Päästömääräysten kiristyminen näkyi Samoter 2011 -näyttelyssä

Useimmat uudet, yli 130 kW:n 3B-päästömääräykset täyttävät koneet oli Samoterissa helppo tunnistaa aikaisempaa suuremmasta konepeitosta tai moottoritilan päälle rakennetusta kopasta, jonka alle pakokaasujen käsittelyjärjestelmä oli asennettu. Koneiden hinnat tulevat uuden tekniikan myötä nousemaan 5–10 %, koska uusi moottori apulaitteineen maksaa jopa 30-50 % enemmän kuin edellisen sukupolven mylly. Toisaalta uudet moottorit kuluttavat valmistajien ilmoituksen mukaan 5–10 % vähemmän polttoainetta. Aika näyttää, laskeeko polttoaineenkulutus niin paljon, että säästö kattaa kalliimman investoinnin: mäkihyppääjän laskuopin mukaan tilanne taitaa olla fifty-sixty.
Allu-seulakauhojen italialainen maahantuoja on varustanut kauhan kastelulaitteella. Taajamissa seulottaessa veden ruiskutuksella saadaan estettyä pölyn leviäminen. Vesi johdetaan letkulla koneen takaa, varsinainen pumppu toimii hydraulisesti. (IS)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Venierin suurin kuormainmalli on 15.63 Hybrid. Dieselteho on 162 kilowattia. Kone ottaa energiaa talteen jarrutustilanteessa ja kauhaa laskettaessa. Säästynyt voima hyödynnetään, kun tehoa tarvitaan seuraavan kerran. Koneen paino on 17,8 tonnia. Vakiokauhaksi suositellaan 3,5-4,6-kuutioista. (IS)
Venierin suurin kuormainmalli on 15.63 Hybrid. Dieselteho on 162 kilowattia. Kone ottaa energiaa talteen jarrutustilanteessa ja kauhaa laskettaessa. Säästynyt voima hyödynnetään, kun tehoa tarvitaan seuraavan kerran. Koneen paino on 17,8 tonnia. Vakiokauhaksi suositellaan 3,5-4,6-kuutioista. (IS)
Caterpillar 336E L -kaivukone on varustettu Cat C9.3 -moottorilla, joka täyttää Stage IIIB -päästömääräykset. Tekniikka perustuu pakokaasujen EGR-takaisinkierrätysjärjestelmään. Tekniikka vaatii suuret jäähdyttimet, mikä näkyy ulospäin ylävaunun korkeampana rakenteena. Moottorissa on tehoa 223 kilowattia, jossa on 17 % nousua edelliseen malliin verrattuna. Kone on työpainoltaan 35,5-tonninen. Suurin kaivu-ulottuma on 11 metriä ja kaivusyvyys 7,5 metriä. (IS)
Caterpillar 336E L -kaivukone on varustettu Cat C9.3 -moottorilla, joka täyttää Stage IIIB -päästömääräykset. Tekniikka perustuu pakokaasujen EGR-takaisinkierrätysjärjestelmään. Tekniikka vaatii suuret jäähdyttimet, mikä näkyy ulospäin ylävaunun korkeampana rakenteena. Moottorissa on tehoa 223 kilowattia, jossa on 17 % nousua edelliseen malliin verrattuna. Kone on työpainoltaan 35,5-tonninen. Suurin kaivu-ulottuma on 11 metriä ja kaivusyvyys 7,5 metriä. (IS)
Nelipyöräohjatun JCB 4 CX:n hydrauliikkaa, jarruja ja ohjaamoa on uudistettu. Kuormaimelle ja kaivulaitteelle öljyä tuottaa kolme hydraulipumppua, joten moottorin työkierrokset voidaan pitää aiempaa alhaisempina. Polttoaineen säästöksi luvataan edelliseen malliin nähden 15 prosenttia. Ohjaamon lasipinta-ala on entistä suurempi, mikä parantaa näkyvyyttä ulos. (IS)
Nelipyöräohjatun JCB 4 CX:n hydrauliikkaa, jarruja ja ohjaamoa on uudistettu. Kuormaimelle ja kaivulaitteelle öljyä tuottaa kolme hydraulipumppua, joten moottorin työkierrokset voidaan pitää aiempaa alhaisempina. Polttoaineen säästöksi luvataan edelliseen malliin nähden 15 prosenttia. Ohjaamon lasipinta-ala on entistä suurempi, mikä parantaa näkyvyyttä ulos. (IS)
Hyundai esitteli lyhytperäisten sarjaan suurimmaksi mallin R235LCR-9. Vastapainon takaylitys on vain 1480 milliä, mikä on 1150 milliä vähemmän kuin esimerkiksi mallissa R210LC-9.  Työpaino on 23,8 tonnia. Moottorina on Cummins QSB6.7, josta on otettu tehoa 113 kilowattia. 2,4-metrisellä kaivupuomilla varustettuna Hyundain suurin kaivu-ulottuma on 9,26 metriä. (IS)
