Volvo tuo lisää sähkökuorma-autoja markkinoille – nyt vuorossa alustamallit

Volvo Trucks jatkaa sähköisen kuorma-automalliston laajentamista, kun tarjolle tulevat alustamallit. Tämä mahdollistaa yhä useampien reittien sähköistämisen taajamissa ja alueellisissa kuljetuksissa.
Volvo Trucks laajentaa sähkökuorma-autojen tarjontaa FH, FM ja FMX alustaversioilla. Asiakkaat voivat valita tehtäviinsä tarvitsemansa akkukapasiteetin, ja kun akkuja ei kuljeteta enempää kuin tarvitaan, hyötykuorma voi kasvaa.
Volvo Trucks laajentaa sähkökuorma-autojen tarjontaa FH, FM ja FMX alustaversioilla. Asiakkaat voivat valita tehtäviinsä tarvitsemansa akkukapasiteetin, ja kun akkuja ei kuljeteta enempää kuin tarvitaan, hyötykuorma voi kasvaa.  Kuva: Volvo Trucks
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvo Trucks laajentaa nyt tarjontaansa tuomalla markkinoille raskaiden sähkökuorma-autojensa Volvo FH -, Volvo FM - ja Volvo FMX -alustamallit. Tämän myötä kuljetusyritysten on entistä helpompi valita sähköajoneuvoja kaupunki- ja alueellisiin kuljetuksiin. Useiden akku-, ohjaamo- ja alustavaihtoehtojen ansiosta uudet raskaat alustamallin kuorma-autot voidaan suunnitella kuljettamaan sähköisiä päälirakenteita monenlaisiin kuljetustehtäviin, mukaan lukien tavaranjakelu, jätehuolto ja rakennustyöt. Uusien mallien tuotanto alkaa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

Raskaiden kuormien dieselautot ovat yleinen näky monissa kaupungeissa. Nyt näihin tehtäviin on mahdollista käyttää sähkökuorma-autoja. Pakokaasupäästöttömyyden lisäksi sähkökuorma-autot tarjoavat kuljettajille paremman työympäristön hiljaisuuden ansiosta – mikä tekee myös asukkaille asuttavamman kaupungin.

"Näiden uusien sähkökuorma-automallien ansiosta on entistäkin helpompaa yhä useampien asiakkaiden vaihtaa sähköön, ja kaupungit voivat siirtyä päästöttömiin ajoneuvoihin käytännössä kaikissa kuljetusvirroissa. Asiakkaamme voivat räätälöidä kuorma-autot heidän käyttötarkoituksensa mukaan sekä vähentää päästöjä ja saada samat toiminnot kuin heidän nykyisin käytössä olevassa diesel-autossa”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm kertoo.

Uusien alustamallien akkukapasiteetti on 180–540 kWh. Tämä yhdessä kuorma-autossa käytettävien akkujen määrän kanssa tarjoaa suuren joustavuuden ja laajan valikoiman käyttömahdollisuuksia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvo FH-, FM- ja FMX-alustamallien myynnin aloitus ja sarjatuotanto on porrastettu eri kokoonpanojen ja versioiden mukaan:

Myynnin aloitus joulukuussa 2022, sarjatuotanto alkaa maaliskuussa 2023:

Voimansiirto: 490 kW

Ajoyksikkö: 3 sähkömoottoria

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Akku: 450–540 kWh, 5–6 akkua

Ohjaamo: Makuuohjaamo, korkea makuuohjaamo ja extrakorkea makuuohjaamo

Akseliväli: 4300–6700 mm

Akselivaihtoehdot: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R ja 8x4R

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ulosotto: Sähköinen, sähkömekaaninen ja vaihteisto

Myynnin aloitus helmikuussa, sarjatuotanto alkaa toukokuussa 2023:

Voimansiirto: 330 kW

Ajoyksikkö: 2 sähkömoottoria

Akku: 360 kWh, 4 akkua

Ohjaamo: Päiväohjaamo

Akseliväli: 3900–6700 mm

Myynnin aloitus kesäkuussa, sarjatuotanto alkaa syyskuussa 2023:

Akku: 180–270 kWh, 2-3 akkua.