Koneviestin Traktorivertailu 2021: Seitsemän 120-hevosvoimaista etukuormaintraktoria tarkassa syynissä

Vertailimme seitsemää etukuormaintraktoria 120 hevosvoiman teholuokassa. Otimme testiin eri valmistajien traktorit edistyneimmällä powershift-vaihteistolla ja keskitason varustetasolla. Mukana vertailussa olivat Claas Arion 440, John Deere 6120 M, Massey Ferguson 5712 S, McCormick X6.420, New Holland T5.120, Valtra G 115 Active sekä Zetor Forterra HSX 120.
Vertailuun osallistuivat Claas Arion 440, John Deere 6120 M, Massey Ferguson 5712 S, McCormick X6.420, New Holland T5.120, Valtra G 115 Active sekä Zetor Forterra HSX 120.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kokeilimme seitsemää, noin 120-hevosvoimaista traktoria syksyllä 2020. Testi toteutettiin viime vuosien tapaan yhdessä kolmen muun kansainvälisen maatalousalan ammattilehden kanssa.

Testattavina olivat Claas, John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland, Valtra ja Zetor. Jokaiselta valmistajalta pyydettiin testiin traktori, jonka varusteet edustavat keskitasoa. Tavoitteena oli saada kultakin valmistajalta malli kehittyneimmällä mahdollisella powershift-vaihteistolla ja etukuormaimella.

Testissä havaittiin sama trendi kuin edellisessäkin testissä: eri valmistajien traktorit lähenevät toisiaan yhä enemmän. Tästä huolimatta erot eri osa-alueilla olivat varsin suuria, esimerkiksi testin kalleimman ja halvimman traktorin hinnoilla oli eroa lähes 50 000 euroa!

Keskitason varustuksella tarkoitettiin sitä, että traktorissa on riittävä varustus tehokkaaseen työkäyttöön, kuten sopiva rengastus, etujousitus, ohjaamojousitus, ledityövalot sekä nykyisin yleistyvä perävaunun paineilmajarruliitäntä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tällä kertaa varustuksesta jätettiin pois hienostuneimmat elektroniset varusteet kuten automaattiohjaukset, Isobus-varustus ja sähköhallitut hydrauliikkaventtiilit. Testiryhmä edustaa yleiskäyttöön soveltuvaa etukuormaintraktoria, joka sopii tilalle kuin tilalle.

