JCB:lle merkkipaalu: kaivurikuormaajia on valmistettu jo miljoona kappaletta
JCB juhlistaa miljoonannen kaivurikuormaimensa valmistumista. Merkkipaalu saavutettiin 73 vuodessa. Tässä ajassa koneisiin on tullut runsaasti uusia ominaisuuksia.Alun perin sodanjälkeiseen jälleenrakennukseen suunniteltu kone oli tarkoitettu monipuolisiin työtehtäviin työmailla. Konseptin juuret olivat maataloustraktorissa, jonka etuosaan oli asennettu Major Loader -etukuormaaja ja takaosaan kaivuvarsi. Vuoteen 1953 mennessä Joseph Cyril Bamford oli suunnitellut ja lanseerannut Mk 1 -mallin, joka oli uudistus rakennusalalla.
Varhaista mallia vahvistettiin ja sen suorituskykyä parannettiin, kun vuonna 1956 esiteltiin Hydra-Digga, ja vuonna 1960 tehokkaampi JCB 4. Pienemmän ja ketterämmän mallin kysyntä johti pian JCB 3 -mallin kehittämiseen, joka suunnattiin erityisesti talonrakentajille. Tämä malli vauhditti konevuokrausyritysten kasvua.
Vuosikymmenten aikana JCB on jatkanut kehitystyötä lisäämällä mm. pidempiä kaivuvarsia ja vaakasuuntaisen sivusiirron kaivulaitteelle.
Varhaisessa vaiheessa JCB alkoi valmistamaan omia komponenttejaan, kuten voimansiirtoja ja akseleita. Viime vuosina valikoimaa on täydennetty dieselmoottoreilla. Hiljattain on panostettu runsaasti myös vedystä voimansa saavaan moottoreihin.
Kaivurikuormaajille on kehitetty erilaisia versioita, kuten tela-alustainen 1CX, kompakti 3CX sekä nelipyöräohjattu 4CX. Lisäksi tarjolla on erikoisversioita, kuten Highways Master, Wastemaster ja Polemaster Plus.
JCB valmistaa kaivurikuormaajia eri puolilla maailmaa paikallisen kysynnän mukaan. Kysyntää on etenkin kehittyvissä maissa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


