Kelirikkokausi tavallista vaikeampi
Kevään lämpöaalto on käynnistänyt kelirikkokauden, josta Liikenneviraston arvion mukaan on tulossa pahin 15 vuoteen. Kelirikot haittaavat sorateiden liikennettä kevään mittaan miltei koko maassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kelirikot aiheutuvat sorateiden pintojen pehmenemisestä ja kantavuuden heikentymisestä, mikä rajoittaa erityisesti raskasta liikennettä. Sorateille on asetettu painorajoituksia yli 2 000 tiekilometrin edestä ympäri maata. Määrän odotetaan kasvavan.
"Harmillisen vähän on keinoja sorateiden kunnon parantamiseksi. Tienpitäjä ei voi kuin paikata pahimpia kohtia murskeella ja huolehtia kuivatuksesta", kertoo Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Toivonen.
Kelirikot ovat tavanomaisesti Keski- ja Pohjois-Suomen ongelma, mutta tänä vuonna ilmiö vaivaa miltei koko maata. Poikkeukselliset kelirikot johtuvat syksyn sademääristä, alkutalven leudoista pakkasista ja kevään äkillisestä lämpöaallosta.
(Maaseudun Tulevaisuus)
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep saavat Suomessa uuden isännän
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Jonsered-tuotteet jäävät pois markkinoilta tänä ja ensi vuonna