Savuttaako dieselisi?

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ei ole kovinkaan kunniakasta leuhkia, että minun autoni veti sen ja sen mäen ylös "suoralla", jos kierrokset laskivat huomattavasti. Tästä tuntee heikon diesel-miehen.

Erästä diesel-moottoria, joka on varsin yleinen maanteillämme ja jonka maksimikierrosluku on 1900 r/min., ajettiin ensiksi normaalilla polttoaineensyötöllä n. 900 r/min. ja n. 1400 r/min.

Senjälkeen suoritettiin sama "rikollinen" operaatio, joka todennäköisesti on yleisin syy teillämme esiintyviin "savuruiskuihin". "Mentiin pellin alle", siis lisättiin polttoainemäärää, jotta savutus tuli sille alueelle, jossa suunnitelmien mukaan tulee välittömästi sakkorangaistus. Havaitaan, että lisäämällä täten kulutettua polttonestemäärää noin 35 % (noin 900 r/min) ja 39 % (1400 r/min) saadaan tehon lisäykseksi noin 13 % ja noin 15 %. Kun normaalikulutukset ovat 201 g/hvh ja 192 g/hvh, joudutaan näin saatuihin muutamiin lisähevosiin kuluttamaan 518 ja 492 g/hvh. Ne ovat kalliita hevosvoimia. Suureksi kasvaneen polttonesteen kulutuksen lisäksi moottorille aiheutuu muutakin vahinkoa voiteluöljyn pilaantumisen, kulumisen ym. muodossa .

Koneviesti 5/1960

Lue lisää