Hyundai esitteli lyhytperäisten sarjaan suurimmaksi mallin R235LCR-9. Vastapainon takaylitys on vain 1480 milliä, mikä on 1150 milliä vähemmän kuin esimerkiksi mallissa R210LC-9. Työpaino on 23,8 tonnia. Moottorina on Cummins QSB6.7, josta on otettu tehoa 113 kilowattia. 2,4-metrisellä kaivupuomilla varustettuna Hyundain suurin kaivu-ulottuma on 9,26 metriä. (IS)
Suurin Komatsun sivukääntölaitteellisella puomistolla varustettu kaivukone oli uusi PC118MR-8. Koneen työpainoksi ilmoitetaan 11,8 tonnia. Moottoriteho on 72,1 kilowattia. Suurimmaksi kauhakooksi suositellaan 400-litraista. (IS)
Suurin Komatsun sivukääntölaitteellisella puomistolla varustettu kaivukone oli uusi PC118MR-8. Koneen työpainoksi ilmoitetaan 11,8 tonnia. Moottoriteho on 72,1 kilowattia. Suurimmaksi kauhakooksi suositellaan 400-litraista. (IS)
Mustangilta esiteltiin uusi hiukan yli neljä tonnia painava liukuohjattu kuormainmalli 3300 V. Sen suurimmaksi kaatokuormaksi ilmoitetaan 2994 kiloa ja kantokuormaksi 1497 kiloa. Moottorina on Yanmar, josta on otettu tehoa 62 kilowattia. Aisaston kärkitapeista mitattu suurin nostokorkeus on 3,33 metriä. Koneen leveys on 1829 milliä. (IS)
Mustangilta esiteltiin uusi hiukan yli neljä tonnia painava liukuohjattu kuormainmalli 3300 V. Sen suurimmaksi kaatokuormaksi ilmoitetaan 2994 kiloa ja kantokuormaksi 1497 kiloa. Moottorina on Yanmar, josta on otettu tehoa 62 kilowattia. Aisaston kärkitapeista mitattu suurin nostokorkeus on 3,33 metriä. Koneen leveys on 1829 milliä. (IS)
Diecin pienintä kääntyvällä ylävaunulla varustettua kurottajamallia (Pegasus 38.16) on uudistettu. Perkins-dieselin tilalle on vaihtunut Iveco, jonka teho on 74 kilowattia. Kurottajan ylävaunu pyörähtää 400 astetta, suurin nostokorkeus on 15,7 metriä ja suurin nostovoima on 3800 kiloa. Koneen huippunopeus tiellä on 40 kilometriä tunnissa. Työpainoksi ilmoitetaan 13,1 tonnia.  (IS)
Diecin pienintä kääntyvällä ylävaunulla varustettua kurottajamallia (Pegasus 38.16) on uudistettu. Perkins-dieselin tilalle on vaihtunut Iveco, jonka teho on 74 kilowattia. Kurottajan ylävaunu pyörähtää 400 astetta, suurin nostokorkeus on 15,7 metriä ja suurin nostovoima on 3800 kiloa. Koneen huippunopeus tiellä on 40 kilometriä tunnissa. Työpainoksi ilmoitetaan 13,1 tonnia. (IS)
Mecalac esitteli uuden kaivukonemallin 10MCR. Koneen voimansiirto on kuormaintyyppinen, joten leveällä kauhalla voidaan lastata samaan tapaan kuin liukuohjatulla kuormaimella. Kaivukauhalla varustettuna kaivuvoimaksi ilmoitetaan 3,43 ja suurimmaksi irrotusvoimaksi 6.0 kilonewtonia. Ylävaunu vaatii tilaa pyörähdykseen 3,07 metriä. Moottoritehoksi ilmoitetaan 74 kilowattia. Suurin ajonopeus on 10 kilometriä tunnissa. (IS)
Mecalac esitteli uuden kaivukonemallin 10MCR. Koneen voimansiirto on kuormaintyyppinen, joten leveällä kauhalla voidaan lastata samaan tapaan kuin liukuohjatulla kuormaimella. Kaivukauhalla varustettuna kaivuvoimaksi ilmoitetaan 3,43 ja suurimmaksi irrotusvoimaksi 6.0 kilonewtonia. Ylävaunu vaatii tilaa pyörähdykseen 3,07 metriä. Moottoritehoksi ilmoitetaan 74 kilowattia. Suurin ajonopeus on 10 kilometriä tunnissa. (IS)
Volvo esitteli uudet G-sarjan pyöräkuormaajat. Tarjolla on kolme malliversiota, L150G, L180G ja L220G, joiden työpainot vaihtelevat 23,6 tonnista aina 32,8 tonniin saakka. Merkittävin uutuus on eittämättä Stage IIIB -päästömääräykset alittava 13-litrainen, kuusisylinterinen D13 H-F V-ACT -moottori. Tehoja on tarjolla malliversiosta riippuen joko 300, 330 tai 373 hevosvoimaa. Huipputeho irtoaa 1300–1400 kierroksen paikkeilla. Polttoaineenkulutuksen luvataan putoavan jopa 15 prosenttia. Murtovoima on kasvanut 10 prosenttia, ja nostotehoa luvataan jopa 20 prosenttia enemmän kuin F-sarjan koneissa. OptiShift-voimansiirto sekä RBB-jarrutustoiminto ovat uutuusmalleissa vakiovarusteita. (TR)
