Volvon raskas sähkökuorma-auto on esitelty Suomessa – suunniteltu paikallisiin kuljetuksiin sekä alueelliseen jakeluun

Volvo Trucksin tavoitteena on alentaa co2-päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasoon verrattuna. Vuoteen 2040 mennessä myytyjen kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjä vähennetään 100 prosenttia. Vuonna 2050 mennessä Volvo Trucks -populaatio on päästötön. Tavoite on kova ja vaatii paljon uusia ratkaisuja.
Volvo Trucks on julkaissut kahden polun ilmastostrategian. Siinä keskiössä ovat energiatehokkuus ja vaihtoehtoiset polttoaineet. Vuonna 2030 rungon muodostavat akkusähkö, polttokennot sekä kaasu ja diesel. ”Kaasu ja diesel tulevat olemaan vielä pitkään keskeisessä osassa raskaissa sekä pitkän matkan kuljetuksissa,” Volvo Finland Ab toimitusjohtaja Magnus Björklund painottaa. Käytännössä vuoteen 2030 asetettu ensimmäinen tavoite tarkoittaa sitä, että puolet myydyistä autoista ovat joko akku- tai polttokennosähköllä liikkuvia.
Tilauskirjat auki
Raskaita malleja on saatavilla joko 330 tai 490 kW sähkömoottorilla varustettuna. Akkuja on tarjolla 2-6 (á 90 kWh) . ”Tuotanto käynnistyy 5-6 akun kokoonpanoilla. Myöhemmin tarjolle tulee pienempien akkupakettien malleja,” Volvo Finland Ab sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö Janne Silvonen kertoo.
Parhaimmillaan on tarjolla noin 300 kilometrin toimintamatka. Peruslataus 43 kW tehoisella AC-laturilla vaatii 10 tuntia. Teholataus 250 kW DC-laturilla sujuu 2,5 tunnissa. Akselivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi 4x2 aina 8x4 saakka.
Volvo Trucksin täyssähköisten kuorma-autojen mallisto on nyt markkinoiden laajin. Jo nyt on ollut saatavilla keskiraskaat FE ja FL -mallit, joita on myös tuotu jo Suomeen. Raskaiden FH, FM ja FMX mallien tuotanto alkaa syyskuussa Göteborgissa Tuven tehtaalla, jolloin tarjolla on kuusi mallia tuotannossa. Näiden tilauskirjat ovat auenneet 2.5. ja asiakastoimituksiin päästään vuoden 2023 ensimmäisellä kolmanneksella.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Rajattoman pyörimisen salliva harvesterirotaattori Ponsse HH360 syntyi yhteistyössä Black Bruinin kanssa
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Valio maksaa lisähintaa vastuullisesti tuotetusta maidosta
- Vetymoottorit yleistyvät – Hyundai Doosan Infracoren moottori sarjatuotantoon