
Stellantiksen koko mallisto uudistui – lisää uutuuksia näköpiirissä hyötyajoneuvomallistoon
Massiivisen mallistopäivityksen alkukeväällä julkaissut suuri autonvalmistaja Stellantis ei pidä kynttilää vakan alla, vaan tuo lisää uusia versioita jo muutoin laajan hyötyajoneuvomalliston täydennykseksi.
Stellantiksen suurimman kokoluokan sähköpakettiautot ovat nyt kokonaan omaa tuotantoa ja niitä valmistetaan sekä 3 500 että 4 250 kg kokonaispainolla. Tarjolla on kolme korikokoa sekä alustamallit. Vähintään 370 km toimintamatka tekee tuotteen kiinnostavaksi myös kuljetus/logistiikkayritysten parissa. Kuvassa Citroen Jumper. Kuva: Timo RintakoskiStellantiksen hyötyajoneuvomallisto koostuu neljän eri merkin; Citroénin, Fiat Professionalin, Opelin ja Peugeotin tuotteista. Vaikka valmistaja on kaikille merkeille sama, on jokaiselle merkille luotu oma identiteetti ja eroja haetaan myös varusteluilla sekä mallivalikoimilla. Esimerkiksi Fiat Doblon saa jatkossa ainoastaan täyssähköisenä, kun muut kompaktit pakettiautot ovat valittavissa myös dieselmoottorilla varustettuna.
”Näen tässä valtavasti mahdollisuuksia. Meillä on nyt tarjolla joka segmenttiin ja joka merkille täyssähköiset mallit. Lisäksi joka kokoluokasta löytyy markkinoiden pienimmillä CO₂-päästöillä varustetut dieselmallit”, Stellantiksen merkkejä maahantuovan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle korostaa.
Ei pelkkä vastuullisuustempaus
Sähköpakettiautojen osuus kokomarkkinasta on tuplaantunut vuodesta 2020 vuoteen 2023. Sähköpakettiautojen osuus kokonaisrekisteröinneistä on noin 15 prosentin luokkaa. ”Meillä aktiivisesta tilauskannasta noin 20 prosenttia on sähköpakettiautoja”, Vuolle kertoo muistuttaen, että sähköistyminen tulee vahvasti PK-yritysten kautta. ”Sähköpakettiauton on hankkinut moni yhden auton omaava yritys, joten ei tässä ole kyse mistään isojen yritysten vastuullisuustempauksesta”, hän alleviivaa.
Vuoden 2020 alusta kuluvan vuoden maaliskuun loppuun mennessä sähköpakettiautoja on rekisteröity Suomeen 3019 kappaletta. Kaikkiaan 1297 yritystä on hankkinut sähköpakettiauton. Ainoastaan 21,7 prosenttia yrityksistä on hankkinut enemmän kuin kaksi sähköpakettiautoa. Vuodesta 2020 alkaen tämän otannan yrityksistä 56,4 prosenttia on hankkinut ainoastaan sähköpakettiautoja. Maantieteellinen jakauma on liki vastaava kuin dieselpakettiautoissa on. Eli noin 35 prosenttia sähköpakettiautoista myydään pääkaupunkiseudulle.
Jatkossa Stellantiksen sähköpakettiautomallisto käsittää versiot kaikkiin kokoluokkiin ja kaikille merkeille. Huomioitavaa on, että nyt suuriin pakettiautoihin on tarjolla mallit, joiden toimintasäde on vähintään 370 kilometriä.
Fiat Dobloa saa jatkossa ainoastaan täyssähköisenä, josta on tarjolla kaksi koripituutta. Uuden sukupolven teknologiaa edustava LFP-akun energiasisältö on 50 kWh. Toimintamatka on kasvanut 330 kilometriin. Päivitetyssä voimalinjassa on entistä parempi hyötysuhde ja PTC-vastus on korvattu lämpöpumpulla. Kuva: Timo RintakoskiSyksyllä nelivedot
Vaikka Stellantis on esitellyt kerralla 12 eri uutuutta/päivitettyä mallia versioineen, ei uutuuksien tulo markkinoille lopu tähän. Uuden tekniikan 4x4-mallit lanseerataan syksystä 2024 alkaen ja ensimmäinen 4x4-malli tulee olemaan kompaktin kokoluokan diesel. Sähkömallin neliveto tulee saataville alkuvuodesta 2025. Muiden mallien lanseeraus tapahtuu myöhemmin.
Nelivetotekniikasta tiedetään se, että taka-akselille tulee sähkömoottori. Nykyinen visko-malli poistuu. Hankalia ajo-olosuhteita varten tulee ”low” mode. Lisäksi järjestelmä käsittää automaattisen virran regeneroinnin. Optioina ovat takatasauspyörästön lukko sekä korotettu maavara.
Lisäksi tulevan syksyn merkittäviin uutuuksiin kuuluvat niin ikään suuriin pakettiautoihin tulevat päivitetyt ja aiempaa taloudellisemmat dieselmoottorit kolmella tehovaihtoehdolla. Kulutuksen luvataan laskevan noin 0,9 litraa sadalla. Merkittävää on myös se, että nyt auton voi hankkia kunnollisella automaattivaihteistolla varustettuna. Aisinin valmistamaa, tonniluokan pakettiautoissa tuttu EAT8-pohjainen 8-nopeuksinen momentinmuuntimella varustettua vaihteistoa on muokattu suuremmille väännöille ja kuormille uudessa tuoteperheessä.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


