavissa moottoritilan ulkopuolisiin koteloihin. Näin moottoritila on kaikissa versioissa identtinen.
    Ecologin siirtyminen Volvon moottoreiden käyttöön kantaa nyt hedelmää. Volvon moottoriperheen päästölaitteistot eri päästötasoille ovat sijoitettavissa moottoritilan ulkopuolisiin koteloihin. Näin moottoritila on kaikissa versioissa identtinen. Kuva: Tommi Hakala
    Näyttelyssä oli esillä Volvon taso 4:n versiot, mutta tason 5 komponenteille on jo tilat varattuna.
    Näyttelyssä oli esillä Volvon taso 4:n versiot, mutta tason 5 komponenteille on jo tilat varattuna. Kuva: Tommi Hakala
    Logset oli tuonut näyttelyyn järeän 12F GT -kuormatraktorin lisäksi uuden 8H GTE Hybrid -harvesterinsa, sekä ”tanskalaisvarusteisen” 5F GT -kuormatraktorin.
    Logset oli tuonut näyttelyyn järeän 12F GT -kuormatraktorin lisäksi uuden 8H GTE Hybrid -harvesterinsa, sekä ”tanskalaisvarusteisen” 5F GT -kuormatraktorin. Kuva: Tommi Hakala
    5F GT -kuormatraktorissa oli yli 90 cm leveät renkaat, jotka Tanskassa vaaditaan pintapaineen laskemiseksi riittävän alas.
    5F GT -kuormatraktorissa oli yli 90 cm leveät renkaat, jotka Tanskassa vaaditaan pintapaineen laskemiseksi riittävän alas. Kuva: Tommi Hakala
    Ponssen osastolla olivat esillä Ruotsin ensiesittelyssä Cobra-harvesteri (edessä) ja Bison-kuormatraktori. Pitkien ajomatkojen Ruotsissa on varmasti kysyntää Bisonin nopealiikkeisen CVT-voimansiirron ominaisuuksille.
    Ponssen osastolla olivat esillä Ruotsin ensiesittelyssä Cobra-harvesteri (edessä) ja Bison-kuormatraktori. Pitkien ajomatkojen Ruotsissa on varmasti kysyntää Bisonin nopealiikkeisen CVT-voimansiirron ominaisuuksille. Kuva: Tommi Hakala
    Kaikki isot konevalmistajat olivat asettaneet sekä harvestereiden että kuormatraktorimalliston suurimmat koneet näyttävästi paraatipaikalle. Näitä Suomessa yksittäisinä kappaleina myytäviä malleja myydään Ruotsissa runsaasti.
    Kaikki isot konevalmistajat olivat asettaneet sekä harvestereiden että kuormatraktorimalliston suurimmat koneet näyttävästi paraatipaikalle. Näitä Suomessa yksittäisinä kappaleina myytäviä malleja myydään Ruotsissa runsaasti. Kuva: Tommi Hakala
    Kaikki isot konevalmistajat olivat asettaneet sekä harvestereiden että kuormatraktorimalliston suurimmat koneet näyttävästi paraatipaikalle.
    Kaikki isot konevalmistajat olivat asettaneet sekä harvestereiden että kuormatraktorimalliston suurimmat koneet näyttävästi paraatipaikalle. Kuva: Tommi Hakala
    Rottne oli valjastanut järeän F20D-kuormatraktorinsa myös katsojakilpailun työkaluksi: punaiset pallot piti kerätä tynnyriin pudottamatta telineiden puupalikoita.
    Rottne oli valjastanut järeän F20D-kuormatraktorinsa myös katsojakilpailun työkaluksi: punaiset pallot piti kerätä tynnyriin pudottamatta telineiden puupalikoita. Kuva: Tommi Hakala
    Epsilon Palfinger oli tuonut koeajettavaksi oman kuorma-autonostureiden Master Drive -nosturiohjausjärjestelmänsä. Nosturin ohjauspulpetti oli laskettu omalle telineelleen, jolloin kokeilukäyttö oli helppo toteuttaa.
    Epsilon Palfinger oli tuonut koeajettavaksi oman kuorma-autonostureiden Master Drive -nosturiohjausjärjestelmänsä. Nosturin ohjauspulpetti oli laskettu omalle telineelleen, jolloin kokeilukäyttö oli helppo toteuttaa. Kuva: Tommi Hakala
    Viime syksynä esitellyt uudet Indexatorin järeät rotaattorimallit ovat nyt tuotannossa. HX-sarjassa ei ole lainkaan varsinaista akselia. Liitos muodostuu kahdesta sisäkkäisestä suuren halkaisijan omaavasta laakerikehästä.
    Viime syksynä esitellyt uudet Indexatorin järeät rotaattorimallit ovat nyt tuotannossa. HX-sarjassa ei ole lainkaan varsinaista akselia. Liitos muodostuu kahdesta sisäkkäisestä suuren halkaisijan omaavasta laakerikehästä. Kuva: Tommi Hakala
    Ruotsalainen metsäkonevarusteiden myyjä Samsons esitteli TPMS-rengaspainevahtisarjaa. Keskusnäyttö kertoo renkaan paineen ja lämpötilan. Metsäkoneissa se paljastaa hyvissä ajoin vaurioituneen sisärenkaan ja säästää ulkorenkaan vaurioitumiselta.
