AdBluen puute uhkaa toimitusketjuja – pikaisia toimia tarvitaan tai työkoneet pysähtyvät

Viime päivinä on uutisoitu dieselmoottoreissa käytettävän AdBlue-lisäaineen loppumisesta Suomessa. Ilman lainsäädännöllisiä muutoksia tämä voi halvaannuttaa yhteiskunnan jakeluketjut
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Viimeisimmät päästömääräykset täyttävissä dieselmoottoreissa käytetään usein SCR-järjestelmää, joka vähentää typenoksidipäästöjä. Käytännössä tämä tapahtuu ruiskuttamalla urea-vesiseosta kuumiin pakokaasuihin ennen SCR-katalysaattoria, jolloin typenoksidit pelkistyvät. Lisäaineen kulutus on 2-5 % suhteutettuna polttoaineenkulutukseen. Vallitsevan tilanteen vuoksi AdBlue-tuotemerkillä myytävän aineen saatavuus on romahtanut.

Suomessa asiaan vaikuttaa mm. Ukrainan sodan aiheuttama sekasorto, sillä Adbluen raaka-aineita ei saada Venäjältä. Muualla Euroopassa tuotanto on keskeytetty mm. kohonneen maakaasun hinnan vuoksi. Lisäksi suuret lentoyhtiöt ja kuljetusliikkeet ovat hamstranneet olemassa olevia varastoja tyhjiksi.

Käytännössä raskaammat työkoneet, kuljetuskalusto sekä uudemman dieselautot tarvitsevat AdBlue-liuosta toimiakseen. 

Työkoneet pysähtyvät

Jos Adbluen saanti loppuu, myös kaikki sitä käyttävät työkoneet käytännössä pysähtyvät, sillä ilman lisäainetta moottorin tehoa rajoitetaan voimakkaasti.  

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Teknisesti SCR-järjestelmä on mahdollista ohittaa, mutta laitteiston toiminta ei silloin vastaa päästöjen puhdistuksen osalta alkuperäistä.   

Yleisesti on tiedossa, että SCR-järjestelmiä on jo nyt ohitettu työkoneista. Muutoksen tekijä ottaa tällaisessa tapauksessa kuitenkin tietoisen riskin, sillä muutos on laiton ja järjestelmän poistaminen käytöstä rikkoo useammissa tapauksissa koneen takuuehtoja. Tällaista konetta uuteen vaihdettaessa omistajan täytyy myös vahvistaa koneen täyttävän lainmukaiset päästömääräykset.

Vaikka urea-järjestelmän ohittaminen useimmissa tapauksissa hoituisikin esim. ohjelmistopäivityksellä, saattaa järjestelmää aikanaan uudelleen käynnistettäessä ilmetä ongelmia. Järjestelmään jää väistämättä pieniä määriä liuosta, joka käyttämättömänä on vaarassa kristallisoitua ja etenkin pidemmällä aikavälillä aiheuttaa toimintahäiriöitä. Apuna tähän voi olla joko nesteen kierrättäminen järjestelmässä tai laitteiston huuhtelu puhtaaksi kuumalla vedellä. Jos urea pääsee kiteytymään, ei sitä saa enää huuhtelemalla pois, vaan osia joudutaan todennäköisesti vaihtamaan.

Lainsäädäntöön tarvitaan joustavuutta

Vaikka ureajärjestelmän voisikin ohittaa, niin ongelmaksi muodostuu EU-tason lainsäädäntö, joka edellyttää päästömääräyksien noudattamista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneiden maahantuojat ja muutostyöhön kykenevät korjaamot noudattavat täsmällisesti lainsäädäntöä, eivät voi edes nyt vallitsevassa tilanteessa tehdä tästä poikkeusta ilman viranomaisen suostumusta. Viranomaisten tulisikin tässä tilanteessa vakavasti harkita väliaikaista määräyksistä poikkeamisen sallimista, kunnes tilanne normalisoituu.  

Tekstiä tarkennettu urean kiteytymisen osalta 18.3.2022.

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraava artikkeli:

Uusien dieselien vaatimasta AdBlue-liuoksesta pulaa – ministeriö selvittää, saako järjestelmän poikkeustilanteessa ohittaa

Lue lisää