New Hollandin ajosilppurit, kanttipaalaimet ja puimureiden kaksi suurinta mallisarjaa valmistetaan Belgiassa – uutta tekniikkaa, pitkät perinteet

New Holland puimureiden valmistushistoria kuvaa hyvin maatalouskonevalmistuksen kehitystä reilun sadan vuoden aikana. Taitavasta ja kekseliäästä paikallisen konevalmistajan tuotteesta on vähitellen kasvanut oman alansa merkittävä ja arvostettu tuotemerkki, josta on yrityskauppojen jälkeen tullut osa kansainvälistä konsernia. Valmistus on koko ajan jatkunut samalla tehdasalueella, mikä kertoo myös osaamisen ja valmistusperinteiden merkityksestä.
New Hollandin Zedelgemin tehtaalla on 2400 työntekijää. Tehdasalueen pinta-ala on 36 ha, josta puolet on katon alla. Zelgemissä valmistetaan leikkuupuimureita, ajosilppureita ja suurkanttipaalaimia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Claeys toimi perheyhtiönä vielä 1960-luvulle asti, vaikka yrityksellä oli jo 2000 työntekijää. Amerikkalainen Sperry-yhtymä osti Clayesin perheen yritystoiminnan vuonna 1964, minkä jälkeen omistus siirtyi Fordin kautta Fiat-yhtymälle ja liitettiin osaksi CNH-konsernia.
Claeys toimi perheyhtiönä vielä 1960-luvulle asti, vaikka yrityksellä oli jo 2000 työntekijää. Amerikkalainen Sperry-yhtymä osti Clayesin perheen yritystoiminnan vuonna 1964, minkä jälkeen omistus siirtyi Fordin kautta Fiat-yhtymälle ja liitettiin osaksi CNH-konsernia. Kuva: Uolevi Oristo
Claeys kehitti ensimmäisen puimakoneensa 1906. Puimakoneiden ja muiden sadonkäsittelylaitteiden valmistus jatkui vuoteen 1952 asti, jolloin yritys valmisti ensimmäisen ajopuimurinsa.
Claeys kehitti ensimmäisen puimakoneensa 1906. Puimakoneiden ja muiden sadonkäsittelylaitteiden valmistus jatkui vuoteen 1952 asti, jolloin yritys valmisti ensimmäisen ajopuimurinsa. Kuva: Uolevi Oristo
Claeys valmisti ensimmäisen ajettavan puimurinsa vuonna 1952. Puimurit tunnettiin nimellä Claeys vuoteen 1967, jolloin tehtaan perustajan poika Luis Claeys muutti nimen Claysoniksi. Kuvassa Clayes M2.
Claeys valmisti ensimmäisen ajettavan puimurinsa vuonna 1952. Puimurit tunnettiin nimellä Claeys vuoteen 1967, jolloin tehtaan perustajan poika Luis Claeys muutti nimen Claysoniksi. Kuvassa Clayes M2. Kuva: Uolevi Oristo
CX 8 -puimuriin on kaudelle 2021 saatavissa valinnaisvarusteena uudentyyppinen puintikela, jossa ei ole yhtenäisiä varstoja. Neljään rinnakkaiseen riviin asennetut varstat on sijoitettu porrastetusti, jotta massavirta on mahdollisimman tasainen.
CX 8 -puimuriin on kaudelle 2021 saatavissa valinnaisvarusteena uudentyyppinen puintikela, jossa ei ole yhtenäisiä varstoja. Neljään rinnakkaiseen riviin asennetut varstat on sijoitettu porrastetusti, jotta massavirta on mahdollisimman tasainen. Kuva: Tapio Vesterinen

New Hollandin keskikoiset ja suuret puimurit, ajosilppurit ja kanttipaalaimet valmistetaan Zedelgemissä Belgiassa. Leon Claeys aloitti puimakoneiden valmistuksen samalla paikalla vuonna 1906.

Keski-Euroopassa tilan puute rajoittaa monesti yrityksen laajentamista, mutta Zedelgemin 36 hehtaarin tehdasala on riittänyt toistaiseksi. Pinta-alasta puolet on katon alla.

