Trombia Free -robottilakaisin Suomesta – täyssähköistä lakaisukonetta ohjataan nosturiautoista tutulla radio-ohjauksella
Toimitusjohtaja Antti Nikkasen mukaan Trombia Free on ensimmäinen täysin sähköinen ja samalla ns. täystehoinen lakaisukone. Laite kykenee myös autonomiseen toimintaan ilman ohjaajaa. Koneessa käytetään Trombia Technologies'n kolme vuotta sitten lanseeraamaa teknologiaa, jossa perinteisestä imuilmamenetelmästä on luovuttu.
Orgaaninen puhallusilma
Trombian patentoimassa lakaisuteknologiassa harja pyörii ajosuuntaa vastaan. Harjan ja maan rajapintaan puhalletaan takaapäin ilmavirta, jonka nopeus on 50 m/s. Ilmavirta kiertää harjan pyörimissuunnan mukaisesti etukautta harjan ylitse ja taakse säiliöön. Säiliön sykloni erottelee ilmamassasta pölyn ja pienhiukkaset, harjan mukana kulkeutuvat isommat roskat. Syklonin jälkeen ilmavirta ohjataan takaisin harjan alaosaan. Näin varsinaista imuilmateknologiaa ei tarvita.
Trombian menetelmässä kriittistä on harjan ympärillä olevien suojareunusten etäisyys maan pinnasta, jotta puhallushäviöt voidaan pitää riittävän vähäisinä. Valmistajan mukaan koneissa on automatiikka, joka pitää suojusten etäisyyden maahan optimaalisena.
Sähköllä koko työpäivä
Trombie Free lakaisulaite painaa 2600 kg. Tupla-akuilla laite kykenee valmistajan mukaan noin 8 tunnin yhtäjaksoiseen lakaisutyöhön. Täysitehoinen lakaisu ja pölynkeruu tarvitsevat 10 kW:n tehon, mutta keskimäärin Nikkanen arvioi koneen tehontarpeeksi normaaleissa kaupunkiolosuhteissa noin 6 kW, josta ajomoottoreiden osuus on noin 3,5 kW. Nikkanen vertaa, että imulakaisuauton tehovaatimus voi olla noin 100 kW. Kahden ajomoottorin lisäksi harjalle ja puhaltimelle on omat moottorinsa. Työleveys ilman sivuharjoja on 2,2 m.
Lidarin konenäkö
Lidarin teknologialla konenäköpisteitä suodatetaan niin paljon, etteivät esimerkiksi perisuomalaiset sääolosuhteiden vaihtelut tuota ongelmia.
Autonominen ajo vaatii käytännössä reitin "opettamisen" lakaisukoneelle. Kun alue on määritelty, kone kykenee itsenäiseen työskentelyyn GPS-paikannukseen ja konenäköön perustuen.
Robotiikka ja muotoilu
Trombia Freen koneautomaatio on suomalaisen Gim Roboticsin käsialaa, ja muotoiluun on haettu loppusuoralle vauhtia tuotekehityskiihdyttämöstä. Kehitystyö on toteutettu pilottiprojekteina Pohjois-Eurooppalaisen pysäköintialueoperaattori Aimo Parkin kanssa ja vaikeampia olosuhteita silmällä pitäen paalutuskoneteknologiastaan tunnetun Junttanin teollisuuslaitosten kanssa.
Tulevaisuuden tavoitteet
"Kaupunkiympäristössä vaikuttaa kolme vahvaa megatrendiä: päästöttömyys, autottomuus ja kolmantena näinä aikoina erityisesti puhtaus ja terveys", Nikkanen pohjustaa. Alkuvuonna 2021 alkavassa kehityshankkeessa konkretisoidaan käytännön sovellutukset ja ensimmäiset kaupalliset mallit julkaistaan vuoden–kahden aikaperspektiivillä. "Parkkihalleihin tarvitaan pienempi kone, jossakin tarvitaan täyshygieeninen kasettisäiliö ja Suomessa kysyttiin avolavasovellutusta", Nikkanen kuvailee.
Trombia Technologies'n tavoitteena on olla johtava lakaisukoneiden valmistaja 10 vuoden päästä, jolloin Nikkasen mukaan tuotannossa leijonaosassa ovat sähköiset lakaisulaitteet.
Osaston luetuimmat
- Matti Holmin suunnittelemalla Mörvelö-linjatyökonella on hurja kulkukyky karussakin maastossa – nostimen ulottuma apupuomistolla jopa yli 30 metriä
- Vety on tulevaisuuden polttoaine – parhaasta tavasta hyödyntää vetyä polttoaineena on kilpailemassa kolme eri tekniikkaa
- Suomalaista Winha Automatic -maastomoottoripyörää kehitettiin alun perin puolustusvoimien käyttöön – enduropyörän matka jäi kuitenkin lyhyeksi
- Suomessa suunniteltu Skick on moottorilla varustettu potkukelkka – menopeli sopii ympärivuotiseen käyttöön
- Urakkatason Vermeer-kantojyrsimellä piha-alueen kannot hakkeeksi — työ on perinteisiin sarvimallin jyrsimiin verrattuna helppoa
- Ladattava akkuruohonleikkuri osottautui kokeilussa mainioksi avarien alueiden leikkuriksi — Milwaukeen leikkuujäljestä ja tehokkuudesta ei löytynyt moitittavaa
- Lähes äänetön Polaris Ranger EV -mönkijä – sähköllä mönkimään