
MAN-valmistautuu sähköiseen tulevaisuuteen — tarjolla megawatin latausteho

MAN Truck & Bus tehtaan yhteyteen valmistuneen MAN eMobility -keskuksen tuotantolinjalta on valmistunut 20 tulevaisuuden täyssähkökuorma-auton prototyyppiä. Samalla on testattu kuinka samalla tuotantolinjalla voidaan valmistaa sekä täyssähkökuorma-autoja että perinteisellä voimalinjalla varustettuja kuorma-autoja.
”MAN valmistautuu sähköiseen tulevaisuuteen ja muokkaa bändiä kohti kestävämpää ja ekologisempaa liikkumista ja tavarankuljetusta. Meidän järeä täyssähköinen kuorma-auto eTruck rullaa suunnitelman mukaisesti ulos tuotantolinjalta alkuvuodesta 2024. Tällä hetkellä työntekijämme saavat korkeajänniteteknologiakoulutusta ja muokkaamme tuotantoamme päätehtaallamme joustavammaksi”, MAN Trcuk & Busin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp sanoo.
Uudenlaisia prosesseja ja asiantuntemusta
Täyssähkökuorma-autojen laajamittaisempi valmistus vaatii uudenlaisia prosesseja. Verrattuna perinteisellä voimalinjalla varustettuihin kuorma-autoihin, täyssähkökuorma-auto eroaa uusien komponenttien kuten sähkömoottorien ja korkeajännitekomponenttien ja erilaisten kaapelien suhteen. Tuotantotilojen parhaaksi optimoinniksi Münchenin tehtaan tuotantolinjalla valmistetaan rinnakkain sekä täyssähkökuorma-autoja että perinteisellä polttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja. Tämä on haaste niin koneille kuin teknologiallekin mutta myös työntekijöille.
Yli 1700 työntekijää on jo saanut korkeajänniteteknologiakoulutuksen ja vuoden loppuun mennessä luku on jo yli 2 000. Vuoden 2023 loppuun mennessä kaikki työntekijät ja asiantuntijat Münchenin tehtaan tuotannossa ovat täysin päteviä ja valmiita täyssähköautojen sarjatuotantoon.

Pitkän matkan kuljetusliikenteeseen
MAN esitteli uuden sarjatuotantoisen täyssähköisen kuorma-auton toukokuussa Berliinissä. Vuonna 2024 markkinoille tulevan täyssähköisen MAN eTruck kuorma-auton erityinen tekninen yksityiskohta on sen tulevaisuudessa saatavilla oleva suuri megawatin latausteho. Korkea latausteho ja lyhyt latausaika mahdollistavat MANin täyssähköisestä kuorma-autosta työkalun pitkän matkan kuljetusliikenteeseen, tarjoten päivittäisen noin 600-800 kilometrin toimintamatkan.
Osaston luetuimmat
- Opelilta ladattava polttokennoinen Vivaro-e-sähköpakettiauto – kolmen minuutin tankkauksella yli 400 kilometrin kantama
- Nelikymmenvuotiaasta traktorista maksettiin yli 245 000 euroa
- EU-viljelijätukien tukitasoja ja ehtoja vahvistettu hakuvuodelle 2023 – tukitasoihin pudotuksia
- Citroën-hyötyajoneuvomallisto uuteen aikakauteen – uusia toimintoja ja päivitettyjä voimalinjoja
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee
- Yamaha Motor Company vetäytyy moottorikelkkaliiketoiminnasta – 55 vuoden aikana yhtiö kehitti erityisesti moottoritekniikkaa
- Muutoksia vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintatuen hakuaikoihin – painotus raskaassa liikenteessä ja pakettiautoissa