Tehtaalla on kolme valmistuslinjaa, yksi puimureille, yksi ajosilppureille ja yksi kanttipalaimille. Työntekijöitä on noin 2400 henkeä, heistä valtaosa koneiden valmistuksessa. New Hollandin kaikkien valmistettavien sadonkorjuukoneiden tuotekehitys ja testaus tapahtuu myös tehtaan yhteydessä olevassa tuotekehityskeskuksessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Neljä mallisarjaa puimureita

New Holland -puimureita valmistetaan kolmessa tehtaassa. Belgiassa tehdään koko maailman markkinoille isomman CX-malliston puimurit sekä CR-rumpupuimurit. Puolassa ja Brasiliassa tehdään TC-mallisto, sekä Brasiliassa myös pienempää CX-mallistoa.

CX-mallisto sisältää itseasiassa kaksi mallisarjaa: 600 mm puintikelan halkaisijaltaan olevan CX5- ja CX6-malliston, jossa tyyppinimen ensimmäinen numero kertoo kohlinten lukumäärän. Ison CX-sarjan puintikelan halkaisija puolestaan on 750 mm, ja myös isoa sarjaa on sekä 5- että 6-kohlimisina malleina. Rotary Separator -kauppanimellä tunnettu jälkipuintikela on pienessä CX-sarjassa halkaisijaltaan 590 mm ja isossa 720 mm. CX-puimureissa on vakiona Opti-Fan automaattinen puimurin asennon mukaan säätyvä puhallin, ja lisävarusteena osaan malleista saa myös asennon mukaan säätyvänopeuksiset Opti-Speed -kohlimet. Ylämäessä niiden nopeus hidastuu ja alamäessä kasvaa.

CR-mallisarjaan kuuluu 7 eri sylinteripuimuria, joiden mottoreiden maksimitehot ovat 305 kW (415 hv) – 515 kW (700 hv). Viljasäiliöiden tilavuus vaihtelee välillä 9 500–14 500 litraa. CR7.80-, CR7.90- ja CR8.80-malleissa roottori on halkaisijaltaan 17" (432 mm) ja CR8.90-, CR9.80-, CR9.90 ja CR10.90-malleissa roottori on suurempi 22" (559 mm). Roottoreiden pituus on molemmissa 2638 mm.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

CR10.90 -puimurilla on jo yli 5 vuoden ajan ollut puintitehon maailmanennätys.

Neljä kanttipaalainta

New Hollandin paalainmallistossa on kahta eri kokoa tekeviä malleja. Pienempien 870- ja 890-koneiden paalikammion leveys on 80 cm ja suurempien, 1270- ja 1290-mallien 120 cm. Paalikammion korkeus on tyyppinumeron mukaisesti joko 70 tai 90 senttiä. Paalin pituus voidaan kaikissa malleissa säätää 100–260 senttiin.

Plus malleissa on 80 senttiä pitempi paalikammio, mikä mahdollistaa aikaisempaa tiiviimpien paalien teon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pienemmissä malleissa on kaksi silppurivaihtoehtoa, joista tehokkaampi on sama kuin 120 cm leveissä isommissa paalaimissa. Kaikkien mallien tehokkaamman silppurin teoreettinen silpun pituus on 39 mm.

