DAF julkistaa uuden sukupolven DAF XB -kaupunkijakelukuorma-autot – tarjolle myös rakennustyömaiden versio
DAF tuo markkinoille uuden sukupolven DAF XB -jakeluautosarjan 7,5–19 tonnin luokassa. Uuteen mallistoon kuuluu myös kattava valikoima akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja.
Nyt DAF laajentaa päästötöntä tuotevalikoimaansa uudella DAF XB Electric -kuorma-autolla, joka sopii kaupunki- ja aluejakeluun. Kuva: Sytse DijkstraUuden sukupolven XB-mallit, XBC-maansiirtoauto mukaan lukien, täydentävät DAFin tuotevalikoimaa. DAF oli ensimmäinen eurooppalainen kuorma-autovalmistaja, joka toi markkinoille akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen valikoiman XD- ja XF Electric -malleilla.
Nyt DAF laajentaa päästötöntä tuotevalikoimaansa uudella DAF XB Electric -kuorma-autolla, joka sopii kaupunki- ja aluejakeluun. Perinteisten 16 ja 19 tonnin mallien lisäksi saatavana on 12 tonnin malli, jossa on 17,5 tuuman pyörät ja vain yksi askelma. Akselivälit ovat 4,2 metristä ylöspäin.
XB Electricin sähkömoottorin nimellisteho on teknisten määritysten mukaan 120 tai 190 kW ja nimellisvääntö vastaavasti 950 tai 1 850 Nm (huippuvääntö 2 600 ja 3 500 Nm). DAF käyttää bruttoenergiasisällöltään 141–282 kWh:n suuritiheyksisiä koboltti- ja magnesiumvapaita litium-rautafosfaattiakkuja (LFP – litium-rautafosfaatti). Toimintamatkaa on enimmillään noin 350 kilometriä.
Uuden DAF XB Electricin erityisominaisuus on Combined Charging System -latausjärjestelmä. Sen avulla kuorma-auto voidaan ladata tavallisessa sähköverkossa esimerkiksi silloin, kun auto palaa varikolle työpäivän päätteeksi. Akku voidaan pikaladata (650 V DC, 150 kW) 20 prosentista 80 prosenttiin vain 40–70 minuutissa teknisestä kokoonpanosta riippuen.
Myös dieselmoottorilla
DAF XB on saatavana 4,5 litran 4-sylinterisellä PACCAR PX-5- tai 6,7 litran 6-sylinterisellä PACCAR PX-7 -moottorilla. Nämä teholtaan 124 kW:n (170 hv) – 227 kW:n (310 hv) moottorit saavuttavat huippuväännön pienemmilläkin käyntinopeuksilla, mikä helpottaa alhaisilla kierrosluvuilla ajamista ja parantaa myös polttoainetaloudellisuutta. PACCAR PX-5- ja PX-7 -moottoreissa voidaan käyttää HVO-biopolttoainetta, millä voidaan saavuttaa enimmillään 90 prosentin CO2-päästöalenema koko polttoaineketjussa.
Neljä vaihteistovaihtoehtoa
PX-5- ja PX-7-moottoreilla varustetuissa DAF XB -malleissa on 8-vaihteinen, täysin automaattinen PowerLine-vaihteisto, jossa on optimoituvälityssuhde ja tasaisempi kierrosluvun jakautuminen vaihteiden välille. Vaihteiston Powershifting-toiminto estää väännön keskeytymisen ja mahdollistaa sujuvan vaihteenvaihdon ja nopean reagoinnin kaasutukseen. Lisäksi vaihteistossa on jarrupolkimen vapautuksen yhteydessä aktivoituva ryömintätoiminto.
DAF XB -sarjaan on saatavana myös 6- ja 9-vaihteiset manuaalivaihteistot, ja erikoiskäyttöön voidaan tilata Allison-täysautomaattivaihteisto.
Runsaasti mahdollisuuksia päälirakentamisen
Kattavat, enimmillään 6.9 metrin akseliväli- ja alustan pituusvaihtoehdot mahdollistavat yli yhdeksän metrin päälirakenteen. Kevyt alusta mahdollistaa suuret hyötykuormat ja tehokkaimman tuoton ajokilometriä kohden. Lisäksi XB-sarjan alustan uusi ristikkokuvio antaa runsaasti mahdollisuuksia päällirakennukseen. Uutta ovat myös erityisesti tienlakaisu- ja kippikäyttöön tarkoitetut esimääritetyt alustat, joissa polttoainesäiliöt, pakokaasujärjestelmät, akut ja ilmasäiliöt on sijoitettu uudelleen.
DAF XB -jakeluautoihin on saatavilla laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä. AEBS-järjestelmässä (kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä) on sekä tutka että kamera, jotka varoittavat kuljettajaa ajoneuvon edessä olevista kevyen liikenteen käyttäjistä (liikkeellelähtöavustin). Tapahtumatietojen tallentaja tallentaa kuvia ja tietoja ABS-varoituksen aktivoituessa ja DAF-kääntöavustin varoittaa ajoneuvon kuolleessa kulmassa olevista pyöräilijöistä. Uusi DAF vireystilan valvonta arvioi kuljettajan tarkkaavaisuutta ja ilmoittaa tauon tarpeesta.
Lisäksi jokaisessa XB-kuorma-autossa on nopeusrajoituksen tunnistus, joka kertoo kuljettajalle todelliset nopeusrajoitukset, ja passiivinen kaistanvaihtoavustaja, joka auttaa välttämään vaaralliset ohjausliikkeet varoittamalla mahdollisista tahattomista kaistanvaihdoista.
Suoran näkyvyyden takaavat matala ohjaamo, suuri tuulilasi ja suuret sivuikkunat, joiden reunat ovat erittäin matalalla. Lisävarusteena on saatavilla reunakiveyksen näyttävä ikkuna, jonka ansiosta kuljettaja näkee muut tienkäyttäjät esteettömästi myös apukuljettajan puolelta. Uusien peilien kapea muotoilu mahdollistaa paremman suoran ja epäsuoran näkyvyyden.
XB-malli on saatavilla Day Cab-, Extended Day Cab- ja Sleeper Cab -ohjaamoilla. Ohjaamoon nousuun on kiinnitetty huomiota askelmien sijoittelulla ja pitkälle aukeavilla ovilla. Istuimissa on sama pehmeä kangasverhoilu kuin DAF XD-, XF-, XG- ja XG+-kuorma-autoissa. Uuden sukupolven XB-mallissa on uusi ohjauspyörä ja kojelaudassa12 tuuman digitaalinäyttö. Kuljettaja näkee kaikki ajoneuvoon liittyvät tiedot yhdellä silmäyksellä näytöstä, johon hän voi itse määrittää haluamansa tiedot.
XBC maansiirtoalan käyttöön
Maantieajoon suunnitellun XB-sarjan rinnalle DAF on kehittänyt XBC-sarjan, joka on edukseen haastavammissa olosuhteissa, kuten rakennustyömaalla. XBC-mallissa on 19 tonnin alusta ja korkea 255 millimetrin maavara, suuri 25 asteen lähestymiskulma, moottoritilaa suojaava teräksinen jäähdyttimen suojalevy sekä kestävä laavanharmaa teräspuskuri.
DAF XB-sarjan tuotanto alkaa kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä ja asiakastoimituksiin päästäneen heti vuoden 2024 alkupuolella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


