Yli 3000 näytteilleasettajaa

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Avant Tecno on suunnitellut uuden kuormainmallin 500-sarjaan. Muotoilu noudattelee samaa linjaa aikaisempien 200 ja 600 ‑sarjan kanssa. Tehoa Kubotan valmistamassa dieselissä on 20 hevosvoimaa. Kuormaimen nostoteho ja kaatokuormat ovat nousseet reilusti aikaisempiin dieselmalleihin nähden. Vakiovarusteena on noston ylikuormituksen hälytin.
Avant Tecno on suunnitellut uuden kuormainmallin 500-sarjaan. Muotoilu noudattelee samaa linjaa aikaisempien 200 ja 600 ‑sarjan kanssa. Tehoa Kubotan valmistamassa dieselissä on 20 hevosvoimaa. Kuormaimen nostoteho ja kaatokuormat ovat nousseet reilusti aikaisempiin dieselmalleihin nähden. Vakiovarusteena on noston ylikuormituksen hälytin.
Suurimmassa Avant 635 ‑mallissa on otettu käyttöön kotimainen Epec Oy:n valmistama DCS ajovoimansiirron ohjausjärjestelmä ja graafinen mittaristonäyttö. Ajohydrauliikassa voidaan valita neljä eri käyttöaluetta. Vaihtoehdot löytyvät tehokkaaseen, hiljaiseen, taloudelliseen ja normaaliin käyttöön. Mittarinäytössä on normaalit mittaritoiminnot ja tarvittavat hälytysmerkkivalot.
Suurimmassa Avant 635 ‑mallissa on otettu käyttöön kotimainen Epec Oy:n valmistama DCS ajovoimansiirron ohjausjärjestelmä ja graafinen mittaristonäyttö. Ajohydrauliikassa voidaan valita neljä eri käyttöaluetta. Vaihtoehdot löytyvät tehokkaaseen, hiljaiseen, taloudelliseen ja normaaliin käyttöön. Mittarinäytössä on normaalit mittaritoiminnot ja tarvittavat hälytysmerkkivalot.
Pentin Paja on aloittanut yhteistyön sveitsiläisen Menzi Muck kaivukonevalmistajan kanssa. Baumassa oli asennettu Naarva-energiapuukoura suurimpaan A91 malliin. Menzi Muck ‑koneet ovat suunniteltu työskentelemään jyrkissä rinteissä. Eteneminen tapahtuu kävelemällä ja  peruskone saadaan pidettyä vaakatasossa jyrkässäkin paikassa.
Pentin Paja on aloittanut yhteistyön sveitsiläisen Menzi Muck kaivukonevalmistajan kanssa. Baumassa oli asennettu Naarva-energiapuukoura suurimpaan A91 malliin. Menzi Muck ‑koneet ovat suunniteltu työskentelemään jyrkissä rinteissä. Eteneminen tapahtuu kävelemällä ja peruskone saadaan pidettyä vaakatasossa jyrkässäkin paikassa.

Bauma- näyttelyn käytössä on 16 sisähallin lisäksi laaja ulkoalue, sillä useat laiteet eivät edes mahtuisi sisälle. Näytteilleasettajia on 3041, joista yli puolet kansainvälisiä yrityksiä 49 maasta. Näytteilleasettajien määrä kasvoi edelliseen, vuonna 2004 järjestettyyn Baumaan verrattuna 10 %. Kiinalasilla ja Venäläisillä oli omat laajat osastot.

Kävijämäärä eivät järjestäjät vielä tätä kirjoitettaessa eli kolmen ensimmäisen päivän jälkeen halunneet kertoa, mutta esittelijöiden mukaan väkeä on enemmän kuin edellisessä Baumassa.

Seuraavaan Bauma-matkan suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, sillä lähiseudun hotellit on yleensä varattu jo vuotta ennen. Julkinen liikenne toimii hyvin. Reilun tunnin automatkan päästä löytyy viime tingassakin tilaa, mutta ruuhkien takia kannatta olla aikaisin liikkeellä, jottei aamupäivä kulu ruuhkassa istuskeluun.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

54 hehtaarin näyttelyalue

Useimmat kansainväliset yritykset kuten Caterpillar, JCB, Komatsu, New Holland ja Volvo järjestivät lehdistötilaisuutensa heti näyttelyn alussa. Kokonaismarkkinat ovat viimeiset viisi vuotta olleet vahvassa kasvussa, sillä rakentaminen jatkuu Kauko-idässä, Venäjällä ja myös Euroopassa vilkkaana, suurista markkinoista ainoastaan USA takkuaa.