Volvo esitteli uudet G-sarjan pyöräkuormaajat. Tarjolla on kolme malliversiota, L150G, L180G ja L220G, joiden työpainot vaihtelevat 23,6 tonnista aina 32,8 tonniin saakka. Merkittävin uutuus on eittämättä Stage IIIB -päästömääräykset alittava 13-litrainen, kuusisylinterinen D13 H-F V-ACT -moottori. Tehoja on tarjolla malliversiosta riippuen joko 300, 330 tai 373 hevosvoimaa. Huipputeho irtoaa 1300–1400 kierroksen paikkeilla. Polttoaineenkulutuksen luvataan putoavan jopa 15 prosenttia. Murtovoima on kasvanut 10 prosenttia, ja nostotehoa luvataan jopa 20 prosenttia enemmän kuin F-sarjan koneissa. OptiShift-voimansiirto sekä RBB-jarrutustoiminto ovat uutuusmalleissa vakiovarusteita. (TR)
Myös Volvon uudet yhdistelmäkaivurit esiteltiin Samoterissa. Näkyvin muutos aiempaan on uudelleen muotoillut ohjaamot, joissa on 15 prosenttia enemmän tilaa. Ohjaamon lasipinta-ala on kasvanut 30 prosenttia. Yhdessä kaventuneiden pilareiden ansiosta näkyvyys työalueelle ja sivuille on parantunut. Sekä kaivulaitteen että etukuormaimen ohjainvivut on muotoiltu uudelleen. (TR)
Myös Volvon uudet yhdistelmäkaivurit esiteltiin Samoterissa. Näkyvin muutos aiempaan on uudelleen muotoillut ohjaamot, joissa on 15 prosenttia enemmän tilaa. Ohjaamon lasipinta-ala on kasvanut 30 prosenttia. Yhdessä kaventuneiden pilareiden ansiosta näkyvyys työalueelle ja sivuille on parantunut. Sekä kaivulaitteen että etukuormaimen ohjainvivut on muotoiltu uudelleen. (TR)
Case esitteli uuden C-sarjan tela-alustaiset kaivinkoneet. Uusista koneista ensimmäisenä markkinolle ehtivät 24,7 tonnin työpainoinen CX250C ja 36,7 tonnin CX370C. Voimanlähteenä molemmissa on uusi Tier4-päästömääräykset täyttävä, muuttuvasiipisellä turbolla ja CEGR – pakokaasunkierrätyksellä varustettu moottori. Polttoainetalouden luvataan parantuvan 10 prosenttia. Äänitaso ohjaamossa on alentunut kaksi desibeliä ja kokonaiskuvaa hallitsee uusi Easy to use -monitori, josta voi helposti säätää vaikkapa hydrauliikan paineita ja virtauksia. Myös lisä- ja vasarahydrauliikka on uusittu, ja nostokyvyn luvataan näillä muutoksilla kasvaneen kuusi prosenttia. (TR)
Case esitteli uuden C-sarjan tela-alustaiset kaivinkoneet. Uusista koneista ensimmäisenä markkinolle ehtivät 24,7 tonnin työpainoinen CX250C ja 36,7 tonnin CX370C. Voimanlähteenä molemmissa on uusi Tier4-päästömääräykset täyttävä, muuttuvasiipisellä turbolla ja CEGR – pakokaasunkierrätyksellä varustettu moottori. Polttoainetalouden luvataan parantuvan 10 prosenttia. Äänitaso ohjaamossa on alentunut kaksi desibeliä ja kokonaiskuvaa hallitsee uusi Easy to use -monitori, josta voi helposti säätää vaikkapa hydrauliikan paineita ja virtauksia. Myös lisä- ja vasarahydrauliikka on uusittu, ja nostokyvyn luvataan näillä muutoksilla kasvaneen kuusi prosenttia. (TR)
Case jatkaa panostamista myös yhdistelmäkaivureihin ja markkinoi uutta 695ST-mallia lauseella ”The king is back” sekä luvuilla 10, 20 ja 30. Luvut tarkoittavat 10 prosenttia alentunutta polttoaineenkulutusta, 20 prosenttia parempaa kuormauskykyä ja 30 cm pienempää kuljetuskorkeutta. (TR)
Case jatkaa panostamista myös yhdistelmäkaivureihin ja markkinoi uutta 695ST-mallia lauseella ”The king is back” sekä luvuilla 10, 20 ja 30. Luvut tarkoittavat 10 prosenttia alentunutta polttoaineenkulutusta, 20 prosenttia parempaa kuormauskykyä ja 30 cm pienempää kuljetuskorkeutta. (TR)
Hitachi esitteli näyttelyssä uuden pyöräalustaisen kaivukoneen. 15,8 tonnin työpainoinen, lyhytperäinen ZX 145W-3 on varustettu uuden sukupolven 90,2 kW:n tehoisella DOCH-moottorilla. Ajonopeus on 38 km/h. Uudelleenmuotoiltu kaivupuomi on kasvattanut kaivusyvyyttä alentaen samalla kokonaiskorkeutta. Uudentyyppiset renkaat ja iskunvaimentimet vähentävät tärähtelyjä epätasaisella alustalla sekä parantavat osaltaan koneen vakautta. Nykysuuntauksen mukaisesti peruutuskamera kuuluu vakiovarustukseen. (TR)