Claas Arion 440: Arionissa oli erinomaiset jousitukset, taloudellinen moottori ja mukava ohjaamo. Suurimmat kehut Claasille kirjattiin vakaasta ja mukavasta ajokokemuksesta tieajossa. Testivarustuksessa Claas maksoi 102 980 euroa, mikä on noin 2 221 euroa keskimääräistä enemmän. Paras tiellä ja pellolla.
Claas Arion 440: Arionissa oli erinomaiset jousitukset, taloudellinen moottori ja mukava ohjaamo. Suurimmat kehut Claasille kirjattiin vakaasta ja mukavasta ajokokemuksesta tieajossa. Testivarustuksessa Claas maksoi 102 980 euroa, mikä on noin 2 221 euroa keskimääräistä enemmän. Paras tiellä ja pellolla. Kuva: Marcus Pasveer
John Deere 6120 M: 6M:n kuormausominaisuudet ovat hyvät: erinomaiset jarrut ja vakaa ajokäytös tekevät etukuormaintöistä miellyttävää puuhaa, mutta polttoainetta kului keskivertoa enemmän. Testivarustuksessa John Deeren hinta oli 121 674 euroa, mikä tekee siitä testin kalleimman traktorin. Paras kuormaustraktori, laadukas ohjaamo.
John Deere 6120 M: 6M:n kuormausominaisuudet ovat hyvät: erinomaiset jarrut ja vakaa ajokäytös tekevät etukuormaintöistä miellyttävää puuhaa, mutta polttoainetta kului keskivertoa enemmän. Testivarustuksessa John Deeren hinta oli 121 674 euroa, mikä tekee siitä testin kalleimman traktorin. Paras kuormaustraktori, laadukas ohjaamo. Kuva: Marcus Pasveer
Massey Ferguson 5712 S: Perävaunun vedossa erinomaisen hyvin toimivasta vaihteistosta ja hyvistä kuormausominaisuuksista huolimatta Massey Ferguson jää jälkeen erityisesti polttoaineenkulutuksesta johtuen. MF:n hinta testivarustuksessa oli 90 793 euroa, tehden siitä toisiksi edullisimman traktorin. Paras vaihteisto perävaunun vetoon.
Massey Ferguson 5712 S: Perävaunun vedossa erinomaisen hyvin toimivasta vaihteistosta ja hyvistä kuormausominaisuuksista huolimatta Massey Ferguson jää jälkeen erityisesti polttoaineenkulutuksesta johtuen. MF:n hinta testivarustuksessa oli 90 793 euroa, tehden siitä toisiksi edullisimman traktorin. Paras vaihteisto perävaunun vetoon. Kuva: Marcus Pasveer
McCormick X6.420: Pelkästään mittaustuloksia katsomalla McCormick olisi helppo julistaa testin voittajaksi, mutta keppivaihteiston välitykset eivät pärjää uudenaikasemmille kilpailijoilleen. Traktorilla ei ole tällä hetkellä maahantuojaa, sen 107 516 euron hinta oli vajaat 7 000 euroa yli keskitason. Taloudellisin moottori, helpoin käyttää.
McCormick X6.420: Pelkästään mittaustuloksia katsomalla McCormick olisi helppo julistaa testin voittajaksi, mutta keppivaihteiston välitykset eivät pärjää uudenaikasemmille kilpailijoilleen. Traktorilla ei ole tällä hetkellä maahantuojaa, sen 107 516 euron hinta oli vajaat 7 000 euroa yli keskitason. Taloudellisin moottori, helpoin käyttää. Kuva: Marcus Pasveer
New Holland T5.120: Mainio moottori ja nykyaikainen vaihteisto ovat traktorin parhaita ominaisuuksia. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii erityisesti pellolla hyvin, mutta jousitukset voisivat olla pehmeämmät. Testivarustuksessa New Holland oli hinnaltaan toiseksi kallein: 114 193 euroa. Mukavin vaihteisto, vääntävin moottori.
New Holland T5.120: Mainio moottori ja nykyaikainen vaihteisto ovat traktorin parhaita ominaisuuksia. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii erityisesti pellolla hyvin, mutta jousitukset voisivat olla pehmeämmät. Testivarustuksessa New Holland oli hinnaltaan toiseksi kallein: 114 193 euroa. Mukavin vaihteisto, vääntävin moottori. Kuva: Marcus Pasveer
Valtra G115 Active: Saimme testiin uunituoreen nollasarjan traktorin. Vaihteisto kuudella pikavaihteellaan yllätti positiivisesti automatiikkoineen ja helppoine säädettävyyksineen. Testivarustuksessa Valtran hinta oli 95 732 euroa, mikä on noin 5 000 euroa alle keskitason.  Hyvä kuormainkone, paras vaihteiston hallinta.
Valtra G115 Active: Saimme testiin uunituoreen nollasarjan traktorin. Vaihteisto kuudella pikavaihteellaan yllätti positiivisesti automatiikkoineen ja helppoine säädettävyyksineen. Testivarustuksessa Valtran hinta oli 95 732 euroa, mikä on noin 5 000 euroa alle keskitason. Hyvä kuormainkone, paras vaihteiston hallinta. Kuva: Marcus Pasveer
Zetor Forterra HSX 120: Zetorista on vaikea olla pitämättä, vaikka se saikin matalimmat pisteet useimmissa arvostelukohteissa. Perustraktori, joka ei yritäkään esittää muuta. Erityisen mielenkiintoiseksi Zetorin tekee sen hinta: testivarustuksessa 72 423 euron hinta on 28 336 euroa keskihintaa halvempi. Voimakkain nostolaite, helpoin ymmärtää.
Zetor Forterra HSX 120: Zetorista on vaikea olla pitämättä, vaikka se saikin matalimmat pisteet useimmissa arvostelukohteissa. Perustraktori, joka ei yritäkään esittää muuta. Erityisen mielenkiintoiseksi Zetorin tekee sen hinta: testivarustuksessa 72 423 euron hinta on 28 336 euroa keskihintaa halvempi. Voimakkain nostolaite, helpoin ymmärtää. Kuva: Marcus Pasveer

