Ford Fiesta Van -mallisto täydentyy kevythybridillä

”Tämän kokoinen pakettiauto taipuu yllättävän moniin tehtäviin, kun siirretään työkaluja, pienempiä laitteita/tavaralähetyksiä ja paria henkilöä. Käyttäjäryhmiä näille ovat esimerkiksi siivousliikkeet, kunnallinen sektori, lähettipalvelut ja tapahtumia järjestävät yritykset,” Oy Ford ab:n hyötyajoneuvojen myynnistä vastaava johtaja Juuso Asp kertoo.
Ford Fiesta Van EcoBoost osuu B-segmentin pakettiautoversioiden kokoluokkaan, joiden kokonaismarkkina on noin 150 kappaletta vuodessa.
Fiesta Van EcoBoost -kevythybriditeknologia on samanlainen Transit Custom EcoBlue -kevythybridissä. Siinä on hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori/generaattori (BISG), jonka avulla voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakustoa.
Tehokkaamman BISG:n avulla Fiesta Van EcoBoost -kevythybridin Auto-Start-Stop teknologia pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 25 kilometrin tuntinopeudella ja auton ollessa paikallaan vaihde päällä kytkinpoljin painettuna. BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Matalilla kierroksilla voidaan hyödyntää sähkömoottorin tarjoama 50 Nm vääntömomentti. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.
Älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Fiesta Van kevythybridissä on myös sylinterin lepuutustoiminto. Fiesta Van -kevythybridin polttoaineen kulutus on alkaen 5,1 l/100 km ja CO2 päästöt alkaen 115 g/km (WLTP).
Uudistetussa Fiesta Van -mallistossa on uudet LED-heijastinajovalot vakiovarusteena Trend-malleissa, LED- projektoriajovalot Sport-malleissa. Molemmissa varustetasoissa on uudet vanteet; Trend-mallissa 16-tuumaiset teräsvanteet ja Sport-malleissa 17-tuumaiset seitsemänpuolaiset kevytmetallivanteet.
Fiesta Van -kevythybridi on saatavana Trend ja Sport -malleihin, ja se korvaa 85 hv 1.5 litran TDCi-dieselmoottorin. Uusi Fiesta Van -kevythybridi saapuu Suomeen syksyllä 2020.
Osaston luetuimmat
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin30.1.
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Autokorjaamoalan ammattitapahtuma tekee paluun viiden vuoden tauolta – messut järjestetään Helsingissä lokakuussa30.1.
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee19.1.
- Kaivoskonevalmistaja Normet ostaa Marakon Oy:n19.1.
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Rajattoman pyörimisen salliva harvesterirotaattori Ponsse HH360 syntyi yhteistyössä Black Bruinin kanssa12.12.2022