Ford Pro sähköistää Ford Rangerin tuomalla siitä markkinoille ladattavan hybridin
Ford lupaa uudelle Ranger PHEV:lle samat lastaus-, hinaus- ja maasto-ominaisuudet kuin dieselmallilla on. Lisäksi siihen on saatavilla paranettu Pro Power Onboard -teknologia virran ulosottoon.
Uusi Ford Ranger PHEV oli yksi IAA-näyttelyn kiinnostavimmista kevyen pään uutuuksista. Tarkemmat tekniset tiedot ja hinnat julkaistaan lähempänä ensi vuoden lanseerausajankohtaa. Ulkoisesti suurin ero on vasemassa takakyljessä olevat lataus- ja polttoaineluukut sekä etulokasuojan PHEV-merkki. Kuva: Timo RintakoskiFord esitteli mielenkiintoisen uutuuden IAA Transportation -näyttelyssä Hannoverissa viime maanantaina, kun Rangerin ladattava hybridi sai maailman ensiesittelynsä.
”Täysin uusi Ranger PHEV tarjoaa sähköistyksen edut yhdessä tutun suorituskyvyn kanssa, joka on luonut Rangerille uskollisen fanikunnan Euroopassa. Olemme kehittäneet Euroopan ensimmäisen avolava-automme PHEV-mallin niin, että se on suorituskykyinen työ- ja maastoajoon, ja samalla tarjoaa perhekäyttöön premiumtason mukavuutta, liitettävyyttä ja sähköauton ominaisuuksia”, Ford Pro Euroopan johtaja Hans Schep sanoo.
Täysin uudessa PHEV-voimansiirrossa on Fordin 2,3-litrainen Ford EcoBoost-bensiinimoottori ja 10‑vaihteinen automaattivaihteisto, 75 kW:n sähkömoottori ja 11,8 kWh:n (netto) akku. Tuloksena oleva 690 Nm:n vääntömomentti on kaikkien aikojen suurin Rangerin tuotantomalleissa, ja 279 hv:n teholla PHEV-versio on tehokkaampi kuin Rangerin 3,0-litrainen V6-turbodiesel.
Uudessa modulaarisessa hybridivaihteistossa Ranger PHEV:n sähkömoottori on integroitu momentinmuuntimen koteloon hybridiajon mahdollistamiseksi. Akun lataaminen yksivaiheisella 16 ampeerin laturilla kestää alle neljä tuntia, ja tuottaa noin 45 km sähköisen toimintamatkan.
Ranger PHEV -mallin kantavuus on enimmillään1000 kiloa ja vetokyky 3 500 kiloa. Maastoajoon tuo varmuutta Rangerin uusin e-4WD-järjestelmä, kaksialueinen jakovaihteisto ja tasauspyörästön lukko takana. Ajoakku on pakattu erityisesti suunniteltujen runkokiskojen väliin.
Ranger PHEV -mallissa on valittavissa sähköisen ajon tilat Auto EV, EV Now, EV Later ja EV Charge. Näiden avulla kuljettaja voi valita, milloin ja miten akkuenergiaa käytetään.
Hyötyä hinaukseen, raskaampien kuormien kuljettamiseen tai erityisen vaativissa maastoissa ajamiseen tuovat myös sähkömoottorin jarruenergiaa talteen ottava regeneratiivinen jarrutus ja suurempi vääntömomentti. Fordin insinöörit ovat myös tehneet muutoksia jousitukseen optimaalisen mukavuuden ja suorituskyvyn takaamiseksi sekä tiellä että maastossa, huomioiden Ranger PHEV -mallin alustan ja painojakauman.
Ranger PHEV -malliin saatavilla olevan Pro Power Onboard -teknologian avulla asiakkaat voivat käyttää sähkötyökaluja ja muita sähköisiä laitteita samanaikaisesti työmaalla tai vapaa-ajalla ilman generaattoria. Järjestelmän vakioteho on 2,3 kW, mutta se on valittavissa myös 6,9 kW:n tehoisena. Tällöin lavakaukalossa on kaksi 15 ampeerin pistorasiaa, joissa kummassakin on tehoa 3,45 kW ammattityökalujen käyttöä varten.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


