
Ford F-150 -avolava on päivitetty täyssähköiseksi ja myynti vetää – toistaiseksi mallia ei riitä EU-alueelle myyntiin

Suosioon tämä ei ole vaikuttanut, päinvastoin. Kaikki mitä tuotantolinjoilta on saatu ulos, on mennyt kaupaksi – myös USA sähköistyy.
Nyt pikakokeilussa ollut auto oli Iso-Britannian kilvissä ja Suomessa se oli prototyyppinä. Miksi auto tuli pikavisiitille Suomeen, jäi vähän epäselväksi. Mutta tuskin näitä ihan huvikseen kierrätetään tarkan euron maailmassa. Kysyntää riittäisi myös Euroopassa, mutta toistaiseksi tuotantokapasiteetti ei riitä kuin Pohjois-Amerikan kysynnän tyydyttämiseen. Mallia ei ylipäätään ole tyypitetty EU-alueelle.
Itse auto on todella massiivinen. Pituutta on 5,91 metriä leveyden ollessa peilien kanssa 2,44 metriä. Painoa on noin 2 730 kg. Kantavuus on normaalit 885 kg. Sen sijaan vetopaino on hämmästyttävän suuri, 4 500 kg. Koeajetussa Extended-versiossa oli 131 kWh kapasiteetin akku. EPA-mittaustavalla saadaan kiitettävä 514 km toimintamatka. Tehoa etu- ja taka-akselille sijoitetut sähkömoottorit antavat 433 kW ja vääntöä 1 050 Nm. Ja nämä lukemat huomaa ratin takaa. Iso auto liikkuu kuin mikä tahansa tehokas urheiluauto. Paikoin jopa liiankin herkästi.
Ohjaamo on luonnollisesti tilava sekä edessä että takana. Kuljettajan istuin säätyy moneen suuntaan sisältäen hieromatoiminnon. Yleisilmettä hallitsee 12” pystysuuntainen kosketusnäyttö, jonka kautta näkyvät monipuoliset kameranäytöt. SYNC4 kuuluu vakiovarustukseen. Yksi auton kohokohdista on edessä moottoritilassa oleva reilu 400 litran vetoinen säilytystila.

F-150 Lightning on massiivinen mutta yllättävän helppo ajettava, eurooppalaiseen makuun aavistuksen liian herkkä. Ohjaamo on mukava ja hiljainen. Jos auto tulisi Eurooppaan ja Suomeen myyntiin, niin varmasti menisi kaupaksi. Entäpä sitten hinta? Eurooppaan hintoja ei tietenkään ole olemassa, Yhdysvalloissa hintahaarukka on noin 47 000–97 000 dollaria.
Osaston luetuimmat
- Järeällä yksitorvisella lingolla lumi lentää pitkälle ja penkoista pääsee eroon – sujuva linkous vaatii kuitenkin traktorilta tehoja16.3. Tilaajalle
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto9.5.2022
- MH-Rakenne tuunasi Liebherrin pyöräkuormaajan panostaakseen työhyvinvointiin – pienelle kuormaimelle löytyy työmaita kesällä ja talvella20.3. Tilaajalle
- Jokapaikan sarvipää Neko Maestral -kaksipyörätraktori sopii monenlaisiin pihatöihin26.6.2014
- Multi-Mette XLT-5 4wd -kuormainperävaunu mönkijään kokeilussa – kuormaa, vetää ja vinssaa22.7.2010 Tilaajalle
- Uudistunut Can-Am Outlander -traktorimönkijä talvikokeilussa – uusina ominaisuuksina kytkettävä etuveto ja säädettävä nopeudenrajoitin14.3. Tilaajalle
- Neljä robottiruohonleikkuria testissä – nykyiset robottiruohonleikkurit selviävät myös suurempien ja haasteellisempien pihojen ruohonleikkuusta10.1.2019 Tilaajalle