
Pakettiautojen markkinoilla on tapahtunut muutoksia – sähköistyminen etenee, mutta diesel pitää yhä pintansa

Pakettiautot 2023 – markkinakatsaus:
- Pakettiautojen saatavuus on kohentunut, varastoista saa lähes kaikkia malleja nopeaan toimitukseen
- Tehdastilausmallien toimitusajat ovat lyhenemässä komponenttipulan hellittäessä. Toimitusaika merkistä ja mallista riippuen 2–8 kuukautta
- Ennusteen mukaan tänä vuonna myydään noin 13 000 uutta pakettiautoa (11 192 kpl v. 2022)
Pakettiautokauppa kulkee hiukan eri sykleissä kuin henkilöautokauppa, koska noin 95 prosenttia pakettiautoista ensirekisteröidään yrityksille ja yhteisöille. Yksityiset ostavat pääosin käytettyjä pakettiautoja.
Auton hankintaa ohjaa tunteen ja uutuudenviehätyksen sijaan todellinen tarve ja hankintasyklit, mikäli taloudelliset raamit mahdollistavat investoinnit. Ohjaavana tekijänä toimivat myös asiakkaiden vaateet päästöttömistä tai vähäpäästöisistä kuljetuksista sekä puhtaiden ajoneuvojen direktiivi. Suomen lainsäädäntöön vuoden 2021 elokuussa tullut laki edellyttää, että julkisten hankintayksiköiden on ajoneuvohankinnoissaan huomioitava ajoneuvon energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys.
Sähkö nousee, dieselillä vahva asema
Vaikka sähkön osuus nousee jatkuvasti, on Suomi isossa kuvassa kuitenkin vielä varsin pitkään hyötyajoneuvoliikenteen osalta ”dieselmaa”. Etäisyydet ovat pitkiä ja olosuhteet sangen vaativia.
”Sähköpakettiautoille on yhä enemmän kiinnostusta ja sitä auttaa paljon jo nykyisten asiakkaiden lukuiset positiiviset käyttökokemukset sähköpakettiautoista”, Citroenia ja Peugeotia sekä Opelia maahantuovan Auto-Bon Oy:n pakettiautojen markkinointijohtaja Panu Lahtinen kertoo.
K-Auto Oy:n Volkswagen Hyötyautojen liiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen korostaa, että pakettiautojen sähköistyminen etenee vauhdilla ja alkuvuodesta täyssähköpakettiautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet Suomessa yli 400 prosenttia, vaikka pakettiautojen kokonaismarkkina on miinuksella.
”Uusimmat dieselmoottorit ovat kuitenkin pakokaasupäästöiltään varsin puhtaita – etenkin kun niissä voidaan käyttää HVO-polttoainetta. Liikenteen päästöjen vähentämisen näkökulmasta tärkeintä olisi myös hyötyajoneuvokannan paljon nykyistä tahtia nopeampi uusiutuminen,” Merceds-Benziä maahantuovan Veho Oy Ab:n viestintäpäällikkö Pekka Koski muistuttaa. Hän näkee, että verotuksen osalta Suomessa pitäisi myös polttomoottoriautojen osalta päästä mahdollisimman pian irti hankinnan verotuksesta ja siirtyä käytön verotukseen.