Kova kysyntä on myös parantanut useimpien yritysten tuloksia, sillä hintoja on voitu nostaa ja samalla pääomakustannukset ovat pienentyneiden konevarastojen takia supistuneet.

Kaikki suurimmat pelaajat ilmoittivat kasvattaneensa myös markkinaosuuttaan, eli oman merkin myynnin kasvu on ollut yleistä kysynnännousua suurempi. Se kertoo joko markkinoiden keskittymisestä, taitavasta tilastoinnista tai molemmista. Kaikki eivät voi voittaa, joten useimmat pienemmät yritykset eivät ole pystyneet kasvattamaan myyntiään markkinoiden nousun tahdissa. Ala myös keskittyy merkittävien yrityskauppojen vuoksi vääjäämättä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maarakennuskauppa kasvanut vuodessa toistakymmentä prosenttia

Kilpailu Kauko-idän nousevien yritysten kanssa vaatii lihaksia. Monikansalliset yritykset ovat lähteneet kilpailemaan maailman suurimmalla maarakennuskonemarkkinoilla eli Kiinassa hankkimalla paikallista valmistusta. Kaikki monikansalliset valmistajat korostavat yhdestä suusta, että Kiinassa valmistetut koneet myydään vaan halvemman hintatason markkinoilla.

Komponenttienkaan tuonti Eurooppaan ei tällä hetkellä ole ajankohtaista, vaikka niiden pula rajoittaakin tällä hetkellä maarakennuskoneiden valmistusmäärien nousua. Tilanne kuitenkin muuttuu nopeasti ja seuraa todennäköisesti elektroniikka- ja autoteollisuuden mallia siirtymällä halvempiin maihin. Käyttäjän kannalta tärkeintä on, että komponenttien laadusta ei tingitä.

Tuotantolaitoksia ja yritysostoja Kauko-Idässä

Vuokrakonemarkkinoiden kasvu ja kansainvälistyminen muuttavat kauppatapoja. Oston ja vuokrauksen raja hämärtyy, sillä asiakas voi aikaisempaa joustavammin vuokrata vaikkapa puskukoneen vain lyhyeksi ajaksi. Töiden jatkuessa vuokrakone on helppo lunastaa omaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Työkoneen oma tietojärjestelmä mittaa työsaavutusta ja seuraa kuntoa moottorin ja öljyn lämpötilojen sekä polttoaineen kulutuksen kautta. Tiedot lähetetään satelliitin välityksellä vuokranantajalle, joka tietää tarkalleen, kuinka vuokraajan bisnes pyörii ja voi reagoida tilanteeseen sopivalla tavalla.

Käyttömäärän ja koneen sijainnin tarkka tietäminen pienentää vuokrauksen riskejä ja toivottavasti myös hintaa. Haittapuolena on vaara yrittäjän tietosuojan heikkenemisestä ja liikesalaisuuksien vuotamisesta. Uudet kauppatavat vaativat muutoksia yritysten käytännön toimintatapoihin ja jossain tapauksessa myös lainsäädäntöön.

Tekniikan kehittyminen helpottaa vuokrausta

Energiansäästö puhuttaa, mutta painopiste on edelleen hyvin tavanomaisissa ja käyttäjän kannalta turvallisissa ratkaisuissa. Uusien mallien polttoaineenkulutus laskee lähinnä parantuneen hyötysuhteen ja kehittyneiden ohjausjärjestelmien ansiosta. Hybrideistä ja polttokennoista puhutaan, mutta ne antavat vielä odottaa itseään.

Hybridejä harvassa

Münchenissä 23-29.4. 2007 järjestetty Bauma on vakiinnuttanut asemansa alan maailman suurimpana maarakennuskonenäyttelynä. Kiivas rakentamistahti näkyy konekaupassa, joka on kasvanut vuosi vuodelta.

Ismo Sairanen, Uolevi Oristo

Avaa artikkelin PDF