
Ford Ranger -mallisto täydentyy kahdella uudella maastoversiolla – uutuudet soveltuvat haastaviin maasto-olosuhteisiin
Ford Pro on esitellyt uuteen Ranger-mallistoon kaksi uutta off-road-mallia. Molemmat mallit on suunnattu asiakkaille, jotka tarvitsevat parempaa suorituskykyä vaikeimmissa maasto-olosuhteissa.
Ford Ranger Wildtrak X erottuu vakiomalleista mm. 17” kevytmetallivanteiden ja valkokirjaimisin all-terrain-renkaiden puoleta. Kuva: ValmistajaFord Ranger Wildtrak X ja Ranger Tremor -malleissa on uusittu alusta ja maastoajoon tarkoitettuja erityisiä avustimia. Autoissa on mm. Bielstein-iskunvaimentimet vakiona.
Ranger Wildtrak X on 26 mm korkeampi ajokorkeus sekä vakiota 30 mm leveämpi raideväli. Bielstein-iskunvaikennus sekä rankempaan käyttöön tarkoitettu ohjaustehostin ja teräksinen pohjalevy antavat osaltaan edellytyksiä maastoajolle.
Uusiin vakiona oleviin off-road-teknologioihin kuuluu Trail Turn Assist, joka käyttää jarrupohjaista vääntömomentin ohjausta kääntösäteen pienentämiseksi jopa 25 prosentilla tiukoissa käännöksissä. Trail Control -järjestelmä toimii samalla tavalla kuin vakionopeussäädin: kuljettaja valitsee ajonopeuden ja auto hallitsee automaattisesti kiihdytystä ja jarrutusta ylläpitääkseen valitun nopeuden, minkä ansiosta kuljettaja voi keskittyä ohjaamiseen vaikeassa maastossa. Järjestelmä toimii alle 32 km/h nopeuksissa. Ajotila Rock Crawl – joka oli aiemmin saatavissa vain Ranger Raptoriin – kalibroi kaasuvasteen, luistoneston ja vaihteenvaihdon ajoituksen, jolloin epätasaisen ja kivisen maaston ylitys onnistuu optimaalisen hitaalla nopeudella ja hallitusti.
Ulkonäköön on myös panostettu. Musta etusäleikön kehys ja puskurin H-tanko, pyöränkaarien viimeistely sekä takapuskuri, että Wildtrak X -merkinnät, tummennetut Ford-ovaalit ja näiden kanssa yhteen sopivat mustat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä all-terrain-renkaat valkoisin kirjaimin viimeistelevät erottuvan ulkokuoren.
Työkalumaisempi Tremor
Uusi Ranger Tremor perustuu työkäyttöön suunniteltuun Ranger XLT -malliin, ja siinä on sama alusta, teknologiapäivitykset ja uusi nelivetojärjestelmä kuin Wildtrak X -mallissa. Tämän ansiosta malli sopii suorituskykyiseen maastoajoon. Ranger Tremorissa on vakiovarusteena pitkä putkimainen lavakaari. Toiminnallista tyyliä tuovat puolestaan valetusta alumiinista valmistetut astinlaudat ja keulan kaksi esillä olevaa hinauslenkkiä.
Molempien mallien maavara ja raideväli ovat vakiota suuremmat. Iskunvaimennus on Bielsteinin käsialaa. Tremorissa on vakiona mm. pitkä putkimainen lavakaari. Kuva: ValmistajaRanger Tremorin istuimissa ja lattiassa on vedenpitävä, helposti puhdistettava vinyyliverhoilu. Valinnainen esijohdotettu kattoon asennettava kytkinpaketti sisältää kuusi tuloa vinsseille, LED-valopalkeille ja muille laitteille.
Sekä Wildtrak X ja Tremor -mallien hinnat julkaistaan kesällä, joten autoja on odotettavissa maahan aikaisintaan toisella vuosipuoliskolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