Hitachi esitteli näyttelyssä uuden pyöräalustaisen kaivukoneen. 15,8 tonnin työpainoinen, lyhytperäinen ZX 145W-3 on varustettu uuden sukupolven 90,2 kW:n tehoisella DOCH-moottorilla. Ajonopeus on 38 km/h. Uudelleenmuotoiltu kaivupuomi on kasvattanut kaivusyvyyttä alentaen samalla kokonaiskorkeutta. Uudentyyppiset renkaat ja iskunvaimentimet vähentävät tärähtelyjä epätasaisella alustalla sekä parantavat osaltaan koneen vakautta. Nykysuuntauksen mukaisesti peruutuskamera kuuluu vakiovarustukseen. (TR)
Hitachin esittelemät kolme ZW-sarjan pyöräkuormaajaa ovat ensimmäiset Euroopassa lanseeratut uutuudet sitten lokakuun 2008, jolloin Hitachi Construction Machinery Co., Ltd:n (HCM), Kawasaki Heavy Industries Ltd:n (Kawasaki) ja TCM Corporation (TCM) liittouma perustettiin. Työpainot uutuuksissa vaihtelevat 25,8–46,2 tonniin. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. TPD-voimansiirtojärjestelmä, ROPS/FOPS -ohjaamo ilmastoinnilla ja ELS-lastausohjelma. (TR)
Hitachin esittelemät kolme ZW-sarjan pyöräkuormaajaa ovat ensimmäiset Euroopassa lanseeratut uutuudet sitten lokakuun 2008, jolloin Hitachi Construction Machinery Co., Ltd:n (HCM), Kawasaki Heavy Industries Ltd:n (Kawasaki) ja TCM Corporation (TCM) liittouma perustettiin. Työpainot uutuuksissa vaihtelevat 25,8–46,2 tonniin. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. TPD-voimansiirtojärjestelmä, ROPS/FOPS -ohjaamo ilmastoinnilla ja ELS-lastausohjelma. (TR)
Hitachi vahvistaa asemiaan laajassa minikaivureiden luokassa. Hitachi esitteli peräti viisi uutta mallia 3–5,4 tonnin kokoluokkiin. Koneissa on joko 3- tai 4-sylinteriset uuden sukupolven Stage IIIA -päästömääräykset alittavat moottorit. Esimerkiksi ZX48U-3 mallin kulutuksen luvataan alentuneen 13 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna. (TR)
Hitachi vahvistaa asemiaan laajassa minikaivureiden luokassa. Hitachi esitteli peräti viisi uutta mallia 3–5,4 tonnin kokoluokkiin. Koneissa on joko 3- tai 4-sylinteriset uuden sukupolven Stage IIIA -päästömääräykset alittavat moottorit. Esimerkiksi ZX48U-3 mallin kulutuksen luvataan alentuneen 13 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna. (TR)
Hitachi lanseerasi Samoter-näyttelyssä kolme uutta kompaktia ZW-kuormainta, jotka sijoittuvat työpainoltaan kokoluokkaan 5,1–6,2 tonnia. Tarjolla on kaksi moottoria: 45,6 ja 53,1 kW. Uudelleenmuotoiltu Z-puomi mahdollistaa paremman näkyvyyden työalueelle. Ohjaamon äänieristystä on parannettu ja ilmajousitettu istuin sekä 180 astetta aukeavat ovet parantavat kuljettajan työskentelyolosuhteita. Myös helppoon huollettavuuteen on suunnittelussa kiinnitetty huomiota. (TR)
Hitachi lanseerasi Samoter-näyttelyssä kolme uutta kompaktia ZW-kuormainta, jotka sijoittuvat työpainoltaan kokoluokkaan 5,1–6,2 tonnia. Tarjolla on kaksi moottoria: 45,6 ja 53,1 kW. Uudelleenmuotoiltu Z-puomi mahdollistaa paremman näkyvyyden työalueelle. Ohjaamon äänieristystä on parannettu ja ilmajousitettu istuin sekä 180 astetta aukeavat ovet parantavat kuljettajan työskentelyolosuhteita. Myös helppoon huollettavuuteen on suunnittelussa kiinnitetty huomiota. (TR)
Kubota esitteli päivitetyn version U35-mallista sekä täysin uudet KX-mallit. Uutuusmallit tulevat myyntiin euroopan markkinoille touko-kesäkuun aikana. Uutta löytyy ainakin hydrauliikasta sekä moottoripuolelta. (TR)
Kubota esitteli päivitetyn version U35-mallista sekä täysin uudet KX-mallit. Uutuusmallit tulevat myyntiin euroopan markkinoille touko-kesäkuun aikana. Uutta löytyy ainakin hydrauliikasta sekä moottoripuolelta. (TR)

