
Euroopan ensimmäinen lava-auto ladattavana hybridinä
Euroopan myydyin lava-auto Ford Ranger on jatkossa saatavilla perinteisen dieselvoimalinjan lisäksi myös ladattavana hybridinä.
Ford tuo ensimmäisenä autovalmistajan Euroopan markkinoille avolavan ladattavana hybridinä. Koska co2-päästöt jäävät 70 g/km, jää autovero 3 000 euron tienoille, eikä näin kokonaishinta nouse viisipaikkaisena kohtuuttomaksi. Kuva: Timo RintakoskiFord Rangerin voimalinja koostuu Ford Mustangista tutusta 2,3 litraisesta EcoBoost-bensiinimoottorista ja 75 kW:n tehoisesta sähkömoottorista, joiden yhteisteho on 207 kW vääntömomentin ollessa 697 Nm. Lukemien varjolla tämä on malliston tehokkain Ranger. Vaihteistona on mm. Mustangisssa ja Ranger dieselissä käytettyä 10R80HT-automaattivaihteistoa.
Akku on kapasiteetiltaan noin 11,8 kW (netto), jolla saavutetaan noin 40 kilometrin sähköinen toimintamatka. Tikapuurungon takaosaa on muokattu akkupaketin sijoittamiseksi lavan alle rungon väliin. Lataaminen tapahtuu 16A-laturilla, jolloin akun saa ladattua täyteen alle neljässä tunnissa.
Autosta löytyy Pro Power Onboard -sähkön ulosotto teholtaan joko 2,3 tai 6,9 kW. Pistokkeita on yhteensä kolme, kaksi lavalla ja yksi sisällä keskikonsolissa. Järjestelmän avulla voidaan vaikkapa käyttää ja ladata käsityökaluja, keittää kahvit tai käyttää plasmaleikkuria.
Akkupaketti on sijoitettu lavan alle. Tämän vuoksi lavan pohja on 31 mm dieselversiota korkeammalla. Lavalta löytyy kaksi sähköpistoketta teholtaan joko 2,3 tai 6,9 kW. Kuvan laatikko ei kuulu vakiovarusteisiin. Kuva: Timo RintakoskiRanger PHEV:n kantavuus on malliversiosta riippuen 940–993 kg. Vetopaino on 3 500 kg ja kahluusyvyys on sama kuin dieselversiossa eli 800 mm.
Mallisto käsittää kaksi versiota, Double Cab XLTn ja Double Cab Wildtrakin. XLTn verollinen hinta on 64 523,20 euroa ja Wildtrakin 71 052,15 euroa. Ford Ranger PHEV:n takuu on 5 vuotta / 100 000 km. Korkeajänniteakun ja korkeajänniteosien takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Koneviesti esittelee auton myöhemmin koeajoartikkelin muodossa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



