
Ford Ranger Raptor -malliston tuotanto käynnistyy V6-mallilla – uudistuksia sekä auton sisä- että ulkopuolella

Raptorin tehokkain versio on ensimmäinen uuden Ranger-malliston tuote, mikä tulee saataville myös Suomessa. Tehokkaimman version tuotanto käynnistyi toukokuun lopulla Fordin Rayongin tehtaalla Thaimaassa. Suomessa Ranger Raptor V6-mallin hinnat alkavat 129 165,59 eurosta täydellä autoverolla (Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6 EcoBoost 288 hv A10 4x4). Dieselmallien valmistus alkaa vuoden 2023 alkupuolella Silvertonissa Etelä-Afrikassa, ja niiden hinnat julkaistaan myöhemmin tämän vuoden aikana.
Uusin Nano-versio
Ranger Raptorissa oleva 3.0-litrainen 288 hv tehoinen ja 491 Nm vääntävä V6-moottori on kehitetty nimenomaan täysin uuteen Raptor-malliin. Moottori on uusin versio Nano-moottoriperheestä ja siinä on öljyjäähdytetyt männät, muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, matalakitkaiset laakerit, teräksinen, taottu kampiakseli, kaksi sähköisesti ohjattua turboa, hiljainen ketjukäyttö nokka-akselille, grafiittivalurautainen lohko ja alumiiniset sylinterinkannet. Oppiva A10-automaattivaihteisto on sama, joka on käytössä myös Mustang 5.0 GT -mallissa ja F-150 Raptorissa.
Ranger Raptorissa olevan vaihteiston logiikka on erilainen kuin muissa Ranger-malliston A10-vaiheistoissa. Siinä on kolme erilaista tilaa: Normaali, Sport ja Baja.
Uudistuneella Fox-iskunvaimennuksella
Uudistunut Live Valve Fox 2.0 –iskunvaimennus on varustettu Position Sensitive Damping –toiminnolla. Live Valve huomioi autossa kulloinkin käytössä olevan ajotilan ja säätää iskunvaimennuksen ajotilan mukaan, mikä osaltaan parantaa auton ryömintäominaisuuksia ja käsiteltävyyttä sekä on-road- että off-road-ajossa. Ranger Raptorissa on myös uusia ominaisuuksia, joita kuljettaja ei voi valita: “Jump Mode” toimii, kun renkaan asentoanturit tunnistavat, että kaikki renkaat ovat ilmassa. Tällöin Live Valve 2.0 jäykistyy ns. vastaanottamaan hypyn energiaa. “Loud Pedal Mode” toimii, kun järjestelmä tunnistaa erittäin suuren kiihdyttämisen, jolloin iskunvaimennus jäykistyy ajovakauden säilyttämiseksi.
Päivitetty 4x4 järjestelmä
Uudessa Ranger Raptorissa on kehittyneempi 4X4-järjestelmä, jota käytetään uudella sähköisesti ohjatulla kaksivaihteisella jakovaihteistolla. Vaihteistossa on valittavana toimitilat 2H, 4A, 4H ja 4L. Uutena toimintona on sähköisesti lukittavat tasauspyörästöt, joita voi ohjata Off-road-valikon kautta.
Terrain Management System (TMS) mahdollistaa ajamisen erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Kuljettaja voi valita ohjauspyörässä olevan Mode-painikkeen avulla kuudesta eri ajotilasta ajotilanteeseen parhaiten sopivan.
Uutta ulkoa ja sisältä
Ranger Raptorissa on uudet puskurit, etusäleikkö, lavakaukalo ja LED-ajovalot sekä uudenmalliset pyöränkaaret ja konepelti. Uusi tyyli jatkuu auton sisätiloissa, jossa kojelauta, keskikonsoli, mittaristo, keskikonsolin näyttö ja oviverhoilu on uudistettu. Näyttävyyttä lisäävät myös istuinten Gen II -reunakoristeet.
Autossa on vakiona uuden sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. SYNC4 -järjestelmän ja autossa vakiona olevan FordPass Connect -modeemin ansiosta auto on koko ajan yhteydessä ympäristöönsä.
Uuden Ford Ranger Raptorin myyni on alkanut ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen loppukesällä.

Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Hankkija rakennutti huollolle ja tuontikoneiden kokoonpanolle uudet tilat Turkuun
- Doosanin uusi nimi selville – jatkossa tuotemerkki tunnetaan nimellä Develon