Uuden sukupolven Toyota Hilux keväällä Suomeen – täyssähköversion ennakkohinnat julkaistu
Verho yhdeksännen sukupolven Toyota Hiluxin ympäriltä raottua. Teknisiä tietoja, hinnat ja aikataulut on täyssähköisen version osalta julkaistu.
Yhdeksännen sukupolven Toyota Hilux tulee markkinoille täyssähköisenä sekä 48 V kevythybridivoimalinjalla varustettuna. Peli avataan täyssähköversiolla, jonka tilauskirjat ovat auki. Kuva: Jeroen PeetersHilux Electric -mallissa on kaksi sähkömoottoria, yksi etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Etusähkömoottori tarjoaa 82,2 kilowatin tehon ja 205,5 Nm vääntömomentin, takasähkömoottori tarjoaa 129,3 kilowatin tehon ja 268,5 Nm vääntömomentin. Vetäville pyörille ohjattava EV-järjestelmän suurin ulostuloteho on 144 kilowattia. Litium-ioni-tyyppisen korkeajänniteakun kapasiteetti on 59,2 kWh (brutto).
Hilux Electric -mallin AC-latauksen hoitaa ajoneuvon 10-kilowattinen, kolmivaiheinen OBC-laturi. Lataus 0–100 % (SoC) vie aikaa noin 6,5 tuntia. Hilux Electric -mallin pikalataustehoa ei ole vielä ilmoitettu, mutta sen arvioidaan asettuvan 120–150 kilowattiin.
Varusteisiin kuuluu ilmalämpöpumppu, jonka ansiosta auton sisätilojen lämmittäminen tai viilentäminen työpäivän aikana on energiatehokasta ja lähipäästötöntä. Ilmalämpöpumpun lisäksi järjestelmään kuuluu 7 kW tehoinen lämmitysvastus.
Pikalataustapahtuman alkamisen jälkeen mallin korkeajänniteakkua voidaan tilanteen mukaan joko viilentää tai lämmittää.
Hilux Electric hyödyntää Multi-Terrain Select -järjestelmää, jonka avulla ohjataan momenttia ja jarruvoimaa yksittäisille pyörille, jolla korvataan mekaaniset tasauspyörästön lukot. Sähkömoottorit ja akku on sijoitettu suojattuihin sijainteihin, ja ne on testattu rajussa käytössä vaativia olosuhteita varten. Mallin kahluusyvyys on sama 700 mm kuin polttomoottorimalleissa. Sähkötekniikan kestävyys on varmistettu muun muassa akun upotus- ja veden tunkeutumistesteillä.
Hilux Electric on aina viisipaikkainen. Toisin kuin perinteisillä voimalinjoilla varustetuissa lava-autoissa, viisipaikkaisuus ei aiheuta Hilux Electricille autoveroa, vaan malli on muiden sähköautojen tapaan aina autoveroton. Mallin sähköajon kustannukset ovat oleellisesti alhaisemmat kuin polttoainekulut dieselkevythybridimallissa, ja vastaavasti huoltamisen kustannukset ovat vain noin puolet polttomoottorimallin vastaavista.
Kaksi varustetasoa
Hilux Electric on saatavilla kahdella varustetasolla: Active ja Legend. Actice-tasolla varusteisiin kuuluu mm. 17” kevytmetallivanteet, LED-ajovalot, halogeenitakavalo, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, 12,3” digitaalinen mittaristo, Toyota Smart Connect+ (MM21 T2) -multimediakeskus 12,3” näytöllä, neljä kaiutinta, tuulilasin alareunan lämmitin, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat edessä ja takana.
Kun valitaan Legend-varustetaso, tulee Activen lisäksi/sijaan mm. LED-takavalot sekä LED-sumuvalot edessä ja takana, Follow me home -saattovalot, musta osanahkaverhoilu, sähköisesti säädettävät etuistuimet, ristiseläntuki, tummennetut takaikkunat, digitaalinen taustapeili, 360° kamera, älypuhelimen langaton lataus sekä kahdeksan kaiutinta.
Toyota Hilux Activen hinta on 73 050 euroa ja Legend-varustetason versio maksaa 76 990 euroa. Autojen valmistus alkaa helmikuussa ja ensimmäisiä koeajoautoja on odotettavissa Suomeen toukokuussa. Asiakastoimitukset alkavat heinä-elokuussa 2026.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


