Traktorit
Vertailu Traktorivertailu 2021

Koneviestin Traktorivertailu 2021: Seitsemän 120-hevosvoimaista etukuormaintraktoria tarkassa syynissä

Vertailimme seitsemää etukuormaintraktoria 120 hevosvoiman teholuokassa. Otimme testiin eri valmistajien traktorit edistyneimmällä powershift-vaihteistolla ja keskitason varustetasolla. Mukana vertailussa olivat Claas Arion 440, John Deere 6120 M, Massey Ferguson 5712 S, McCormick X6.420, New Holland T5.120, Valtra G 115 Active sekä Zetor Forterra HSX 120.
Marcus Pasveer
Vertailuun osallistuivat Claas Arion 440, John Deere 6120 M, Massey Ferguson 5712 S, McCormick X6.420, New Holland T5.120, Valtra G 115 Active sekä Zetor Forterra HSX 120.

Kokeilimme seitsemää, noin 120-hevosvoimaista traktoria syksyllä 2020. Testi toteutettiin viime vuosien tapaan yhdessä kolmen muun kansainvälisen maatalousalan ammattilehden kanssa.

Testattavina olivat Claas, John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland, Valtra ja Zetor. Jokaiselta valmistajalta pyydettiin testiin traktori, jonka varusteet edustavat keskitasoa. Tavoitteena oli saada kultakin valmistajalta malli kehittyneimmällä mahdollisella powershift-vaihteistolla ja etukuormaimella.

Testissä havaittiin sama trendi kuin edellisessäkin testissä: eri valmistajien traktorit lähenevät toisiaan yhä enemmän. Tästä huolimatta erot eri osa-alueilla olivat varsin suuria, esimerkiksi testin kalleimman ja halvimman traktorin hinnoilla oli eroa lähes 50 000 euroa!

Keskitason varustuksella tarkoitettiin sitä, että traktorissa on riittävä varustus tehokkaaseen työkäyttöön, kuten sopiva rengastus, etujousitus, ohjaamojousitus, ledityövalot sekä nykyisin yleistyvä perävaunun paineilmajarruliitäntä.

Tällä kertaa varustuksesta jätettiin pois hienostuneimmat elektroniset varusteet kuten automaattiohjaukset, Isobus-varustus ja sähköhallitut hydrauliikkaventtiilit. Testiryhmä edustaa yleiskäyttöön soveltuvaa etukuormaintraktoria, joka sopii tilalle kuin tilalle.

Suuri hintahaitari

Keskimääräinen hinta ilman lisävarusteita testitraktoreille oli verottomana hieman yli 79 000 euroa. Testivarusteet, kuten kuormaimet, renkaat ja jousitukset nostivat hinnan keskimäärin vajaaseen 101 000 euroon. Hinnoissa ei huomioitu testissä mukana olleita ylimääräisiä varusteita, kuten etunostolaitetta tai automaattiohjausta. Testin edullisin traktori oli Zetor, jonka veroton hinta testivarustuksessa oli 72 423 euroa. Kallein oli tällä kertaa John Deere, joka maksoi testivarustuksessa verottomana 121 674 euroa.

Moderni powershift-vaihteisto

Testiin kelpuutettiin vain powershift-vaihteistollisia traktoreita. Muutamat valmistajat ehdottivat testattaviksi myös portaattomia mallejaan, mutta niitä ei otettu mukaan. Samasta syystä Fendt ei ole mukana vertailussa. Kutsutuista pois jäivät Deutz-Fahr, Kubota, Case IH ja Steyr, sillä näiden valmistajien tämänhetkisistä mallistoista portaaton voimansiirto olisi soveltunut testin teemaan parhaiten.

Lähetimme testikutsun myös Ursukselle, mutta puolalaisvalmistajan kanta ei selvinnyt. Ensin mainitut valmistajat kertoivat lähitulevaisuudessa uudistavansa powershift-vaihteistojaan, joista kerromme myöhemmin lisää.

Testin vaihteistovalikoima kuvaa hyvin nykypäivän trendiä: yhdellä aluevaihteella on entistä enemmän vaihteita ja kaksoiskytkintekniikka tekee tuloaan myös reilun 100 hevosvoiman teholuokkaan. Manuaaliset vaihdekepit ovat katoamassa traktoreista nopeasti.

Katso kuvat vertailussa mukana olleista traktoreista!

Näin traktorivertailu tehtiin

Ohjelmaan kuului runsaasti käytännön testiajoja: traktoreilla vedettiin perävaunua ja tehtiin kuormaustöitä. Tuntimäärällisesti eniten aikaa käytettiin peltotöihin erilaisia koneita vetäen.

Suorituskykymittaukset teetimme puolueettomalla Eurofins Expert Services Oy:llä Vakolan toimi­pisteessä. Vakolassa mittautimme traktoreiden voimanottotehot. Tämän sekä vetotehomittauksen ajaksi traktorit varustettiin ulkoisella polttoaineen kulutuksen tarkkuusmittarilla. Voimanottotehomittauksen aikana traktorit seisoivat paikoillaan, minkä vuoksi lisätehot eivät ainakaan ohjekirjan tietojen perusteella olleet käytössä. Polttoaineen kulutusta mitattiin myös tieajolenkin aikana, mutta tässä artikkelissa julkaisemme vain tarkkuusmittarilla mitatut polttoaineen kulutuslukemat.

