
Yksipalkkirunkoiseen metsäperävaunuun lyhyet tukikarikat telin kohdalle
Tukin ja pidemmän kuitupuun kuljetuksessa kuormauksen ja purkamisen aikana metsäperävaunun karikat voivat olla tiellä, juuri sopivassa tarttumiskohdassa – kyseisten karikoiden poisto voi rasittaa yksipalkkirunkoisen vaunun telin kiinnityskohtaa.
Tukikarikoiden ideana on siirtää kuorman painoa enemmän telin kohdalle. Ilman niitä kuorman sivusuuntainen kuormitus kohdistuu runkopalkin muihin karikoihin – ilman karikoita oleva telin kiinnityskohta rasittuu huomattavasti. Mataluutensa ansiosta lyhyet karikat eivät kuitenkaan osu kuormaajan letkuihin tai puomiin. Kuva: Tommi HakalaPidempää kuitupuuta tai tukkeja metsäperävaunulla kuljetettaessa karikoiden paras sijoittelu on sellainen, että noin 2 metrin päässä sermistä on vapaa tarttumiskohta. Ja yleensä juuri siinä kohtaa on yksi karikoista. Kouran leuat osuvat helposti karikoihin ja niihin tarttuvat helposti myös vaurioitumisherkät puomiston pään letkutukset. Kaksipalkkirunkoisissa vaunuissa kyseisen kohdan karikka on helppo poistaa ja/tai siirtää toiseen kiinnityspisteeseen.
Niin voi tehdä myös yksipalkkirunkoisessakin vaunussa – mutta silloin telin kohdalle muodostuva rasitus siirtyy kapean runkopalkin kautta muihin karikoihin ja vasta sieltä kautta telin kohdan liitokseen. Ja mitä korkeampi on kuorma, sitä voimakkaampi kiertorasitus muodostuu telin kiinnityspisteeseen. Tämä näkyi myös kuvan vaunun reilumpana sivusuuntaisena heilumisena kannokossa ajettaessa.
Ongelman vähentämiseksi valmistettiin kaksi lyhyttä karikkaa. Ne ovat niin matalat, että vain alimpiin puihin tartuttaessa kouran leuat voivat niihin osua. Silti niiden leveys aiheuttaa sen, että huomattavasti suurempi osa kuorman painosta siirtyy suoraan telin kohdan poikittaispalkkiin – vähentäen runkopalkin kiertymistä.
Lyhyet karikat syntyivät Peräseinäjoella toimivan Nurmetal:in taivuttamista, yhden mutkan pätkistä. Nurmetalin valmistamien karikoiden materiaali oli samaa kuin Patun vaunun karikoissakin, eli 76,1 mm. Karikoiden ulkopäät hitsattiin umpeen ja ne pyöristettiin pyöröteräslenkeillä. Lisäksi hitsattiin keskityslatat alaosaan ja puiden liukumista poistava neliöteräs putkien yläpintaan. Kuva: Tommi Hakala
Tukeilla ja pitkällä kuitupuulla tasapainoinen tarttumiskohta osuu yleensä metsäperävaunun telin kohdalle. Eli samaan kohtaan, missä sijaitsee telin kohdan karikatkin. Ilman niitä kuorman yläosan rasitus kohdistuu vain telistä kaukana oleviin pankkoihin. Kuva: Tommi HakalaJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



