
Seitsemännen sukupolven Volkswagen Transporter esitellään IAA-näyttelyssä – uutuudessa on enemmän kaikkea aiempaan versioon verrattuna
Uudessa VW Transporterissa on kantavuus, mitat ja vetomassat ovat kasvaneet. Samoin perinteisen dieselin rinnalle on tullut ladattava hybridi sekä täyssähköversio.
Uudesta seitsemänen sukupolven Volkswagen Transporterista on julkaistu vasta havainnekuva. Keulan valot ovat tutut ID.Buzzista. Kuva: ValmistajaVolkswagen Hyötyautot tuo markkinoille täysin uuden, seitsemännen sukupolven Volkswagen Transporterin. T7:n maailmanensi-iltaa juhlitaan 15.9.2024 Hannoverin IAA-näyttelyn yhteydessä järjestettävässä tapahtumassa, jossa myös Koneviestin toimittajat ovat paikalla raportoimassa ensitunnelmista.
Volkswagen Transporter -mallisarjan seitsemäs sukupolvi lanseerataan edeltäjiensä tavoin useampana eri malliversiona. Niistä ensimmäisenä myyntiin tulee tavarankuljetukseen tarkoitettu Transporter-umpipakettiauto. Myöhemmin mallisto täydentyy henkilökuljetukseen tarkoitetuilla Kombi- ja Caravelle-malleilla. Lisäksi mallistoon tulevat jatko-ohjaamolla varustetut alustamallit. Kaikkien eri malliversioiden voimalinjat ovat samat.
Volkswagen Hyötyautot laajentaa seitsemännessä sukupolvessa Transporter-mallisarjan moottorivalikoimaa. Uusimpia turbodieselmoottoreita (TDI) tulee olemaan saatavilla kolmessa eri teholuokassa: 81 kW, 110 kW ja 125 kW. Lisäksi saataville tulee ladattava hybridi eHybrid 171 kW sekä kolme täyssähkövaihtoehtoa, joiden tehot ovat 100 kW, 160 kW ja 210 kW.
Uuden Volkswagen Transporter T7:n TDI- ja eHybrid-mallit ovat etuvetoisia. TDI-dieselmoottorilla varustetut mallit ovat teholuokasta 110 kW alkaen saatavissa 4MOTION-nelivetoina. Täyssähkömallit ovat takavetoisia, mutta myös 4MOTION-nelivetoversio on suunnitteilla. Tehokkaimman 125 kW-moottorin ja 4MOTION-nelivedon yhteydessä on aina automaattivaihteisto, samoin kuin ladattavissa hybridi- ja täyssähkömalleissa. Lisäksi automaattivaihteisto on saatavissa 110 kW-mallien yhteydessä.
Kasvaneilla mitoilla
Totuttuun tapaan Volkswagen Transporterista on tarjolla kaksi eri akseliväliä ja kaksi eri koripituutta, jotka ovat molemmat kasvaneet noin 15 senttimetrillä. Uuden normaaliakselivälisen Volkswagen Transporter T7:n pituus on 5 050 mm (+146 mm vs. Transporter T6.1) ja akseliväli 3 100 mm (+97 mm). Pitkäakselivälisessä autossa akseliväli on 400 mm pidempi ja auton kokonaispituus on 5 450 mm. Volkswagen Transporter T7:n ulkoleveys ilman peilejä on 2 032 mm (+128 mm). Suurin leveys pyöräkoteloiden välillä on 1 392 mm (+148 mm), mikä helpottaa eurolavan lastaamista ja kuljettamista. Tavaratilan sisäpituus on normaaliakselivälisessä Volkswagen Transporter T7:ssa 2 602 mm (+61 mm). Pitkäakselivälisessä mallissa tavaratilan pituus on yli kolme metriä (3 002 mm).
Suuremman pituuden, leveyden ja akselivälin myötä myös Volkswagen Transporter T7:n kantavuus ja tilavuus ovat kasvaneet merkittävästi. Normaaliakselivälisen auton tavaratilan tilavuus on 5,8 kuutiometriä ja pitkäakselivälisen korkealla katolla varustetun auton suurin tilavuus on 9,0 kuutiometriä. Volkswagen Transporter T7:n suurin kantavuus on 1,3 tonnia ja suurin vetomassa 2,8 tonnia. Kuljetuskapasiteetistaan huolimatta uuden Volkswagen Transporter T7:n normaali korkeus on alle 2,0 metriä, minkä ansiosta se mahtuu hyvin tavallisiin autohalleihin. Lisäksi auto on ketterä käsiteltävä ahtaammissakin tiloissa, sillä normaaliakselivälisen auton kääntöympyrä on 11,8 metriä.
T7:n kuljettajan istuimessa on vakiona säädöt kuuteen suuntaan, kyynärtuet, ristiseläntuen säätö ja neljään suuntaan säädettävä niskatuki. Auto käynnistyy virta-avaimen sijasta käynnistyspainikkeella. Käsijarruvipu on korvattu kojelaudan keskellä sijaitsevalla seisontajarrun kytkimellä ja automaattivaihteistoa ohjataan tilaa säästävällä ohjauspylväässä olevalla valintavivulla. Suuret mukitelineet keskikonsolissa sekä runsaat pientavaroiden säilytystilat viimeistelevät ohjaamokokonaisuuden.
Kattava vakiovarustelu
Uuden Volkswagen Transporter T7:n vakiovarusteluun sisältyy mm. led-ajovalot, led-takavaloryhmät, lämmitettävä tuulilasi, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera, sähköinen seisontajarru Auto Hold -toiminnolla, 12 tuuman digitaalinen mittaristo, infotainment-järjestelmä (mukaan lukien DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, verkkopalvelut ja 13 tuuman kosketusnäyttö), monitoimiohjauspyörä, avaimeton käynnistysjärjestelmä, sadetunnistin, Lane Assist, automaattinen hätäjarrutus ja dynaaminen liikennemerkkien tunnistus. Ohjaamossa on sähkölaitteita varten runsaasti erilaisia liitäntöjä mukaan lukien USB-A, USB-C ja 12 V liitännät. Lisävarusteena on saatavissa myös 230 V pistoke. Myöhemmin lanseerattavaan täyssähköiseen Transporter T7:n tulee saataville 230 V pistoke, jonka kokonaisteho on 2 300 wattia.
Ohjaamon ilmettä hallitsevat 12 tuuman digimittaristo, 13 tuuman kosketusnäyttö, mukitelineet ja monitoimiohjauspyörä. Kuva: ValmistajaSuomessa täysin uuden Volkswagen Transporter T7:n myynti alkaa pitkäakselivälisillä automaattivaihteisilla malleilla, joita ovat 110 kW etuvetoautomaatti ja 110 kW nelivetoautomaatti sekä 125 kW etuvetoautomaatti ja 125 kW nelivetoautomaatti. Autoilla on viiden vuoden / 200 000 kilometrin takuu. Nyt myyntiin tulevien autojen osalta malliston autoverollinen alkaen hinta on 51 248,85 euroa (alv. 24 %). Autoja voi tilata heti ja niiden asiakastoimitukset alkavat kevään 2025 aikana.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