Pakokaasupäästöjen kurissapitoon käytetään tällä hetkellä kahta eri menetelmää, joista kummallakin on etunsa ja haittansa.

Pakokaasujen takaisinkierrätys (ERG) ei nykymääräyksillä yksin riitä, vaan se vaatii yleensä joko hiukkassuodattimen tai katalysaattorin sekä suuremman jäähdyttimen.

Polttoaineen palaminen on tehokkaampaa käytettäessä SCR-tekniikkaa, jossa typen haitalliset oksidit saadaan kuriin AdBlue-lisäaineen ja katalysaattorin avulla. Haittapuolena on ylimääräisen nesteen kuljetus työmaalle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pakokaasujen käsittelyjärjestelmä jakaa valmistajat kahteen leiriin

Takaisinkierrätyksen eli ERG:n vakaimmat kannattajat ovat USA:ssa ja Japanissa. Sitä käyttävät mm. Catepillar, Perkins, John Deere, Cummins, Hitachi, Doosan ja JCB.

Agco SisuPower, New Holland ja Case ovat taas jyrkästi SCR-tekniikan, eli urean lisäämisen kannalla. Volvon moottoriosasto noudattaa pohjoismaisia puolueettomuusperiaatteita tarjoten moottoreita kumpaankin menetelmään, samoin tekee myös Deutz. Volvo CE, eli maarakennuskoneryhmä, on kuitenkin valinnut tekniikaksi yksiselitteisesti takaisinkierrätyksen, joka tuntuu olevan menetelmien välisessä kisassa hienokseltaan niskan päällä – vaikuttaneeko Caterpillarin vahva asema kilpailijoiden ratkaisuihin?