Suuri hintahaitari

Keskimääräinen hinta ilman lisävarusteita testitraktoreille oli verottomana hieman yli 79 000 euroa. Testivarusteet, kuten kuormaimet, renkaat ja jousitukset nostivat hinnan keskimäärin vajaaseen 101 000 euroon. Hinnoissa ei huomioitu testissä mukana olleita ylimääräisiä varusteita, kuten etunostolaitetta tai automaattiohjausta. Testin edullisin traktori oli Zetor, jonka veroton hinta testivarustuksessa oli 72 423 euroa. Kallein oli tällä kertaa John Deere, joka maksoi testivarustuksessa verottomana 121 674 euroa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moderni powershift-vaihteisto

Testiin kelpuutettiin vain powershift-vaihteistollisia traktoreita. Muutamat valmistajat ehdottivat testattaviksi myös portaattomia mallejaan, mutta niitä ei otettu mukaan. Samasta syystä Fendt ei ole mukana vertailussa. Kutsutuista pois jäivät Deutz-Fahr, Kubota, Case IH ja Steyr, sillä näiden valmistajien tämänhetkisistä mallistoista portaaton voimansiirto olisi soveltunut testin teemaan parhaiten.

Lähetimme testikutsun myös Ursukselle, mutta puolalaisvalmistajan kanta ei selvinnyt. Ensin mainitut valmistajat kertoivat lähitulevaisuudessa uudistavansa powershift-vaihteistojaan, joista kerromme myöhemmin lisää.

Testin vaihteistovalikoima kuvaa hyvin nykypäivän trendiä: yhdellä aluevaihteella on entistä enemmän vaihteita ja kaksoiskytkintekniikka tekee tuloaan myös reilun 100 hevosvoiman teholuokkaan. Manuaaliset vaihdekepit ovat katoamassa traktoreista nopeasti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Katso kuvat vertailussa mukana olleista traktoreista!

Testipäivä alkamassa Vihdin Heikkilässä.
Testipäivä alkamassa Vihdin Heikkilässä. Kuva: Marcus Pasveer

Näin traktorivertailu tehtiin

Ohjelmaan kuului runsaasti käytännön testiajoja: traktoreilla vedettiin perävaunua ja tehtiin kuormaustöitä. Tuntimäärällisesti eniten aikaa käytettiin peltotöihin erilaisia koneita vetäen.

Suorituskykymittaukset teetimme puolueettomalla Eurofins Expert Services Oy:llä Vakolan toimi­pisteessä. Vakolassa mittautimme traktoreiden voimanottotehot. Tämän sekä vetotehomittauksen ajaksi traktorit varustettiin ulkoisella polttoaineen kulutuksen tarkkuusmittarilla. Voimanottotehomittauksen aikana traktorit seisoivat paikoillaan, minkä vuoksi lisätehot eivät ainakaan ohjekirjan tietojen perusteella olleet käytössä. Polttoaineen kulutusta mitattiin myös tieajolenkin aikana, mutta tässä artikkelissa julkaisemme vain tarkkuusmittarilla mitatut polttoaineen kulutuslukemat.

Vetotehot mitattiin 4–12 km/h nopeusalueella vetäen kuorma-autoa, joka oli varustettu muun muassa luistoa mittaavilla testivälineillä. Nostovoimamittausta varten traktori tuettiin akselipukeilla ja sidottiin keulastaan ketjuilla lattiaan, jotta traktorin liike tai takapyörien myötääminen eivät vaikuttaneet tulokseen. Ohjaamomelu mitattiin kalibroidulla ja tarkalla mittarilla noin 8 km/h -nopeudessa ja täydessä vauhdissa.

Tällä kertaa useimmissa vertailuun osallistuneissa traktoreissa oli teknistä harmia.
Tällä kertaa useimmissa vertailuun osallistuneissa traktoreissa oli teknistä harmia. Kuva: Marcus Pasveer

Vertailussa esille tullutta: Paljon ongelmia uusissa traktoreissa

Emme ole koskaan aiemmin testausurallamme kohdanneet näin paljon teknisiä ongelmia traktoreissa. Ongelmat vaihtelivat pienistä harmeista vakavampaan. Esimerkki vakavasta ongelmasta oli katkaisuhoitoa vaatinut vaihteistorikko.