Avolavoihin keskittyvän Nordic Automotive Trading Oy:n Isuzun tuote- ja markkinointipäällikkö Tomi Rintakallio sanoo, että avolavoja käyttävien keskuudessa käyttövoimakeskustelu on vähäistä, koska autot ovat työkaluja, joilta vaaditaan vetokykyä ja kantavuutta. Sen sijaan verotuskysymykset ovat jatkuvasti pinnalla. Siksi tarjolla on mm. viisipaikkainen kevytkuorma-autoksi rekisteröity versio.
Käyttövoimapaletissa on mukana myös biokaasu, jonka parissa toimii lähinnä Iveco. Myös vetykäyttöiset polttokennoautot ovat jo näköpiirissä, mutta niiden tuloa pitää odottaa vielä jokunen vuosi.
Taloudessa epävarmuuksia
Suomen taloudellista ilmapiiriä jäytää epävarmuus. Kuluttajien luottamus talouteen on alhaalla. Korkeaksi noussut inflaatio heikentää ostovoimaa ja korkojen nousu vähentää investointimahdollisuuksia. Geopoliittinen tilanne on epävakaa, mikä osaltaan lisää varovaisuutta. Merkittävä pakettiautokauppaan vaikuttava tekijä on rakentamisen supistuminen etenkin asuinrakentamisen parissa. Ennusteen mukaan rakentaminen supistuu tänä vuonna 3–4 prosenttia.
”Epävarmuustekijöitä on paljon ja investointeja lykätään myös pakettiautokalustoa ajatellen. Kuitenkaan koko markkinassa ei ole niin suurta heiluntaa kuin henkilöautoissa ja yritysasiakkaita on edelleen liikkeellä,” Renaultia maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n tuotepäällikkö Olli Kostinen kertoo. Kommenttikierros maahantuojien keskuudessa vahvistaa Kostisen näkemyksen. Asiakkailla on kiinnostusta ja selkeä tarve uushankinnoille. Tarjouksia tehdään jatkuvasti, mutta päätöksenteko hankinnoista kestää nyt todella pitkään.
Maltillinen uutuusvuosi
Vaikka maailmassa on paljon epävarmuustekijöitä, tulee markkinoille myös tänä vuonna nippu mielenkiintoisia uutuuksia. Jokaiseen ajoneuvoryhmään saadaan uusia tuotteita.
Urakoitsijoille kiinnostavin uutuus lienee paluun markkinoille tekevä Volkswagen Amarok, joka pohjautuu niin ikään uuteen Ford Rangeriin. Amarokin myynti on alkanut ja ensimmäiset autot saapuvat maahan tulevan kesän aikana. Myös uusi Ranger saapuu Suomeen kesän aikana. Uudistuneen Ranger Raptorin asiakastoimitukset ovat jo alkaneet ja siitä tulee saataville myös N2G-luokan maastokuorma-auto. Isuzu D-Max saa kesän kynnyksellä kevyen mallistopäivityksen.

Tonniluokan merkittävin lanseeraus on täysin uusi Ford Transit Custom, jonka tuotanto alkaa syyskuussa dieselversioilla. Nyt tarjolle tulee myös kauan kaivattu neliveto, joka varustettu aina automaattivaihteistolla. Täyssähköisen ja ladattavan hybridin vuoro on vuoden 2024 puolella. Myös Renault sähköistää tonniluokkaa, kun kesän aikana esitellään Trafic E-Tech L1H1- ja L2H1 -umpipakettiautoina. Mercedes-Benz Vitosta tulee päivitysmalli. Tarjolla on mm. ilmajousitus sekä moottoripäivitys.

Pienemmän kokoluokan tuotteista markkinoille tulee täysin uudistunut Fiat Doblo, joka on saatavilla sekä diesel- että täyssähköversioina kahdella eri korimallilla. Dieselversioon on saatavilla sekä manuaali- että automaattivaihteisto. Renault Kangoo -mallisto täydentyy 4,2 kuutiometrin pitkäkorisella versiolla, joka on saatavilla alennetun autoveron diesel-pakettiautona sekä täyssähköisenä versiona.

Suuremman kokoluokan tarjontaan kuuluvat myös uudistuneet Iveco Daily -umpipakettiautot ja alustaversiot, jotka ovat saatavilla diesel- ja biokaasuversioina sekä täyssähköisinä. Mielenkiintoinen uutuus tulee saataville loppuvuodesta, kun täyssähköinen Mercedes-Benz eSprinter esitellään.
Suomessa pelkästään täyssähköisiä Maxus- ja BYD-autoja maahantuova RSA Finland esittelee uuden pakettiauton. Citroen, Peugeot ja Opel tuovat myös markkinoille jotain uutta jokaiselle merkille, mutta ne esitellään yleisölle toukokuussa Kuljetusmessuilla Jyväskylässä.

Osaston luetuimmat
- Ajoleikkureiden voimansiirto
- Grasshopper 526V -ruohonleikkurilla ajettiin käyttökaudella 170 tuntia – tälläisiä käyttökokemuksia kauden aikana kertyi kiinteistönhoidossa
- Pakettiautojen markkinoilla on tapahtunut muutoksia – sähköistyminen etenee, mutta diesel pitää yhä pintansa
- Neljä robottiruohonleikkuria testissä – nykyiset robottiruohonleikkurit selviävät myös suurempien ja haasteellisempien pihojen ruohonleikkuusta
- Video: Katso, kuinka vesakko kaatuu Elho Tornado 560 -ketjumurskaimella
- Erilaisilla työlaitteilla voi monipuolistaa Avantin käyttökohteita – lisälaitteiden vaihto käy helposti ja nopeasti
- Kellfri-kesantoleikkuri tarjoaa edullisen vaihtoehdon kesantojen ja nurmialueiden niittämiseen — helppohoitoisen leikkurin terästö kestää kiviosumia niittokonetta paremmin