Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Renault panostaa sähköisiin hyötyajoneuvoihin – ensi vuonna markkinoille kolme uutuusmallia

    Renault panostaa vahvasti sähköisten hyötyajoneuvojen kehitystyöhön. Nyt projektin vastuu on kolmen yrityksen muodostamalla Flexis-yhtiöllä.
    Vuonna 2024 perustettu Flexis on eurooppalainen liikkumisratkaisuja tarjoava yritys. Flexis suunnittelee, kehittää ja valmistaa uuden sukupolven 100 % sähköisiä tavara-autoja, jotka perustuvat ohjelmisto-ohjattuun ajoneuvoteknologiaan (SDV).
    Vuonna 2024 perustettu Flexis on eurooppalainen liikkumisratkaisuja tarjoava yritys. Flexis suunnittelee, kehittää ja valmistaa uuden sukupolven 100 % sähköisiä tavara-autoja, jotka perustuvat ohjelmisto-ohjattuun ajoneuvoteknologiaan (SDV).  Kuva: Valmistaja

    Renault tuo markkinoille kolme uutta sähköpakettiautoa, joissa on käytössä ensimmäistä kertaa skaalattava Amperen SDV (Software Defined Vehicle) -arkkitehtuurille suunniteltu perusrakenne. Renaultin tulevaisuuden sähköpakettiautojen nimet ovat Estafette, Trafic ja Goelette. Kolmikko on syntynyt yhteistyössä Flexis-yhtiön kanssa, joka on Renault Groupin, Volvo Groupin ja CMA CGM Groupin perustama. Uusi E-Tech-sähköpakettiautojen mallisto kehitettiin vastaamaan tavarankuljetuksen tuleviin tarpeisiin.

    Kaiken perustana on uusi ns. rullalauta-perusrakenne ja SDV-arkkitehtuuri. Uudet kooltaan kompaktit, tilavat ja monipuolisesti muunneltavat pakettiautot rakentavat tietä yksilöidyille ratkaisuille, jotka tukevat asiakkaiden ympäristön huomioon ottavia ja energiaa säästäviä kuljetuksia. Uusi perusrakenne edustaa merkittävää kehitystä autojen suunnittelussa. Joustavana, ergonomisena ja liitettävänä se alentaa kokonaiskustannuksia tarjoten samalla korkeatasoisen turvallisuuden ja suorituskyvyn.

    Renault Trafic

    Vuonna 1980 ensiesitelty tonniluokan kestosuosikki Renault Trafic on päässyt neljänteen mallisukupolveen. Traficin mittasuhteet ovat uudet. Edessä korin ylitys on hyvin lyhyt ja venytetyn akselivälin myötä pyörät ovat aivan kulmissa, millä maksimoidaan sisätilat. Pitkästä akselivälistä huolimatta kääntöympyrä on samaa luokkaa Renault Clion kanssa. Trafic on vain 1,9 metriä korkea, minkä ansiosta se mahtuu hyvin autotalleihin ja -halleihin.

    Ulkonäöltään Trafic noudattaa Renaultin nykyistä muotokieltä. Keulassa on koko auton levyinen taustavalaistu nauha, jonka keskellä on Renaultin merkki. Päiväajovalot on sijoitettu kulmiin.

    Korin takaosassa vaakalinja on samassa tasossa sivuikkunoiden kanssa. Kookkaat ovet ovat epäsymmetriset ja niiden päällä on takaspoileri optimoimassa auton aerodynamiikkaa. Takana valoissa on 3D-suunnittelulla toteutettu kuvio, joka viimeistelee Traficin muista erottuvan muotoilun. Korin alaosassa on kaikista suunnista rakeinen musta suojaus, joka antaa vahvan vaikutelman ja on käytännöllinen päivittäisessä käytössä.