Moottorin pienentäminen ei välttämättä laske työtehoa

Päästömääräykset on sidottu tiukasti moottorin kokoon: kalliimpaan tekniikkaan on siirryttävä heti, kun tehoraja ylitetään. Pientenkin moottoreiden päästömääräykset kiristyvät, mutta hitaammin kuin suurempien. Valmistajat haluavatkin käyttää lisäajan hyödykseen pitäytymällä mahdollisimman laajasti alle 56 kW:n moottoreissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hybriditekniikkaan siirtyminen on yksi mahdollisuus tehostaa toimintaa kasvattamatta moottorin tehoa. Jos kauhan noston tai käännön tuoma hetkellisen tehonlisäyksen tarvittava energia otetaankin akuista tai esim. kondensaattoriin varastusta virrasta, kuten Komatsun PC200-8 Hybrid -kaivukoneessa, riittää pienempi polttomoottori peruskoneeksi.

Samoterissa hybriditekniikan puolesta liputtivat eniten Venieri ja Merlo. Venierin suurin pyörökuormain on varustettu energian takaisinkierrätyksellä, joka se varastoi puomin laskun ja jarrutuksen energiaa. Näyttelyssä esitellyt, uudet Venieri 2.63E (4,4 t) ja 6,6 tonnia painava 5.63E -pyöräkuormainmallit taas on varustettu yksinkertaisemmalla järjestelmällä: moottori pyörittää sähkögeneraattoria, jonka tuottama virta käytetään tilanteen mukaan ajovoimansiirtoa ja hydrauliikkaa käyttäville sähkömoottoreille ja akkujen lataukseen. Venieri käyttää tavallisia lyijyakkuja, akkukotelot on sijoitettu vastapainojen tilalle. Venierin edustajan mukaan hybridijärjestelmä säästää polttoainetta 40–50 %, mutta maksaa noin 30 % enemmän.

Venieri 5.63E -pyöräkuormaimen sähkömoottoreiden yhteistehoksi ilmoitetaan 65 kW (89 hv). Polttomoottorin teho on esittelijän mukaan kuitenkin vain alle 56 kW, koska kuormitushuippujen aikana tarvittavan tehopiikin energia saadaan akkuihin varautuneesta energiasta. Osa hybriditekniikan kustannuksista säästetään moottorissa, 3A-päästömääräykset täyttävä voimanlähde on hinnaltaan ja ylläpitokuluiltaan edullinen.

Merlon hybridikurottaja noudattaa samaa logiikkaa kuin Venieri. Hybridikurottajalla myös ajettiin työnäytösalueella, huomio kiinnittyikin koko ajan vakiokierroksilla käyvään moottoriin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

10-20 % polttoaineensäästö hydrauliikkaa kehittämällä

Hienosäätämällä hydrauliikan ja moottorin yhteistoimintaa päästään merkittäviin säästöihin. Esimerkiksi Bosch Rexroth ilmoittaa pystyneensä tällä tavoin kasvattamaan liukuohjatun telakuormainen hyötysuhdetta 20 %. Toimintojen yhteensovittamiseen tarvittava tietotaito löytyy samasta konsernista, sillä Bosch Rexroth on merkittävä polttoainejärjestelmien ja hydrauliikkakomponenttien valmistaja.

Telakuormaimen tehon nousu perustuu useisiin keinoihin: käyttöpaineen nosto 350 > 450 bariin nosti tehoa 17 %, ajovoimansiirron toteuttaminen säätyvä- ja kiinteätilavuuksisen moottorin yhdistelmällä paransi hyötysuhdetta 4 %. Säästöjä on on saatu myös hyödyntämällä painovoimaa puomin ja kauhan laskussa sekä käyttämällä moottorissa säädettävää hydraulista jäähdytyspuhallinta.

Hyötysuhteen nousu tuntuu suoraan kukkarossa. Rexrot Boschin kehitysprojektissa ”tuunatun”, 55 kW:n moottorilla varustetun telakuormaimen työsaavutus oli jopa hieman korkeampi kuin 68 kW:n moottorilla varustetun vakiomallin kuormaimen. n

Avaa artikkelin PDF