Valmet Automotive laajentaa liiketoimintaansa henkilöautovalmistuksen ulkopuolelle – tytäryhtiö IONCOR myydään
Valmet Automotive uudistaa strategiaansa ja tarjoaa jatkossa osaamistaan paitsi autoteollisuudelle myös esimerkiksi puolustusteollisuudelle.
Merkittävän taloudellisen tuen myötä IONCOR jatkaa strategiansa toteuttamista keskittyen edistyneisiin akkujärjestelmiin raskaan liikenteen, hyötyajoneuvojen, liikkuvien työkoneiden ja autoteollisuuden tarpeisiin. Yhtiö työllistää noin 1 000 ammattilaista Suomessa ja Saksassa, ja sen tuotantolaitokset sijaitsevat Salossa, Uudessakaupungissa sekä Saksan Kirchardtissa. Kuva: ValmistajaStrategisen laajentumisen mahdollistavassa omistus- ja rahoitusjärjestelyssä Valmet Automotiven akkujärjestelmiin keskittynyt tytäryhtiö IONCOR Oy siirtyy valtion kokonaan omistaman, akkuarvoketjua kehittävän Finnish Minerals Group Oy:n tytäryhtiöksi. Suomen valtiosta tulee samalla Valmet Automotiven enemmistöomistaja, ja Pontos jatkaa yhtiön vähemmistöomistajana.
Valmet Automotive käynnisti vuonna 2024 strategisen tarkastelun, jonka tavoitteena oli itsenäistää yhtiön liiketoiminta-alueet ja laajentaa sopimusvalmistusta uusille teollisuudenaloille. Euroopan autoteollisuuden pitkittynyt alavire ja liikenteen sähköistymisen ennakoitua hitaampi eteneminen loivat tarpeen muutokselle. Nyt toteutettujen omistus- ja rahoitusjärjestelyjen myötä yhtiön strateginen laajentuminen mahdollistuu: Valmet Automotive aikoo tarjota vuosikymmenten aikana kerryttämäänsä teollisen sarjatuotannon syväosaamista eri toimialojen, myös puolustusvälineiden sopimusvalmistuksen, käyttöön.
”Laajennamme toimintaamme henkilöautojen valmistuksen ulkopuolelle. Sarjatuotannon osaamisemme luo tälle laajentumiselle perustan. Saamme liiketoimintaamme uusia tukijalkoja ja luomme samalla kotimaista tuotantokapasiteettia muun muassa puolustussektorin ja huoltovarmuuden tarpeisiin”, toteaa toimitusjohtaja Pasi Rannus tiedotteessa.
IONCOR suunnittelee ja valmistaa akkuratkaisuja liikenteen, hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden sähköistämiseen. Yhtiö syntyi, kun Valmet Automotive päätti itsenäistää kolme liiketoiminta-aluettaan: akkujärjestelmäliiketoiminnan (nykyinen IONCOR), katto- ja kinematiikkajärjestelmiin keskittyvän Puolassa ja Saksassa toimivan RKS:n (Roof and Kinematic Systems) sekä emoyhtiön sopimusvalmistusliiketoiminnan.
Valtiosta Valmet Automotiven enemmistöomistaja
Osana järjestelyä Suomen valtiosta tulee Valmet Automotive Oyj:n enemmistöomistaja. Valtio ja Pontos ostavat kiinalaiselta Contemporary Amperex Technology Limitediltä tämän 20,6 prosentin omistusosuuden Valmet Automotivessa. Järjestelyn jälkeen valtio omistaa yhtiöstä 79 prosenttia ja Pontos 21 prosenttia. Omistus siirtyy Suomen Teollisuussijoitus Oy:ltä valtion suoraan hallintaan. Lisäksi valtio ja Pontos sijoittavat Valmet Automotiveen yhteensä 37,5 miljoonaa euroa uutta pääomaa.
Samalla valtio ostaa yhdessä Varman ja Pontoksen kanssa Valmet Automotivelta sen akkuliiketoimintaan keskittyvän tytäryhtiö IONCORin osakkeet. IONCOR Oy siirtyy valtion kokonaan omistaman akkuarvoketjua kehittävän Finnish Minerals Group Oy:n tytäryhtiöksi. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. Rahoitusjärjestelyn seurauksena IONCORin osakkeenomistajat ovat Finnish Minerals Group (70 %), Varma (16 %) ja Pontos (14 %). Lisäksi valtio sijoittaa IONCORiin uutta pääomaa noin 20 miljoonaa euroa.
Omistus- ja rahoitusjärjestelyillä ei ole vaikutusta Valmet Automotiven tytäryhtiön RKS:n toimintaan. Valmet Automotiven toimitusjohtaja Pasi Rannus jatkaa tehtävässään.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


