Agco Powerin Core-moottoriperhe on suunniteltu yhteensopivaksi tulevaisuuden vaihtoehtoisten polttoaineiden kanssa – CORE75 täyttää tiukimmatkin päästövaatimukset ilman pakokaasun takaisinkierrätystä

Agco Powerin uuden Core-moottoriperheen ensimmäistä julkistettua versiota käytetään Fendtin uuden 700-sarjan voimanlähteenä. Moottorista on tulossa markkinoille myöhemmin myös muita versioita.
Agco Powerin uusi AP75-moottori kuuluu uuteen Core-moottoriperheeseen. Voimanlähdettä käytetään Fendtin 700-sarjan seitsemännen sukupolven traktoreissa, joissa sen maksimikierrosluku on vain 1 700 kierrosta minuutissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agco Powerin uusi Core-dieselmoottoriperhe on suunniteltu tulevaisuuden vaihtoehtoisia polttoaineita silmällä pitäen. Uudet dieselmoottorit ovat yhteensopivia uusiutuvien HVO-polttoaineiden (Hydrotreated Vegetable Oil, vetykäsitelty kasviöljy) kanssa. Uusia Core-moottoriperheen moottoreita edelleen kehittämällä ne voidaan jalostaa yhteensopivaksi myös tulevaisuuden vaihtoehtoisille polttoaineille, kuten vedylle ja biokaasulle.

Nykyiset Agco Powerin dieselmoottorit ovat jo täysin yhteensopivia uusiutuvien HVO-polttoaineiden kanssa. Vaihtoehtoiset polttoaineet kuten vety ja kaasu vaativat kuitenkin yhtiön mukaan moottorin, joka on alusta asti suunniteltu niiden kanssa yhteensopivaksi.

”Vaihtoehtoiset polttoaineet kuten vety, etanoli, metanoli, biokaasu sekä sähköiset hybridisovellukset asettavat uusia vaatimuksia moottorille,” Agco Powerin toimitusjohtaja Juha Tervala kertoo yhtiön lehdistötiedotteessa. ”CORE-moottorialusta on suunniteltu niin, että jatkokehityksellä moottori voidaan saada yhteensopivaksi näiden eri polttoaineiden kanssa.”

Agco Powerin moottorit ovat yhtiön mukaan alittaneet tiukimmatkin kulloinkin voimassa olleet ja olevat päästövaatimukset reilusti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agco Powerin mukaan yli vuosisadan palveluksen jälkeen dieselmoottorit ovat edelleen käytännöllisin vaihtoehto moneen käyttötarkoitukseen. ”Sähkökäyttöiset ajoneuvot ovat lisääntyneet huimasti tieliikenteessä, mutta työkonepuolella nykyisen akkuteknologian kapasiteetti on riittävä vain pienimmissä (alle 50 kW) työkoneissa. Suurien työkoneiden voimanlähteinä on käytetty lähes yksinomaan dieselmoottoria sen nestemäisten polttoaineiden korkean energiatiheyden sekä dieselin paremman hyötysuhteen vuoksi”, tiedotteessa kerrotaan.

Moottoriperheen ensimmäinen malli, 7,5-litrainen CORE75, tuottaa 223 kW tehoa ja sen ensimmäinen käyttökohde on Fendtin uusi 700 Vario Gen7 -traktori.

”AGCO Powerin suunnittelijat ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Fendtin kanssa CORE75:den kehityksessä Fendt 700 Vario Gen7 -traktoriin. Moottorissa on erinomaiset matalakäynnin ominaisuudet ja se sopii yhteen täydellisesti Fendtin Vario vaihteiston kanssa. Innovatiivinen moottori tuo traktoriin muitakin hyötyjä, kuten paremman kääntösäteen ja korkeamman maavaran. Odotamme innolla, mitä CORE-moottoriperhe tarjoaa Fendtille tulevaisuudessa”, tiivistää Fendtin kehitys- ja ostojohtaja Walter Wagner tiedotteessa.

”AGCO Power CORE75 tuottaa 1450 Nm vääntöä, eniten kaikista markkinoilla olevista työkonemoottoreista teholuokassaan. Moottori on suunniteltu tarjoamaan maksimiväännön jo matalilla kierroksilla (1300 k/min) tyypillisen 1500 k/min sijaan. Tämän matalakäyntikonseptin ansiosta CORE75 on myös markkinoiden polttoainetaloudellisin moottori teholuokassaan – 188 g/kWh”, Agco Powerin kehitysjohtaja Kari Aaltonen kertoo lehdistötiedotteessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agco Powerin mukaan CORE75-moottori on suunniteltu aluasta alkaen erittäin kestävärakenteiseksi, ja moottorissa on samalla vähemmän liikkuvia osia kuin edeltäjänsä. Yhtiön mukaan yksinkertaisempi rakenne tekee moottorista luotettavamman ja helpomman huoltaa. CORE75 täyttää tiukimmatkin päästövaatimukset ilman pakokaasun takaisinkierrätystä, eli EGR:ää. ”Uusi moottori pudottaa uusiutuvia HVO-polttoaineita käytettäessä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %”, Kari Aaltonen päättää.

CORE75-moottorin sarjatuotanto alkaa Linnavuoren tehtaalla vuoden 2022 loppuun mennessä.