    Ruotsalainen metsäkonevarusteiden myyjä Samsons esitteli TPMS-rengaspainevahtisarjaa. Keskusnäyttö kertoo renkaan paineen ja lämpötilan. Metsäkoneissa se paljastaa hyvissä ajoin vaurioituneen sisärenkaan ja säästää ulkorenkaan vaurioitumiselta. Kuva: Tommi Hakala
    Sampo toi esille koko mallistonsa: kaikkiaan viisi konemallia. Keskikokoisten, 50–200 konetta vuodessa valmistavien yritysten kamppailu markkinoista on rajua sekä Suomessa että Ruotsissa – tähän ryhmään Sammon uudet mallit tuovat lisää vaihtoehtoja.
    Sampo toi esille koko mallistonsa: kaikkiaan viisi konemallia. Keskikokoisten, 50–200 konetta vuodessa valmistavien yritysten kamppailu markkinoista on rajua sekä Suomessa että Ruotsissa – tähän ryhmään Sammon uudet mallit tuovat lisää vaihtoehtoja. Kuva: Tommi Hakala
    Nisula Forest oli tuonut osastolleen kuusipyöräisen N5-mallin lisäksi normaalilla taittopuominosturilla varustetun versionsa. Nisula Forest etsii uutta jälleenmyyjää Ruotsiin, missä tulee 2000-luvun alun myrskyjen ansiosta olemaan kysyntää harvennuksille suunnatuille harvestereille.
    Nisula Forest oli tuonut osastolleen kuusipyöräisen N5-mallin lisäksi normaalilla taittopuominosturilla varustetun versionsa. Nisula Forest etsii uutta jälleenmyyjää Ruotsiin, missä tulee 2000-luvun alun myrskyjen ansiosta olemaan kysyntää harvennuksille suunnatuille harvestereille. Kuva: Tommi Hakala
    Sekä Trygg että Veriga toivat esille uudet avarammat ketjumallinsa. Molemmissa on hyödynnetty osittain muottiintaottuja erikoisteräsosia, joiden kulutuskestävyys on parempi kivisissä olosuhteissa. Vihreän Verigan Krpan-ketjumalli voisi olla toimiva myös Itä- ja Pohjois-Suomen lumiolosuhteissa, sillä avaruus vähentää nuoskalumen tarttumista ja kulutuspalat toimivat lumeen purevina lapoina.
    Sekä Trygg että Veriga toivat esille uudet avarammat ketjumallinsa. Molemmissa on hyödynnetty osittain muottiintaottuja erikoisteräsosia, joiden kulutuskestävyys on parempi kivisissä olosuhteissa. Vihreän Verigan Krpan-ketjumalli voisi olla toimiva myös Itä- ja Pohjois-Suomen lumiolosuhteissa, sillä avaruus vähentää nuoskalumen tarttumista ja kulutuspalat toimivat lumeen purevina lapoina. Kuva: Tommi Hakala
    Vihreän Verigan Krpan-ketjumalli voisi olla toimiva myös Itä- ja Pohjois-Suomen lumiolosuhteissa, sillä avaruus vähentää nuoskalumen tarttumista ja kulutuspalat toimivat lumeen purevina lapoina.
    Vihreän Verigan Krpan-ketjumalli voisi olla toimiva myös Itä- ja Pohjois-Suomen lumiolosuhteissa, sillä avaruus vähentää nuoskalumen tarttumista ja kulutuspalat toimivat lumeen purevina lapoina. Kuva: Tommi Hakala
    Vihreän Verigan Krpan-ketjumalli voisi olla toimiva myös Itä- ja Pohjois-Suomen lumiolosuhteissa, sillä avaruus vähentää nuoskalumen tarttumista ja kulutuspalat toimivat lumeen purevina lapoina.
    Vihreän Verigan Krpan-ketjumalli voisi olla toimiva myös Itä- ja Pohjois-Suomen lumiolosuhteissa, sillä avaruus vähentää nuoskalumen tarttumista ja kulutuspalat toimivat lumeen purevina lapoina. Kuva: Tommi Hakala

    Skogsnolia 2019 oli tänä vuonna aikaisempia näyttelyitä monipuolisempi. Nyt oli mukana enemmän maataloustraktorikalustoa sekä mönkijöitä. Näyttelystä olikin muodostunut suorastaan ”pohjoisen Elmia” – koneita ja varusteita oli 2,5 km pituisen reitin varrella kaikkeen makuun ja napakasti osastoille sijoitettuina. Näyttelyyn tutustui 11 070 kävijää.

    Metsäkonepuolella isoilla valmistajilla oli vähemmän uutuuksia esillä. Sen sijaan Sampo Rosenlew oli tuonut näytille jo FinnMetkossa ensiesitellyt uudet mallinsa. Ruotsalainen valmistaja Gremo taasen toi näyttelyyn protoversion omasta harvesteristaan, joka on mitoitettu valmistajan kevyen kuormatraktorimalliston mukaiseksi. Suomalaisittain mielenkiintoista oli nähdä Profi 54 -harvesterin paluu metsäkonemarkkinoille.

    Katso lisää kuvamateriaalia  Skogsnolia-näyttelystä !