Develonilta uusi kaivinkone maanalaiseen tunnelointiin
Aiemmin Doosanina tunnettu Develon julkaisee maanalaiseen tunnelointiin tarkoitetun kaivinkoneen, joka laajentaa merkin erikoiskoneiden valikoimaa.Uusi DX235RTF-7 perustuu Develonin DX235LCR-7 lyhytperäiseen tela-alustaiseen kaivinkoneeseen. Moottori on valmistajan oma DL06V Stage V -moottori, joka tuottaa 141 kW (189 hv) tehon.
Kompaktit ulkomitat ovat samat, mutta puomisto suunniteltu erikseen maanalaiseen tunnelointiin. Kaivupuomissa on erikoiskinematiikka ja kallistustoiminto.
"Uusi DX235RTF-7 tunnelointikone on suunniteltu tarjoamaan suorituskykyä haastavissa maanalaisissa ympäristöissä. Turvallisen käytön lisäksi DX235RTF-7, kun taas sen kompakti suunnittelu mahdollistaa helpon liikkumisen ahtaissa tiloissa”, Develon Europen erikoissovellusten tuotepäällikkö Jan Breburda kommentoi.
DX235RTF-7 työpaino on 25 689 kg. Maksimitoimintaetäisyys on 9260 mm. DX235RTF-7 kaivinkoneen tunnelointietuosan kinematiikka on suunniteltu painottamaan horisontaalista ulottuvuutta ja tarkkuutta pystysuoran liikkeen sijaan. Erikoiskinematiikka perustuu puomin kallistustoimintoon, joka tarjoaa 45°/45° kallistuksen kahteen suuntaan. Liikettä voidaan ohjata ohjaamosta polkimen avulla.
Turvallisemmaksi ahtaissa tiloissa työskentelyä varten koneeseen on asennettu erityissuojat mahdollisten tunnelin katosta putoavien kivien varalta. Lisäksi kaivusylinterit ja valot ovat erikseen koteloitu. Myös nostopisteitä on vakiokonetta enemmän, jotta kone voidaan nostaa esimerkiksi syviin kaivantoihin.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



