Ajo- ja lepoaikojen väliaikaiset poikkeukset uudelleen voimaan – vuorokautinen ajoaika saa olla enintään 11 tuntia

Tavaran- ja henkilökuljetusten sujuvuuden varmistaminen kaikissa tilanteissa on yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta tärkeää. Väliaikaisten ajo- ja lepoaikapoikkeusten yhteydessä tulee kuitenkin huomioida kuljettajien työssäjaksaminen, eikä yleinen liikenneturvallisuus taikka kuljettajien työturvallisuus saa vaarantua. Ajo- ja lepoaikojen poikkeukset otetaan uudelleen käyttöön pahentuneen koronatilanteen vuoksi 30 päivän ajaksi. Asetus on voimassa 17. tammikuuta ja 15. helmikuuta 2022 välisen ajan.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että vuorokautinen ajoaika saa olla enintään 11 tuntia ja viikoittainen ajoaika saa olla enintään 60 tuntia. Kahden peräkkäisen viikon aikana kertynyt yhteenlaskettu ajoaika saa olla enintään 120 tuntia.
Myös lepoaikoihin ja taukojen rytmittämiseen tulee muutoksia. Vuorokautisen lepoajan on oltava joka päivä vähintään 9 tuntia ja viikkolevon saa lyhentää vähintään 24 tuntiin joka toinen viikko ilman korvaavaa lepoaikaa. Viimeistään 5,5 tunnin ajon jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko, jonka saa jaksottaa myös niin, että 15 minuutin tauko pidetään ensin ja 30 minuutin tauko sen jälkeen. Säännölliset viikkolevot, muualla kuin ajoneuvon asemapaikkakunnalla, saadaan kuljettajan valinnan mukaan pitää ajoneuvossa, jos siinä on asianmukaiset nukkumismahdollisuudet jokaista kuljettajaa varten ja ajoneuvo on pysäköitynä.
Osaston luetuimmat
- Löydä Koneviesti-mies – voit voittaa 500 euron arvoisen lahjakortin
- Kone- ja polttoainevarkaudet jatkuva riesa Ruotsissa
- Avant Murinoilla järjestettiin ensimmäiset Avantilla ajon SM-kilpailut – ylöjärveläiset ottivat kaksoisvoiton
- Husqvarnalta täysin uudet järeät 592 XPG ja 585 -moottorisahamallit innovatiivisilla yksityiskohdilla
- Puolustusvoimien käytöstä poistettua materiaalia huutokaupattiin Tampereen Kalkussa − eniten kiinnostusta herättivät Mercedes-Benzin MB-Trac 1600T ja Volkswagenin neliveto LT 45D
- Husqvarnalta innovatiivinen lisäys akkuketjusahoihin –keskipakokytkin tekee 542 iXP ja T542 iXP -malleista polttomoottorityyppisesti käytettäviä
- Komatsu Forest esittelee kahdeksanpyöräisen version järeimmästä harvesterimallista – Komatsu 951XC on suunnattu järeiden metsien hakkuisiin