10 vuotta maansiirtoa Volvo FMX kuorma-autoilla

Maansiirtoajoon suunniteltu Volvo FMX on tullut 10 vuoden ikään. Lyhyen taipaleen aikana autoa on kuitenkin kehitetty jatkuvasti täydentämällä sitä uusilla, tehokkuutta, kestävyyttä, käytettävyyttä ja turvallisuutta kohentavilla ominaisuuksilla.
Volvo FMX uudistuu loppuvuodesta. Uudelle ohjaamoalustalle rakennetusta FMX.stä on tarjolla kuusi erilaista ohjaamovaihtoehtoa päiväohjaamosta makuuohjaamon kautta miehistöohjaamoon saakka. Etupään ilmajousitusta päivitetään, jolloin etuakselipaino nousee 10 tonniin saakka. 38 tonnin telillä kokonaispainoissa päästään parhaimmillaan 150 tonniin saakka.
Volvo FMX uudistuu loppuvuodesta. Uudelle ohjaamoalustalle rakennetusta FMX.stä on tarjolla kuusi erilaista ohjaamovaihtoehtoa päiväohjaamosta makuuohjaamon kautta miehistöohjaamoon saakka. Etupään ilmajousitusta päivitetään, jolloin etuakselipaino nousee 10 tonniin saakka. 38 tonnin telillä kokonaispainoissa päästään parhaimmillaan 150 tonniin saakka. Kuva: Valmistaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ennen vuonna 2010 tapahtunutta FMX:n lanseerausta maansiirtotehtävissä käytettiin erilaisia Volvo FM:n ja FH:n versioita. FMX syntyi asiakasyhteistyön ja palautteiden pohjalta ja rakennettiin varta vasten maansiirtotehtäviin.

FMX:n ulkoisia erityispiirteitä ovat mm. vahva keulan vetopiste, ajovalojen suojat, uudet pitävät askelmat ja tikkaat. Kolmiosainen teräspuskuri, 3 mm paksusta teräksestä valmistetut puskurinkulmat, vankka öljypohjan suojalevy ja järeä puskuri. Näillä haettiin myös yhteneväistä ilmettä Volvo CE:n maansiirtokoneiden kanssa.

Ensimmäinen päivitysversio esiteltiin kolme vuotta lanseerauksen jälkeen 2013 Bauma-messuilla Saksassa. Ohjaamoa muokattiin ja kaikki eturakenteen komponentit suunniteltiin uudelleen. Uusi ilmajousitus lisäsi maavaran jopa 300 mm. Keulan hinauspiste kestää 32 tonnin vedon. Vuonna 2013 esiteltiin myös Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, joka yhdistää tavanomaisen hydraulisen ohjaustehostimen ja ohjausvaihteeseen asennetun sähkömoottorin.

Vuonna 2016 Volvo Trucks esitteli I-Shiftin ryömintävaihteistolla, jonka avulla kuorma-auto saadaan liikkeelle pysähdyksestä jopa 325 tonnin kuormilla. Ryömintätoiminnon avulla kuorma-autolla voi ajaa jopa 0,5 km / h nopeudella, mikä on tärkeää erityistä tarkkuutta vaativassa ajossa. Myös Suomessa pitkälti räätälöidyt Volvon ilmajousituksen painonsiirtotoiminnot ovat saaneet paljon kiitosta asiakkaiden keskuudessa. ”Volvo RALIM20 painonsiirtojen avulla auton käsiteltävyys saadaan optimoitua lähes jokaiseen tilanteeseen sopivaksi, oli sitten kyse jyrkän ja jäisen mäen noususta tai tiukasta kääntöpaikasta,” Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvo FMX on saatavilla kuudella eri ohjaamokoolla. Moottorien teholuokkia löytyy 330-540 hv haarukassa ja polttoaineina voi käyttää perinteisen dieselin ohella biodieseliä ja uusiutuvaa HVO dieseliä.

Kymmenen vuoden aikana Suomeen on toimitettu liki 1000 FMX kuorma-autoa.

Lue lisää