Sähkökäyttöinen Avant Baumassa

Avantin uusi malli perustuu 500-sarjaan. Merkittävin ero on voimalinjassa, jonka dieselmoottori on korvattu kahdella akkukäyttöisellä sähkömoottorilla. Toinen moottoreista pyörittää ajovoimansiirtoa ja toinen hydrauliikkaa. Kahden moottorin käyttö vähentää energiankulutusta, koska kummankin moottorin pyörimisnopeuksia voidaan säätää toisistaan riippumatta.
Akkupaketti koostuu nykyaikaisista ajoneuvokäyttöön tarkoitetuista akuista, joiden kapasiteetti on 201 Ah C5-normin mukaan. Käytännössä akku riittää rehun- ja kuivikkeenjakelussa tai maneesin kunnostuksessa parin tunnin yhtämittaiseen työhön, kertoo toimitusjohtaja Risto Käkelä. Suurta tehoa vaativassa purkutyössä akun saa ajettua tunnissakin tyhjäksi. Akun lataus onnistuu jopa 10 A sulakkeilla varustetusta pistorasiasta. Lataus kestää yleensä 3–4 tuntia, mikäli sulakekoko on 16 A.
"Sähkökäyttö lisää hintaa yllättävän vähän. Siksi uskommekin, että sähkön suosio kasvaa nimenomaan 500- ja 600-sarjan kuormaimissa, joita käytetään paljon sisätiloissa", kertoo Käkelä. Avant e5 -mallin tuotanto alkaa näillä näkymin syksyllä 2016.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Vetymoottorit yleistyvät – Hyundai Doosan Infracoren moottori sarjatuotantoon
- TMK-energiapuukourat uudistuvat
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III
- Hankkija rakennutti huollolle ja tuontikoneiden kokoonpanolle uudet tilat Turkuun