Volvo Trucks aloitti polttokennotestit — polttokennokäyttöisten sähkökuorma-autojen toimintasäde on jopa 1000 km

Volvo Trucksin CO2-neutraalit kuljetusratkaisut saavat akkusähkön ja biokaasun rinnalle vedyllä toimivat polttokennosähkökuorma-autot.
Volvo Trucks on aloittanut polttokennotekniikan testaamisen käytännön koeajoissa. Asiakastestit alkavat muutaman vuoden kuluttua ja kaupallistaminen tapahtuu tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Olemme kehittäneet tätä tekniikkaa jo muutaman vuoden, ja on hienoa nähdä ensimmäiset kuorma-autot onnistuneesti ajamassa testiradalla. Akkusähkön ja polttokennosähkön yhdistelmän avulla asiakkaamme voivat poistaa kokonaan CO2-päästöt kuorma-autoistaan kuljetustehtävistä riippumatta”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm sanoo.

Polttokennokäyttöisten sähkökuorma-autojen toimintasäde on verrattavissa useisiin dieselautoihin – enimmillään 1000 km – ja tankkausaika alle 15 minuuttia. Kokonaispaino voi olla noin 65 tonnia, ja kahdella polttokennolla on kapasiteettia tuottaa 300 kW sähköä. Polttokenno tuottaa itse oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry.

Polttokennot toimittaa Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys Cellcentric. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.

Asiakastestit alkavat muutaman vuoden kuluttua ja kaupallistamista suunnitellaan tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolle. ”Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot soveltuvat erityisen hyvin pitkiin matkoihin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voisivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset”, Roger Alm sanoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa ja uudella tekniikalla on monia etuja, mutta myös haasteita. Yksi niistä on laajamittainen vihreän vedyn tarjonta. Toinen on se, että raskaiden ajoneuvojen tankkausinfrastruktuuria ei ole vielä kehitetty.

Raskaan kuorma-auton vetysäiliön tankkaus kestää alle 15 minuuttia. Sillä saadaan parhaimmillaan jopa 1 000 km toimintamataka.
Raskaan kuorma-auton vetysäiliön tankkaus kestää alle 15 minuuttia. Sillä saadaan parhaimmillaan jopa 1 000 km toimintamataka. Kuva: Valmistaja

”Odotamme vihreän vedyn tarjonnan kasvavan merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, koska monet teollisuudenalat ovat riippuvaisia siitä vähentäessään hiilidioksidipäästöjä. Emme kuitenkaan malta odottaa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, olemme jo myöhässä. Joten selkeä viestini kaikille kuljetusyrityksille on aloittaa matka tänään akkusähköllä, biokaasulla ja muilla saatavilla olevilla vaihtoehdoilla. Polttokennokuorma-autot ovat tällöin tärkeä lisä pidempiin ja raskaampiin kuljetuksiin muutaman vuoden kuluttua”, Roger Alm sanoo.