Täyssähköinen Mercedes-Benz eActros 600 on valittu vuoden 2025 kuorma-autoksi
Kuorma-auto kategorian arvostetuin palkinto ja tunnustus International Truck Of The Year on myönnetty Mercedes-Benz kuorma-autolle kymmenettä kertaa historiassa.
Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa kuorma-automallissa on yhteensä 621 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen 207 kWh:n akkuyksikköön. Akut edustavat LFP- eli litium-rautafosfaattiteknologiaa. Niin sanotun megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle. Kuva: Timo RintakoskiAmmattiliikenteeseen erikoistuneet 24 Euroopan maan raskaan kalustoon toimittajat äänestivät Mercedes-Benz eActros 600 täyssähköisen kuorma-auton vuoden kuorma-autoksi 2025.
Mercedeksen kuorma-autolaivueen uusi tuote, eActros 600, on alusta alkaen sähköiseksi suunniteltu. Voimansiirto, aerodynamiikka, turvavarusteet ja lukuisat uudet innovaatiot mahdollistavat parhaimmillaan 500 kilometrin toimintamatkan ilman latausta 40 tonnin kokonaispainoiselle yhdistelmälle.
”Mercedes-Benz on suunnitellut uuden eActroksen sähköiseksi tulevaisuuden kuorma-autoksi alusta alkaen ja lopputulos on sen mukainen. Uusinta tekniikkaa ja innovaatioita markkinoille tuova eActros 600 sähköistää kuljetusalaa ja tarjoaa merkittävän mahdollisuuden vastuulliseen kuljetustoimintaan,” sanoo tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini.
Vuodesta 1977 lähtien jaetun International Truck of the Year -tunnustuksen valintakriteereissä ja säännöissä todetaan, että tunnustus myönnetään ajoneuvolle, jonka tuotekehitys ja innovaatiot vaikuttavat koko alan tehokkuuteen, turvallisuuteen, ekoloogisuuteen ja käyttömukavuuteen.
Kattavan testiohjelman läpikäynyt auto on energiatehokkuudeltaan taloudellinen. Yli 15 000 km mittaisella läpi Euroopan kulkeneella testikiertueella autojen keskikulutus oli noin 103 kWh/ 100 km mikä vastaa kustannuksena noin 10 litraa / 100 km kulutusta perinteisellä dieselmoottorilla ajettuna.
Uuden eActroksen energiatehokkuus perustuu uuteen sähköiseen voimansiirtokonseptiin, auton älykkyyden uudelle tasolle vieviin digitaalisiin ratkaisuihin sekä yhdeksän prosenttia ilmanvastukseltaan pienempään ProCab-ohjaamoon.
Suomeen vuonna 2025
Vuoden kuorma-autoksi valitun eActros 600 auton sarjatuotanto alkaa marraskuussa ja ensimmäiset täyssähköiset johtotähdet nähdään Suomen teillä vuoden 2025 aikana.
”Asiakkaamme ovat osoittaneet todellista kiinnostusta sähköistymiseen ja ensimmäiset eActros 600 autot on jo myyty useille asiakkaille, kuten mm. PostNordille ja Ahola Transportille,” sanoo Veho hyötyajoneuvoliiketoiminnan Suomen maajohtaja Jouni Kummala.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


