Uuden sukupolven Renault Master Suomeen – myös vetyoptio olemassa
Ensimmäiset uudet Masterit ovat saapuneet Suomeen. Kolmen turbodieselin lisäksi tarjolla on sähköversio ja myöhemmin myös vedyllä toimiva vaihtoehto.
Uuden perusrakenteen myötä akseliväli on aiempaa lyhyempi ja tämän sekä yhdessä uuden etuakseliston myötä kääntöympyrä on pienentynyt 1,5 metrillä. Dieselmallien kantavuus on parhaimillaan 1 372 kg ja vetomassa 2 500 kg. Sähkössä vastaavat lukemat ovat 1 100 kg ja 1 500 kg. Kuva: Timo RintakoskiNeljännen sukupolven Renault Master on uusiutunut kauttaaltaan. Perusrakenne, kori, ohjaamo ovat menneet täysin uusiksi. Tämä on mahdollistanut aiempaa tilavamman, ketterämmän ja kuljettajan kannalta käytännöllisemmän ohjaamokokonaisuuden. Näiden lisäksi uudistuneiden voimalinjojen kera kokonaistaloudellisuutta on saatu kohennettua. Näillä eväillä Renault Master on myös kansainvälisen IVOTY-tuomariston valitsema vuoden pakettiauto 2025.
Uutta Masteria valmistetaan sekä etu- ja takavetoisena kolmella eri korikoolla. Suomen tuontiohjelma käsittää kaksi suurinta, L2- ja L3-korikoot, sekä etuvetoiset mallit. Voimalinjoista voi valita kolme Blue dCi -turbodieseliä, joiden tehot ovat 96, 110 ja 125 kilowattia sekä täyssähkö, jossa sähkömoottori kehittää 105 kilowattia tehoa ja 300 newtonmetriä vääntömomenttia. Ajoakussa on 87 kilowattitunnin energiasisältö, jolla toimintamatka on 410 kilometriä. Masterista on olemassa myös polttokenno-optio, mutta sen tulo Suomen markkinoille riippuu tankkausinfran rakentumisesta.
Ensimmäiset dieselmoottorilla sekä käsivalinteisella vaihdelaatikolla varustetut mallit ovat jo Suomessa. Dieselmallien hinnat alkavat dCi 130 L2H2 -version 46 394 eurosta. Saataville tulee myös yhdeksännopeuksinen automaattivaihteisto. Ne saapuvat maahan arviolta huhtikuussa. Niiden hinnat julkaistaan helmikuussa. Täyssähköiset versiot saapuvat maahan helmikuun aikana. E-Tech electric -sähkautomallisto alkaa vastaavasti 66 290 eurosta.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


