Täysin uusi tonniluokan Fiat Scudo – korvaa Talenton

Scudo on ollut Fiat Professionalin kompaktien pakettiautojen malli vuosien 1996-2016 välisen ajan. Vuosien 2016-2020 välillä mallistossa oli Scudon tilalla Talento, joka pohjautui Renault Traficiin. Nyt yhteenliittymä Stellantiksen kanssa tuo uuden pohjamallin, sillä Scudo perustuu Stellantiksen mid-van-pakettiauto-alustalle.
”Täysin uusi Scudo on vuoden tärkein uutuus kompaktien hyötyajoneuvojen segmentissä. Scudo on täynnä vahvuuksia, jotka tekevät siitä luokkansa uuden edelläkävijän. Se tarjoaa älykästä tilaa, henkilöautomaista ajettavuutta, kaupunkiin soveltuvaa käytettävyyttä sekä ensiluokkaista mukavuutta ja turvallisuutta – kaikki tämä kompakteissa mitoissa”, sanoo Fiat Professional -hyötyajoneuvojen tuotepäällikkö Janne Tuominen Astara Auto Finlandin maahantuonnista.
Uusi Scudo on saatavana Suomessa kahtena eri kokoversiona (5 ja 6,1 m3). Kummankin version tilavuutta on mahdollista kasvattaa puoli kuutiota Modulwork-ominaisuudella. Auton tilavuus on tällöin suurimmillaan 6,6 m3 ja lastauspituus neljä metriä. Kantavuutta on enimmillään 1400 kiloa. Diesel-version vetopaino on 2500 kg ja sähköversion 1000 kg. Sähköversion käytettävyyttä ammattikäytössä lisäävät auton latausominaisuudet: akusto voidaan ladata pikalatauksella 80 prosentin varaustasoon 45 minuutissa (100 kW).
Scudo on suunniteltu ammattilaisille, jotka käyttävät autoa vähintään kahdeksan tuntia päivässä. Suunnittelun keskiössä on ollut mukavuus ja erityisesti henkilöautomainen ajoasento, huipputason äänieritys sekä tärinöiden minimoiminen. Mukavuuden rinnalla Scudo tarjoaa turvallisuutta. Autossa on yhteensä 14 turvallisuuteen liittyvää varustetta, joita ovat muun muassa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti sekä kuolleenkulman varoitus. Lisäksi kuljettajalla on käytössään Head-up Display -näyttö, joka tarjoaa kaiken tärkeimmän informaation ilman että kuljettajan täytyy irrottaa katsetta tiestä.
Täysin uusi Scudo on Suomessa saatavana sähköversiona 75 kWh akulla varustettuna. Toimintamatka sähköllä on enimmillään 330 kilometriä (WLTP) 77. Tehoa sähköversio tarjoaa 136 hv. Diesel-versiona auto tulee tarjolle 2-litraisena (145 hv tai 177 hv), joista 145 hv 6-vaihteisena manuaalina ja 8-vaihteisena automaattina. Tehokkaampi diesel on aina automaattivaiheteinen.
Uusi Scudo valmistetaan Stellantiksen tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Auton hinnat ja varustetasot ilmoitetaan keväällä lähempänä lanseerausta, joka tulee tapahtumaan alkukesään mennessä. Maahantuojalta saadun tiedon mukaan kaikki versiot ovat saatavilla heti lanseerauksesta lähtien. Myydyimmän version arvellaan olevan L3 145 hv moottorilla varustettuna. Automaatin ja manuaalivaihteiston suosion arvioidaan olevan 50/50 suhteessa. Fiat Professionalin sähköpakettiautomallisto täydentyy, kun viime vuonna esitellyn e-Ducaton rinnalle tulee tonniluokan täyssähköinen Scudo, joka tulee ottamaan osansa sähköisten pakettiautojen myynnistä. Kuinka suuren, sitä ei maahantuojalla vielä haluta arvioida. Kiinnostusta kuitenkin on jo paljon.
Osaston luetuimmat
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin30.1.
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Muutoksia vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintatuen hakuaikoihin – painotus raskaassa liikenteessä ja pakettiautoissa16.12.2022
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Metsätehon tilastointi kertoo teollisuuspuun korjuukustannusten noususta vuonna 202123.8.2022
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee19.1.
- Doosanin uusi nimi selville – jatkossa tuotemerkki tunnetaan nimellä Develon18.1.