Modernit traktorit ovat teknisesti yhä monimutkaisempia, ja osia on aiempaa enemmän. Silti on oikeutettua odottaa parempaa laatua uusilta ja yli 100 000 euroa maksavilta koneilta. Onneksi lastentaudit kuuluvat valmistajan takuun piiriin, vaikkakaan omistajan aika ja vaiva eivät yleensä takuun piiriin kuulu. Testitraktoreissa oli seuraavanlaisia vikoja:

• Vaihteiston putkiston öljyvuodot

• Lämmityslaitteen kennon vuoto

• Itsestään aukeava konepeiton lukitus

• Rikkoutunut etujousituksen ohjausyksikkö

• Suunnanvaihtimen sisäinen öljyvuoto

• Viallinen pikavaihteen solenoidi

Kuvassa traktoritestiin osallistuneita toimittajia vasemmalta alkaen John Christensen (TraktorTech), Julius Pietarinen (Koneviesti), Tapio Vesterinen (Koneviesti), Mikael Torvinen (Koneviesti) sekä Uolevi Oristo (Koneviesti).
Kuvassa traktoritestiin osallistuneita toimittajia vasemmalta alkaen John Christensen (TraktorTech), Julius Pietarinen (Koneviesti), Tapio Vesterinen (Koneviesti), Mikael Torvinen (Koneviesti) sekä Uolevi Oristo (Koneviesti). Kuva: Marcus Pasveer

Kiitokset testiin osallistuneille

Traktorivertailu vaatii runsaasti ennakkovalmisteluja. Ensimmäisestä ideointikokouksesta on kulunut lähes vuosi testin julkaisuun. Alkuvaiheessa kukaan ei voinut arvata, millaisissa olosuhteissa testiä koronan vuoksi tehtäisiin. Olemmekin iloisia siitä, että koko testi ylipäätään toteutui.

Testiryhmä: Koneviesti, Suomi: Tuomas Anttila, Eemeli Linna, Uolevi Oristo, Osmo Oristo, Julius Pietarinen, Mikael Torvinen, Tapio Vesterinen. Bedre Gardsdrift, Norja: Magnus Sørlie. Trekker, Hollanti: Bas van Hattum, Bob Karsten. TraktorTech, Tanska: John Christensen. Mittaukset: Eurofins Expert Services Oy: Kari Kekki, Ari Lemminkäinen, Matti Serenius. Kuvat: testiryhmä ja Marcus Pasveer. grafiikka: Jukka-Pekka Lindbäck.

Kiitämme kaikkia testiin osallistuneita henkilöitä erityisesti traktorivalmistajien puolelta. Kiitokset kuuluvat myös Eurofins Expert Services Oy:n Vakolan toimipisteen henkilökunnalle testipaikkojen ja mittauspalveluiden tuottamisesta, tuotepäällikkö Matti Serenius jopa lainasi omia peltojaan testikäyttöön. Suurin osa testiajoista suoritettiin Turun suunnalla Osmo Oriston pelloilla, mistä iso kiitos hänelle. Kiitokset kuuluvat myös työlaitteita lainanneille maahantuojille, Vihdissä traktoreiden kuvauksissa avustaneille ja tilaansa lainanneille henkilöille sekä Soraliike Tiaiselle hiekkamontun käyttöoikeudesta. Kiitämme myös kollegojamme TraktorTechiltä Tanskasta, Trekkeriltä Hollannista sekä Bedre Gardsdriftiltä Norjasta.

Lue myös seuraavat Traktorivertailu-artikkelit:

Traktorivertailun traktoreiden moottorit, tehot ja polttoaineen kulutus

Traktorivertailun traktoreiden vaihteistoissa merkittäviä eroja

Vertailutraktoreiden ajo-ominaisuudet tiellä

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Traktorivertailun traktoreiden ohjaamot

Traktorivertailu 2021 loppukamppailussa oli tiivis kärkinelikko – testikoneista yksikään ei ole huono ostos