Vetotehot mitattiin 4–12 km/h nopeusalueella vetäen kuorma-autoa, joka oli varustettu muun muassa luistoa mittaavilla testivälineillä. Nostovoimamittausta varten traktori tuettiin akselipukeilla ja sidottiin keulastaan ketjuilla lattiaan, jotta traktorin liike tai takapyörien myötääminen eivät vaikuttaneet tulokseen. Ohjaamomelu mitattiin kalibroidulla ja tarkalla mittarilla noin 8 km/h -nopeudessa ja täydessä vauhdissa.

Marcus Pasveer
Testipäivä alkamassa Vihdin Heikkilässä.

Vertailussa esille tullutta: Paljon ongelmia uusissa traktoreissa

Emme ole koskaan aiemmin testausurallamme kohdanneet näin paljon teknisiä ongelmia traktoreissa. Ongelmat vaihtelivat pienistä harmeista vakavampaan. Esimerkki vakavasta ongelmasta oli katkaisuhoitoa vaatinut vaihteistorikko.

Modernit traktorit ovat teknisesti yhä monimutkaisempia, ja osia on aiempaa enemmän. Silti on oikeutettua odottaa parempaa laatua uusilta ja yli 100 000 euroa maksavilta koneilta. Onneksi lastentaudit kuuluvat valmistajan takuun piiriin, vaikkakaan omistajan aika ja vaiva eivät yleensä takuun piiriin kuulu. Testitraktoreissa oli seuraavanlaisia vikoja:

• Vaihteiston putkiston öljyvuodot

• Lämmityslaitteen kennon vuoto

• Itsestään aukeava konepeiton lukitus

• Rikkoutunut etujousituksen ohjausyksikkö

• Suunnanvaihtimen sisäinen öljyvuoto

• Viallinen pikavaihteen solenoidi

Marcus Pasveer
Tällä kertaa useimmissa vertailuun osallistuneissa traktoreissa oli teknistä harmia.

Kiitokset testiin osallistuneille

Traktorivertailu vaatii runsaasti ennakkovalmisteluja. Ensimmäisestä ideointikokouksesta on kulunut lähes vuosi testin julkaisuun. Alkuvaiheessa kukaan ei voinut arvata, millaisissa olosuhteissa testiä koronan vuoksi tehtäisiin. Olemmekin iloisia siitä, että koko testi ylipäätään toteutui.

Testiryhmä: Koneviesti, Suomi: Tuomas Anttila, Eemeli Linna, Uolevi Oristo, Osmo Oristo, Julius Pietarinen, Mikael Torvinen, Tapio Vesterinen. Bedre Gardsdrift, Norja: Magnus Sørlie. Trekker, Hollanti: Bas van Hattum, Bob Karsten. TraktorTech, Tanska: John Christensen. Mittaukset: Eurofins Expert Services Oy: Kari Kekki, Ari Lemminkäinen, Matti Serenius. Kuvat: testiryhmä ja Marcus Pasveer. grafiikka: Jukka-Pekka Lindbäck.

Kiitämme kaikkia testiin osallistuneita henkilöitä erityisesti traktorivalmistajien puolelta. Kiitokset kuuluvat myös Eurofins Expert Services Oy:n Vakolan toimipisteen henkilökunnalle testipaikkojen ja mittauspalveluiden tuottamisesta, tuotepäällikkö Matti Serenius jopa lainasi omia peltojaan testikäyttöön. Suurin osa testiajoista suoritettiin Turun suunnalla Osmo Oriston pelloilla, mistä iso kiitos hänelle. Kiitokset kuuluvat myös työlaitteita lainanneille maahantuojille, Vihdissä traktoreiden kuvauksissa avustaneille ja tilaansa lainanneille henkilöille sekä Soraliike Tiaiselle hiekkamontun käyttöoikeudesta. Kiitämme myös kollegojamme TraktorTechiltä Tanskasta, Trekkeriltä Hollannista sekä Bedre Gardsdriftiltä Norjasta.

Marcus Pasveer
Kuvassa traktoritestiin osallistuneita toimittajia vasemmalta alkaen John Christensen (TraktorTech), Julius Pietarinen (Koneviesti), Tapio Vesterinen (Koneviesti), Mikael Torvinen (Koneviesti) sekä Uolevi Oristo (Koneviesti).

Lue myös seuraavat Traktorivertailu-artikkelit:

Traktorivertailun traktoreiden moottorit, tehot ja polttoaineen kulutus

Traktorivertailun traktoreiden vaihteistoissa merkittäviä eroja

Vertailutraktoreiden ajo-ominaisuudet tiellä

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Traktorivertailun traktoreiden ohjaamot

Traktorivertailu 2021 loppukamppailussa oli tiivis kärkinelikko – testikoneista yksikään ei ole huono ostos

Lue lisää