Tiet ja ympäristö
Trombia Free

Trombia Free -robottilakaisin Suomesta

Trombia Technologies esitteli Made in Finland -konekiertueen viimeisessä tapahtumassa Vantaalla autonomista sähkötoimista lakaisulaitetta.
Tuomas Anttila
Antti Nikkanen ohjaa Trombie Free -kadunlakaisukonetta kauko-ohjauksella Made in Finland -konekiertueella. Kun koneelle opetetaan lakaistava alue, se pystyy omatoimisesti sen hoitamaan erikseen käskettäessä. Kone pysähtyy, jos jalankulkija kävelee koneen eteen tai liian lähelle konetta. Kone jättää kulkureitilleen puhtaan lakaisujäljen.

Toimitusjohtaja Antti Nikkasen mukaan Trombia Free on ensimmäinen täysin sähköinen ja samalla ns. täystehoinen lakaisukone. Laite kykenee myös autonomiseen toimintaan ilman ohjaajaa. Koneessa käytetään Trombia Technologies'n kolme vuotta sitten lanseeraamaa teknologiaa, jossa perinteisestä imuilmamenetelmästä on luovuttu.

Orgaaninen puhallusilma

Trombian patentoimassa lakaisuteknologiassa harja pyörii ajosuuntaa vastaan. Harjan ja maan rajapintaan puhalletaan takaapäin ilmavirta, jonka nopeus on 50 m/s. Ilmavirta kiertää harjan pyörimissuunnan mukaisesti etukautta harjan ylitse ja taakse säiliöön. Säiliön sykloni erottelee ilmamassasta pölyn ja pienhiukkaset, harjan mukana kulkeutuvat isommat roskat. Syklonin jälkeen ilmavirta ohjataan takaisin harjan alaosaan. Näin varsinaista imuilmateknologiaa ei tarvita.

Trombian menetelmässä kriittistä on harjan ympärillä olevien suojareunusten etäisyys maan pinnasta, jotta puhallushäviöt voidaan pitää riittävän vähäisinä. Valmistajan mukaan koneissa on automatiikka, joka pitää suojusten etäisyyden maahan optimaalisena.

Sähköllä koko työpäivä

Trombie Free lakaisulaite painaa 2600 kg. Tupla-akuilla laite kykenee valmistajan mukaan noin 8 tunnin yhtäjaksoiseen lakaisutyöhön. Täysitehoinen lakaisu ja pölynkeruu tarvitsevat 10 kW:n tehon, mutta keskimäärin Nikkanen arvioi koneen tehontarpeeksi normaaleissa kaupunkiolosuhteissa noin 6 kW, josta ajomoottoreiden osuus on noin 3,5 kW. Nikkanen vertaa, että imulakaisuauton tehovaatimus voi olla noin 100 kW. Kahden ajomoottorin lisäksi harjalle ja puhaltimelle on omat moottorinsa. Työleveys ilman sivuharjoja on 2,2 m.

Lidarin konenäkö

Lidarin teknologialla konenäköpisteitä suodatetaan niin paljon, etteivät esimerkiksi perisuomalaiset sääolosuhteiden vaihtelut tuota ongelmia.

Autonominen ajo vaatii käytännössä reitin "opettamisen" lakaisukoneelle. Kun alue on määritelty, kone kykenee itsenäiseen työskentelyyn GPS-paikannukseen ja konenäköön perustuen.

Robotiikka ja muotoilu

Trombia Freen koneautomaatio on suomalaisen Gim Roboticsin käsialaa, ja muotoiluun on haettu loppusuoralle vauhtia tuotekehityskiihdyttämöstä. Kehitystyö on toteutettu pilottiprojekteina Pohjois-Eurooppalaisen pysäköintialueoperaattori Aimo Parkin kanssa ja vaikeampia olosuhteita silmällä pitäen paalutuskoneteknologiastaan tunnetun Junttanin teollisuuslaitosten kanssa.

Tulevaisuuden tavoitteet

"Kaupunkiympäristössä vaikuttaa kolme vahvaa megatrendiä: päästöttömyys, autottomuus ja kolmantena näinä aikoina erityisesti puhtaus ja terveys", Nikkanen pohjustaa. Alkuvuonna 2021 alkavassa kehityshankkeessa konkretisoidaan käytännön sovellutukset ja ensimmäiset kaupalliset mallit julkaistaan vuoden–kahden aikaperspektiivillä. "Parkkihalleihin tarvitaan pienempi kone, jossakin tarvitaan täyshygieeninen kasettisäiliö ja Suomessa kysyttiin avolavasovellutusta", Nikkanen kuvailee.

Trombia Technologies'n tavoitteena on olla johtava lakaisukoneiden valmistaja 10 vuoden päästä, jolloin Nikkasen mukaan tuotannossa leijonaosassa ovat sähköiset lakaisulaitteet.

 
Lue lisää