    Suomalaisille kolmikon tutuin on tonniluokan Trafic. Pyörät on sijoitettu aivan kulmiin ja akseliväli on venytetty sisätilojen maksimoimiseksi.
    Suomalaisille kolmikon tutuin on tonniluokan Trafic. Pyörät on sijoitettu aivan kulmiin ja akseliväli on venytetty sisätilojen maksimoimiseksi.  Kuva: Valmistaja

    Historiallinen Goelette

    Renault Goelette oli myynnissä kymmenen vuoden ajan vuodesta 1956 alkaen. Koska se oli luja, kestävä ja helppo muuttaa eri käyttöihin, Goelette oli erittäin suosittu. Samaan tapaan uusi Goelette on tarkoitettu monipuoliseen toimintaan. Se on saatavana kolmena versiona: ohjaamollinen alusta, kuormatilan kanssa ja lavallisena, jotka kaikki voi räätälöidä käyttäjän tarpeen mukaan.

    Goelettessa otetaan täysi hyöty uuden sukupolven pakettiautojen helposti muunneltavasta perusrakenteesta. Goeletten mittasuhteet ovat tarkkaan harkitut, sillä ne ovat B-pilariin saakka samat kuin Traficissa.

    Ohjaamosta taaksepäin Goelette on suunniteltu niin, että se voidaan varustaa ja rakentaa hyvin vapaasti. Edistyksellisten rakenteiden ansiosta taakse voi sijoittaa yhtä hyvin lavan kuin umpinaisen korin. Takavalot on sijoitettu alas puskuriin, missä ne eivät ole rakenteiden esteenä. Goeletten voi tilata sekä korilla tai ilman, joten se on toimiva ratkaisu kaikenlaiseen käyttöön.

    Estafetten paluu

    Renault päivittää 1960-luvun pakettiautonsa, Estafetten, moderniin urbaaniin logistiikkaan sopivaksi. Omana aikanaan Estafette oli erittäin suosittu, sillä niitä myyntiin vuosien 1959 ja 1980 välillä yli puoli miljoonaa kappaletta.

    Tuotantomalli perustuu pitkälti syyskuussa 2024 esiteltyyn Renault Estafette Conceptiin. Pituutta on 5,27 metriä ja leveyttä 1,92 metriä, joten Estafette mahtuu mainiosti kaupunkeihin. Korkeutta on 2,6 metriä, minkä ansiosta 1,9 metriä pitkä henkilö voi helposti siirtyä ohjaamosta kuormatilaan ja takaisin. Aivan kuten Trafic, myös Estafette on erittäin helppo käsitellä, mikä auttaa navigoimaan kapeilla kaduilla ja ahtaissa kaupungeissa.

    Traficin inspiroimana myös Estafettessa on suuri kolmeosainen panoraamatuulilasi, jonka suomalla näkyvyydellä haetaan parempaa turvallisuutta ja lisää ajomukavuutta. Keula on valokuvioineen persoonallinen, kun valonauha yhdistää päiväajovalot.

    Estafettessa on paljon taajamakäyttöä helpottavia yksityiskohtia, kuten kevyesti toimivat liukuovet molemmilla kyljillä. Astinlaudat helpottavat autoon liikkumista ja parantavat samalla ergonomiaa. Takana yksiosainen rullaovi optimoi kuormatilan. Takanakin on ruostumattomasta teräksestä tehty astinlauta helpottamassa lastausta ja purkamista.

    Rakeinen musta suoja korin ylemmissä ja alemmissa osissa saa Estafetten näyttämään todellista matalammalta. Samalla se antaa modernin vaikutelman ja suojaa koria pieniltä kolhuilta kaupunkiajon kiihkeässä rytmissä.

    ”Autojen ns. mockupit esitellään huhtikuussa ja varsinaiset tuotantomallit ensi syksynä. Myyntiin mallisto tulee vuoden 2026 puolella,” Renaultia maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n tiedotus- ja viestintäpäällikkö kertoo. Flexis-mallisto on todennäköisesti tulossa Suomessa myös ns. ”punaisen puolen”, eli Renault Trucksin mallistoon. ”Flexis-sähköpakettiautojen tulosta Suomeen ovat käynnissä ja ne tulevat todennäköisesti täydentämään nykyistä Renault Master E-Tech-sähköpakettiautomallistoa,” Renault Trucksin myyntijohtaja Juha Mattila kertoo.

    Koko mallisto valmistetaan Ranskassa, Renaultin Sandouvillen tehtaalla. Lisätietoja autojen teknisistä ominaisuuksista annetaan julkisuuteen lähikuukausien aikana.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje