Tekniikkaa ja tietoa

Vuodonkorjausaineilla pika-apua öljyvuotoihin – vuotokorjauksen kohteina kaksi Fordson Super Major -traktoria

Aiemmin Koneviestissä tutuksi tulleelle AT-205 Re-Seal -öljyvuodon korjausaineelle (KV 1/2013) on ilmestynyt kilpailevia tuotteita. Amerikan työmatkalta tarttui mukaan kaksi erilaista vuodonkorjausainetta, joiden valmistajat takaavat öljyvuodon loppumisen parin päivän sisällä aineen lisäämisestä. Kokeilu osoitti, lunastavatko kyseiset lisäaineet lupauksensa.
Teijo Markkanen
Tiivisteille tapahtuu ajan saatossa kovettumista. Sen huomasi mm. kohta 60 vuotta sitten tehtaan linjalta lähteneiden Fordson Super Majorien öljyvuodoista. Vasemmanpuoleinen, vuosimallia 1962 oleva Super Major vaatimattomilla 1960 mittaritunneillaan näytti vuotavan sisäisesti vaihteistoöljyä perään. Oikealla olevan, vuosimallin 1964 Superin vaihteistoöljyvuodon taas havaitsi ulkoisesti, joten tämän yksilön alla oli ennen tiivisteiden pehmityskäsittelyä aina jonkinlainen astia.

Kokeiltavaksi valittiin kaksi tuotetta, joista ensimmäinen, Lubegard Seal Fixx, on monikäyttötuote. Sitä voidaan käyttää bensiini- ja dieselkäyttöisten moottoreiden, ohjaustehostimien, manuaali- ja automaattivaihteistojen sekä tasauspyörästöjen öljyvuotoihin. Valmistajan mukaan tuote soveltuu myös erinomaisesti pienempien hydraulisten laitteiden kuten tunkkien, hydrauliprässien ja apunostimien vuodonkorjaukseen.

Toinen tuote, BlueDevil Transmission Sealer on puolestaan vain vaihteistoihin tarkoitettu tiivistys- tai pikemminkin pehmitysaine. Sen luvataan soveltuvan kaikkiin vaihteistotyyppeihin.

Kokeilun kohteiksi valikoitui kaksi Fordson Super Majoria. Vuosikertaa 1964 olevan Superin kaksoiskytkinvaihteiston kytkinakselien tiivisteet tiputteli öljyä kytkinkopan juorureiästä häiritsevän paljon vuorokauden aikana. Pari vuotta vanhemmassa 1960 tuntia ajetussa Superissa oli puolestaan Majorien perinteinen vuotovika: vaihteistoöljy vuotaa perän ja laatikon välisen voimanoton kaksihuulisen akselitiivisteen läpi perään, koska vaihteistoöljyn pinnantaso on peräöljyä korkeammalla.

Kokeilu alkoi öljyntasojen tarkastamisella ja täyttämisellä, sillä tiivistysaineet vaativat, että öljyntaso on luonnollisesti oikealla tasolla. Toinen tarkastuskohde oli vaihteistojen huohottimien kunto. Testiajankohtana ulkolämpötila oli nollan tietämissä, joten ennen lisäaineitten kaatamista Majoreilla piti heittää useamman kilometrin ajolenkki vaihteistoöljyn lämmittämiseksi ja siten parhaimman lopputuloksen saavuttamiseksi. Kun laatikon kylki oli kädenlämpöä korkeampi, oli aika kipata tiivistysaineet vaihteistoihin ja jatkaa ajamista.

Vanhempi Super sai voimanoton kaksihuulitiivisteen korjausaineeksi muutamaa ruokalusikallista vaille 2,36 desin pullollisen Seal Fixxiä. Määrä on alakanttiin Majorin 20,5 öljylitran vaihteistolle, pullollinen riittäisi noin 10 litran tilavuudelle. Koska kyse on kokeilusta, päätimme katsoa vaikuttaako puolet vaaditusta määrästä vuoto-ongelmaan millään tavalla. Tuoreemman Superin vaihteistoon kaadettiin noin 4,5 desiä BlueDeviliä, juuri sopivasti Majorin vaihteistoon. Suurempi pullollinen tiivisteenpehmittäjää valikoitui kyseiseen Superiin sillä perusteella, että toiveena olisi reviirin merkkaamisen merkittävä väheneminen. 0,2 desiä ainetta jäi tarkoituksella muita testejä varten.

Ajoa ja havaintoja

Vanhempi Super Major pääsi aineen lisäyksen jälkeen aktiivitöihin. Sillä pyöritettiin klapikonetta vajaan työpäivän ajan kahvitaukoja lukuun ottamatta. Uudemmalla Superilla kierreltiin seutukunnan pikkuteitä lähes taukoamatta puolenkymmentä tuntia. Testiajojen jälkeen Majorit parkkeerattiin talliin seurantaa varten.

Uudemman Superin öljyvuoto vähentyi jo muutaman tunnin ajon jälkeen lähes olemattomiin. Aiemmin traktorin alle tippui öljytippa suunnilleen joka kymmenes sekunti. Testiajon jälkeisen yön aikana traktorin alle asetetun pahvin päälle oli tippunut vain pari kolme öljytippaa. Myöhempien ajolenkkien jälkeen tämäkin tiputtelu loppui tyystin, joten BlueDevilin valmistajan lupaus vuodon loppumisesta parin käyttöpäivän sisällä piti täsmälleen paikkansa. Traktorin alla aiemmin tarvitun öljynkeräysastian sai näin ollen muuhun käyttöön.

Vanhemman Superin vaihteistoöljyn siirtyminen perään vaati pidemmän seurantajakson. Kolmen viikon seisonta-ajan aikana öljytasot olivat sekä vaihteistossa että perässä samalla tasolla kuin testien alkaessa. Öljyn siirtyminen oli siis selkeästi tyrehtynyt, vaikka vuodonkorjausainetta oli käytettävissä vain puolet toivotusta määrästä.

Aineet toimivat todistetusti

Tallin pöydän nurkkaan oli jäänyt lojumaan muutamia kovettuneita tiivisteitä, joten oli loogista testata mitä näille tapahtuu, kun ne upotetaan laimentamattomaan pehmennysaineeseen. Ensimmäiseen tyhjään margariinirasiaan tuli loraus Seal Fixxin tuotetta, ja se sai työstettäväkseen Majorin kivikovaksi kovettuneen suuttimenvarren tiivistekumin. Toiseen rasiaan jäi muhimaan elastisuutensa jo aikoja sitten menettänyt ruiskutuspumpun stefa BlueDevilin kanssa. Rasian kansien sulkemisen jälkeen ne saivat aitiopaikan uunin päältä.

Jo vuorokauden päästä tiivisteissä oli selkeitä muutoksia havaittavissa. Suuttimenvarren tiiviste oli pehmentynyt niin paljon, että sen pystyi helposti painamaan kasaan, ja se myös palautui alkuperäiseen muotoonsa. Koska ainetta oli hieman liian vähän rasian pohjalla, tiiviste ei ollut kokonaan vaikuttavassa aineessa. Tiiviste pysyi kovana siitä kohdasta, joka oli jäänyt aineen vaikutuksen ulkopuolelle. Kovaksi jäänyt tiivisteen osa pehmeni myös vuorokaudessa, kun sen sai aineeseen.

Ruiskutuspumpun stefa oli myös palauttanut elastisuutensa. Ennen pehmennyskäsittelyä stefan huuli ei joustanut ollenkaan, ja sen olisi saanut helposti murusiksi painamalla sitä esimerkiksi pihdeillä. Ihmeaineen ansiosta tiivistehuuli joustaa sormivoimin kuin uudessa tiivisteessä. Pehmennyt tiiviste näyttää myös säilyttävän joustavuutensa käsittelyn jälkeen. Pehmityshoidon jälkeen tiivisteet jäivät ”kuivumaan” uunin päälle pariksi viikoksi, eikä tiivisteille sinä aikana tapahtunut uudelleenkovettumista. Voidaan siis olettaa että tiivisteen elastisuus palautuu vuodonkorjausaineen ansiosta pysyväisluonteisesti.

Mihin vuodonkorjausainetta voi käyttää?

Vuodonkorjausaine soveltuu kohteeseen, jossa on tarve antaa lisäaikaa vuotavan tiivisteen vaihtamiselle uuteen – vaikkapa uutta tiivistettä odottaessa. Tiivisteen materiaalin tulee olla kumipohjainen, joten esimerkiksi nahka-, korkki- ja paperitasotiivisteisiin tiivistysaineista ei ole apua. Aine ei myöskään korjaa vahingoittunutta tiivistettä. Leikkautuneen tai reilusti kuluneen tiivisteen ainoa korjauskeino on sen vaihtaminen ehjään. Valmistajat kieltävät aineitten käyttämisen jarrujärjestelmissä, mikä on varsin ymmärrettävää, turvonneet jarrusylinterien tiivisteet kun voisivat aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita. Vuodonkorjausaineiden roiskumista maalatuille pinnoille on valmistajien mukaan syytä välttää.

Kumpaakaan tuotetta ei ole tällä hetkellä Suomessa varaosakauppojen tai korjaamojen hyllyissä. Tuotteita voi tilata amerikkalaisten verkkokauppojen, kuten Amazonin kautta, mutta hinta rahteineen sekä toimitusaika voivat kallistaa ostopäätöksen kotimaasta saatavan AT-205:n puolelle. Seal Fixxin ja BlueDevilin maahantuonti voi kuitenkin rohkaisevien kokemusten takia alkaa hyvinkin pian, joten niiden saatavuutta kotimarkkinoilta on syytä aika ajoin seurata.

Lue lisää