New Holland -ajosilppureihin on saatavissa Dinamica Generalen valmistama NIR-anturi, jolla voidaan mitata ajon aikana rehun kosteutta sekä sen rehuarvoa.
New Holland -ajosilppureihin on saatavissa Dinamica Generalen valmistama NIR-anturi, jolla voidaan mitata ajon aikana rehun kosteutta sekä sen rehuarvoa. Kuva: Uolevi Oristo
Telat ovat puimureissa ja ajosilppureissa valinnaisvaruste. New Holland -ajosilppureissa on vakiovarusteena Michelin MegaXBib2 -renkaat.
Telat ovat puimureissa ja ajosilppureissa valinnaisvaruste. New Holland -ajosilppureissa on vakiovarusteena Michelin MegaXBib2 -renkaat. Kuva: Uolevi Oristo
Ajosilppureissa neliveto on lisävaruste. Akselin rakenne on vuoden 2020 malleissa uusittu. Etuakselin tasauspyörästön lukko on vakiovaruste.
Ajosilppureissa neliveto on lisävaruste. Akselin rakenne on vuoden 2020 malleissa uusittu. Etuakselin tasauspyörästön lukko on vakiovaruste. Kuva: Uolevi Oristo
Syöttörullien sisällä on anturit, jotka havaitsevat metalliesineet ja näyttävät myös sen paikan karhossa. Automatiikka pysäyttää hydrauliikalla pyörivät syöttörullat sekunnin murto-osassa estäen metalliesineiden pääsyn teräroottorille.
Syöttörullien sisällä on anturit, jotka havaitsevat metalliesineet ja näyttävät myös sen paikan karhossa. Automatiikka pysäyttää hydrauliikalla pyörivät syöttörullat sekunnin murto-osassa estäen metalliesineiden pääsyn teräroottorille. Kuva: Uolevi Oristo
Syöttörullia pyöritetään hydraulisella Hydroloc- voimansiirrolla. Silpun pituutta voidaan muuttaa portaattomasti ajon aikana, jos olosuhteet tai kasvusto muuttuvat. Syöttörullien nopeuden muutos ei vaikuta maissipöydän tai noukkimen nopeuteen.
Syöttörullia pyöritetään hydraulisella Hydroloc- voimansiirrolla. Silpun pituutta voidaan muuttaa portaattomasti ajon aikana, jos olosuhteet tai kasvusto muuttuvat. Syöttörullien nopeuden muutos ei vaikuta maissipöydän tai noukkimen nopeuteen. Kuva: Uolevi Oristo
FPT Cursor -moottorit täyttävät taso 5 eli Stage V -päästömääräykset. Valmistajan mukana siirtyminen nelostasolta viitoselle ei kasvata polttoaineen kulutusta.
FPT Cursor -moottorit täyttävät taso 5 eli Stage V -päästömääräykset. Valmistajan mukana siirtyminen nelostasolta viitoselle ei kasvata polttoaineen kulutusta. Kuva: Uolevi Oristo
Ajosilppureiden ja puimureiden ohjaamot ovat muutamia hallintalaitteita ja varusteita lukuun ottamatta samat. Ohjaamo uusiutui vuonna 2015. Led-työvalot ovat valinnaisvaruste.
Ajosilppureiden ja puimureiden ohjaamot ovat muutamia hallintalaitteita ja varusteita lukuun ottamatta samat. Ohjaamo uusiutui vuonna 2015. Led-työvalot ovat valinnaisvaruste. Kuva: Uolevi Oristo
Ajokaksikko Oy korjaa nurmi-, maissi- ja kokoviljasäilörehua New Holland FR 550 -ajosilppurilla, joka on vuosimallia 2017. Se on hankittu uutena kuten edellinenkin NH. Koneessa on satomittari, joka mittaa kuiva-ainesadon ja piirtää satokartan.
Ajokaksikko Oy korjaa nurmi-, maissi- ja kokoviljasäilörehua New Holland FR 550 -ajosilppurilla, joka on vuosimallia 2017. Se on hankittu uutena kuten edellinenkin NH. Koneessa on satomittari, joka mittaa kuiva-ainesadon ja piirtää satokartan. Kuva: Matti Turtiainen

Viisi ajosilppuria

New Hollandin ajosilppurit on valmistajan mukaan suunniteltu alun perin nurmirehunkorjuuseen, minkä vuoksi esimerkiksi kiihdytyskela on sijoitettu välittömästi silppurikelan eli hakkurin taakse. Tukkeutumisen riski vähenee varsinkin märässä rehussa, koska hakkurin ja puhallustehoa kasvattavan kiihdytinkelan etäisyys on pieni.

FR Forage Cruiser -malleja on kaikkiaan viisi: Moottoreiden tehohaarukka on 476–911 hevosvoimaa.

Hakkurin mitat ovat kaikissa malleissa samat: halkaisija 880 mm, leveys 710 mm ja paino 740 kg.

