Toyota Hilux FCEV on polttokennoteknologialla toimiva prototyyppi tulevaisuudesta
Toyotan Euroopan toiminnoissa on kehitetty vetykäyttöinen, polttokennoteknologialla toimiva Toyota Hilux -prototyyppi.Toyota Hilux -malli esiteltiin Toyotan Iso-Britannian tuotantolaitoksella (TMUK, Toyota Manufacturing UK) Derbyssä, Englannissa. Mallia on kehitetty TMUK:lla yhteistyössä useiden yritysten kanssa ja hanke on saanut myös valtiontukea. Kehityshankkeen tärkeimpiä ohjaavia tekijöitä on ollut halu sisällyttää kaikki Hiluxin edustamat ominaisuudet uuteen, nollapäästöiseen FCEV-voimalinjaan.
Uusi voimalinja hyödyntää ydinkomponenttien osalta Toyota Mirai -mallin teknologiaa. Yli 10 vuotta tuotannossa olleen mallin tekniikka on osoittanut kestävyytensä ja luotettavuutensa, onhan Mirai jo mallina toisessa sukupolvessaan. Voimalinja ei synnytä käytön aikana mitään lähipäästöjä. Ainoana niin sanottuna pakoputkipäästönä tulee puhdasta vettä.
Vetyä säilytetään kolmessa korkeapaineisessa vetysäiliössä. Niissä säilytetyn vedyn energiasisällön turvin Hilux-prototyypin odotetaan yltävän yli 600 kilometrin toimintamatkaan. Tämän segmentin autoissa samanlaiseen toimintamatkaan olisi haasteellista päästä esimerkiksi täyssähköisellä voimalinjalla. Järjestelmään kuuluva korkeajänniteakku, jota käytetään mm. jarrutusenergian talteenottoon sijaitsee lavan alla, joten sillä ei ole vaikutusta auton sisätiloihin.
Hanke alkoi alkuvuodesta 2022 TMUK:n ja Toyota Motor Europen hankekartoituksella. Projekti on saanut rahoitusta vähäpäästöisiä liikennetapoja edistävän Iso-Britannian hallituksen ohjaaman hankkeen kautta. Valtiontuki mahdollisti kunnianhimoisen suunnittelu- ja kehitysprojektin aloittamisen heinäkuussa 2022 yhteistyökumppanien (Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research sekä Toyota Motor Corporation (TMC)) kanssa.
Prototyypin valmistus alkoi 5.6. kuluvana vuonna TMUK:n tuotantolaitoksen tiloissa. Toyotan omaa tuotantojärjestelmää (Toyota Production System, TPS) hyödyntävä prosessi tuotti ensimmäisen valmiin yksilön vain kolmea viikkoa myöhemmin. Prototyyppejä valmistetaan vuoden 2023 aikana yhteensä kymmenen kappaletta, ja niiden testaamisella varmistetaan mallin turvallisuus, suorituskyky, käytettävyys sekä kestävyys tuotantomallia silmällä pitäen.
Tämä hanke on mahdollistanut TMUK:n työntekijöille uudenlaisen tavan kehittää taitojaan ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja, mitkä liittyvät niin sähköistettyihin voimalinjoihin kuin vedyn käyttöön ajoneuvon energianlähteenä. Yhteistyökumppanien rooli on ollut korvaamaton varsinkin hankkeen alkuvaiheissa. Ricardo on tukenut prototyyppien valmistuksen aloittamista erilaisin suunnitteluprojektein ja tehnyt vertaisarviointia valmistusprosessista rinta rinnan TMUK:n tiimien kanssa. Ricardo myös vastaa prototyyppien täydellisestä ja läpikotaisesta arvioinnista tulevien kuukausien aikana. Näiden testien perusteella tullaan tekemään aikanaan päätös tuotantomallin valmistuksen aloittamisesta, joka näillä näkymin olisi mahdollista esitellä tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla.
Laaja kumppaniverkosto
Toyota Hilux FCEV -prototyypin ympärille on nivoutunut laaja kumppaniverkosto. Mukana ovat Toyota Manufacturing UK, joka valmistaa Corolla Hatchback- ja Touring Sports -malleja hybridivoimalinjoja. Ricardo on maailmanlaajuinen suunnittelutoimisto, jonka ympäristölähtöinen konsultointipalvelu on erikoistunut liikenteen, energian ja harvinaisten raaka-aineiden sektoreille. Ricardo on tukenut suunnittelutyöllään mm. polttokennojärjestelmän komponenttien sijoittelua Hilux-prototyyppiin. ETL innovoi, suunnittelee sekä tuottaa lämmönhallintajärjestelmiä. D2H Advanced Technologies tuottaa simulointiin, mallinnukseen, aerodynamiikkaan, termodynamiikkaan liittyviä hi-tech-palveluita niin moottoriurheilun kuin muidenkin vaativien projektien yhteyteen. Thatcham Research on autoalalla toimiva, riskitiedon tuottamiseen keskittynyt yritys. Se pystyy arvioimaan sekä mahdollisuudet että riskit, mitä kohdataan uuden ajoneuvoteknologian parissa toimiessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


