Suomessa vammautuu tai kuolee edelleen traktorinkuljettajia – turvavyön käyttö pienentää loukkaantumisriskiä

Pakollisiksi tulleet traktoreiden turvaohjaamot vähensivät aikoinaan merkittävästi vakavia tapaturmia. Mutta traktoreiden kohdalla tyytyväisyyteen ei ole syytä – liian usein turvavyö on kytkemättä tai se puuttuu kokonaan.
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ylivoimaisesti suurin taustalla vaikuttava syy on ollut turvavyön puute tai käyttämättömyys. Kuvituskuva.
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ylivoimaisesti suurin taustalla vaikuttava syy on ollut turvavyön puute tai käyttämättömyys. Kuvituskuva. Kuva: Marcus Pasveer
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yhä edelleen maassamme kuolee ja vammautuu liian paljon traktorinkuljettajia. Usein syynä on kuljettajan sinkoutuminen ulos turvaohjaamosta kolarissa. Ohjaamon isot ikkunat myös irtoavat tai särkyvät helposti, jolloin turvavyötä käyttämättömän kuskin ulos paiskautumiselle ei ole pienintäkään estettä.

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ylivoimaisesti suurin taustalla vaikuttava syy on ollut turvavyön puute tai käyttämättömyys (Trafin julkaisuja 13/2015, Traktorionnettomuudet).

Uusissa traktorissa on poikkeuksetta turvavyöt vakiovarusteena. Vanhempiin traktoreihin on tarvikeliikkeissä useampaa mallia olevaa lantiovyötä, jonka kiinnittäminen traktorin rakenteisiin on erittäin helppoa. Hintaa tarvikevyöllä on huokeimmillaan luokkaa 30 euroa.

Vanhaan traktoriin istuinta vaihdettaessa kannattaa varmistaa, että siinä on vakiona turvavyö. Turvavyöllisten, ergonomisten istuinten verolliset hinnat lähtevät vajaasta 400 eurosta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Olipa kyse vakiona olevasta tai jälkiasenteisesta turvavyöstä, se pitää etenkin tien päälle ajoon lähdettäessä muistaa kytkeä. Myös lyhyillä matkoilla.