Uutta korjuukaudelle 2020

Koko mallistossa siirrytään päästötaso viiden eli Stage 5 -moottoreihin. Pakokaasujen käsittelylaitteisto on aiempaa tehokkaampi, koska nokihiukkasten määrää mitataan nyt kappaleissa eikä enää grammoissa, kuten edellisen päästötason aikana.

Muutos ei juuri näy ulospäin, koska partikkelien laskenta perustuu mm. pakosarjan vastapaineeseen. Valmistajan mukaan moottorin teho tai polttoaineen kulutus eivät muutu, AdBlue-lisäaineen kulutuksen muutokset ovat todennäköisesti myös pieniä.

CX 8 -puimurimalleihin on tulossa uusi porrastettu puintikela, jossa ei ole yhtenäisiä varstoja. Kela muistuttaa itse asiassa enemmän ajosilppurin kuin leikkuupuimurin kelaa. Uusi kelamalli sopii hyvin viljoille ja öljykasveille.

Kelassa on yhteensä 40 varstaa, jotka on sijoitettu 4 rinnakkaiseen riviin. Kussakin rivissä on 10 varstaa, jotka on asennettu kelalle porrastetusti. Porrastuksen ansiosta puitava materiaali kulkee puintikoneiston läpi tasaisemmin, mikä vähentää kuormitushuippuja ja säästää siten voimansiirtoa sekä vähentää tärinää.

Valmistajan mukana uuden kelamallin tehontarve on 16 % pienempi, mikä säästää polttoainetta. Puintiteho on valmistajan mittauksen mukaan kasvanut 10 %, suurin ero on öljykasvien puinnissa.

Uusi kelamalli on lyhempien varstojen ansiosta perinteistä kelaa kestävämpi.

Ajosilppureiden varustus täydentyy

Ajosilppureiden osalta tulevan kauden rakenteelliset muutokset ovat pieniä ja ne koskevat pääasiassa jyvänmurskainta sekä syöttöteloja. Puhallustorveen tulee saataville uusi kulutusosasarja. Automaattirasvari on pakollinen varuste kaikilla markkinoilla. FR-ajosilppurin ohjausjärjestelmään on myös tullut muutoksia.

Hakkurin terien ja teroituslaitteen hiomakiven kunnon ja käyttöiän seuranta on kätevä ominaisuus. Se kertoo, koska terät tulee todennäköisesti teroittaa seuraavan kerran sekä kuinka kauan terät ja teroituslaitteen hiomakivi tulevat kestämään. Kuljettaja voi ajoittaa terien teroituksen sellaiseen ajankohtaan, jossa hän joutuu esimerkiksi odottelemaan rehuvaunuja. Terien tai hiomakiven vaihdon voi myös ajoittaa sesonkien väliin tai tuleville sadepäiville, sillä osien kuntoa on helppo seurata.

New Holland -sadonkorjuukoneiden virstanpylväitä:

  • 1895 Mr Zimmerman perusti New Holland -yhtiön Penssylvanian New Hollandin kylässä.
  • 1906 Leon Claeys aloitti puimakoneiden valmistuksen Zedelgemissä, Belgiassa.
  • 1940 New Holland valmisti ensimmäisen noukkimella ja sitojalla varustetun paalaimen
  • 1948 hinattava Claeys-puimuri, jossa oli poikittain sijoitettu puintikoneisto ja oma moottori sen pyörittämiseen
  • 1952 ensimmäinen ajettava leikkuupuimuri
  • 1961 ensimmäinen ajettava tarkkuussilppuri
  • 1964 Sperry New Holland osti Claeys-yhtiön
  • 1967 yhtiön nimeksi tuli Clayson
  • 1974 ensimmäinen pyöröpaalain
  • 1986 Ford liitti Claysonin omaan yhtiöönsä
  • 1987 ensimmäinen kanttipaalain
  • 1991 FiatAgri osti Fordin ja yhdisti tuotemerkkinsä New Hollandiksi
  • 1999 Fiat osti Casen > CNH
  • 2013 CNH Industrial perustettiin
  • 2017 CNH osti Kongskilden
  • 32 maatalouskonetehdasta eri puolilla maailmaa
  • 300 erilaista konemallia tai -mallisarjaa
  • Myyntiä 170 maassa
  • Yli 2000 jälleenmyyjä