Uutiset

Miljoonan mailin akut Kiinasta

Kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) on ilmoittanut kykenevänsä valmistamaan ajoneuvoakkuja, jotka kestäisivät kaksi miljoonaa kilometriä. Lisäksi akuille luvataan kestoa 16 vuotta.

Sähköautot ja akkukäyttöiset työkoneet eivät toistaiseksi ole olleet kilpailukykyisiä perinteiseen polttomoottoritekniikkaan verrattuna, mikä on johtunut akkujen korkeista kustannuksista. Se puolestaan johtuu suurelta osin akkujen liian lyhyestä käyttöiästä. Akut kestävät nykyisin autokäytössä ajomatkalla mitattuna noin 200 000 km, jonka jälkeen alkuperäinen toimintasäde pienenee merkittävästi.

Myös nykyisille akuille yleisesti luvattu 5–8 vuoden käyttöikä on liian lyhyt, jotta akku olisi taloudellisesti mielekäs kilpailija polttomoottoritekniikalle. Autojen kohdalla akkutekniikka ei toistaiseksi menestyisi ilman yhteiskunnan tukea. Työkoneissa akkuja on suuremmista kustannuksista huolimatta alettu ottaa käyttöön tilanteissa, joissa polttomoottoreiden tuottamat pakokaasut ovat erityisen haitallisia.

Akkutekniikan laajemman yleistymisen tiellä ei enää ole juurikaan muita teknisiä ongelmia kuin mainittu liian lyhyt käyttöikä, joka on säilynyt ratkaisemattomana pitkään. Uusista kestävämmistä akuista on puhuttu jo aikoja sitten, ja tavoitteeksi on maailmalla asetettu miljoonan mailin (1,6 milj km) kestoikä.

Nyt kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) on kertonut kykenevänsä jo tällä hetkellä valmistamaan ajoneuvoakkuja, jotka kestäisivät kaksi miljoonaa kilometriä ja joille voidaan luvata 16 vuotta kestoikää. CATL:n taholta on sanottu, että valmius tuotannon aloittamiselle on olemassa, ja toimiin ryhdytään heti kun joku heiltä näitä akkuja tilaa. Pitkäkestoisten akkujen kerrotaan olevan 10 % tavallisia akkuja kalliimpia.

Aikaisemmin on uutisoitu, että CATL on kehittänyt uutta pitkäikäisempää akkutekniikkaa yhdessä autovalmistajien Volkswagen AG:n ja Tesla Inc:n kanssa. Nykyisin CATL:n valmistamia akkuja käyttää Volkswagenin ja Teslan lisäksi BMW, Daimler, Honda, Toyota ja Volvo. CATL on parhaillaan rakentamassa tehdasta Saksaan. Tuotannon suunnitellaan alkavan siellä vuonna 2021.

Lue lisää