Polttoainepullo tehostaa raivaussahan käyttöä – virallinen pullo on turvallinen keino kuljettaa polttoainetta mukana
Suurilla kuvioilla työskentelevät raivaajat kantavat usein mukanaan polttoainettakin. Näin vähenevät turhat käynnit taukopaikalla. Mutta erilaiset muovipullot ovat epävarmoja apulaisia, ja virallinenkin versio on olemassa.
Esimerkiksi retkikeittimiä valmistavan Primuksen mallistossa on polttoaineiden kuljetukseen näppärän kokoisia pulloja. Litraisella pullolla saa raivaussahan tankattua lähes täyteen. Kuva: Tommi HakalaPrimus Fuel Bottle -polttoainepullo
- Polttoaineiden kuljettamiseen tarkoitettu pullo.
- Saatavilla aina 1,5 litran kokoon asti.
- Kevyt alumiinipullo ja turvakorkki.
Osa raivaustöitä etenkin linjaraivauksilla tekevistä kuljettaa polttoainetta työskentelyssään mukanaan. Näin vähenee polttoaineen loppumisesta johtuva kävely huoltopisteelle. Osa sahaajista käyttää polttoaineen kuljetukseen hurjimmillaan jopa muovisia limsa- tai mehupulloja, mutta saatavilla on kyllä tarkoitukseen hyväksyttyjä virallisiakin polttoainekanistereita.
Epämääräisten kuljetuspullojen käyttö on riski, sillä bensiini liuottaa ja heikentää sellaisia muoveja, joita ei ole tarkoitettu polttoaineen kuljetukseen. Lisäksi mehu- ym. pullojen materiaali on ohutta, ja pullo voi helposti hajota esimerkiksi sahaajan kaatuessa. Kuuma saha ja bensasta kostuneet työvaatteet ovat hurja yhdistelmä.
Husqvarnan Balance XT2 -valjaiden kokeilun yhteydessä kokeilimme turvallista tapaa kuljettaa polttoainetta mukana. Tämä onnistui siinäkin mielessä, että valjaisiin oli asennettavissa pulloteline. Käytimme Primus-merkkisiä polttoainepulloja, joista kokeiluvaljaiden pullotelineeseen sopi napakasti yhden litran vetoinen pullo. Alumiinirakenteinen pullo maksoi verkkokaupassa 19,90 euroa veroineen, eli sijoitus oli kohtuullinen.
Pullon suuaukko on sen kokoinen, että pullon saa täytettyä kombikannun automaattinokan avulla. Turvalukitteinen korkki ei avaudu risujen osumista ja siinä on avauksen hetkellä alaspäin paineen päästävä kanava. Korkissa on paikka myös ripustuslenkille. Suurimman 1,5 litran version voikin sen avulla ripustaa valjaisiin, jolloin valjaissa ei tarvitse olla erillistä pullotelinettä.
Pienen pullon kuljettaminen on kevyttä siihen nähden, että kantaisi koko päivän vaikkapa 5 litran kombikannun polttoaineosaa. Lisäpullon kanssa työskentelyn voi suunnitella siten, että raivaa sahan oman tankillisen voimin yhtenäisen kaistaleen poispäin huoltopaikalta. Kun polttoaine loppuu, tyhjennetään polttoainepullo tankkiin ja lähdetään paluumatkalle uutta kaistaletta raivaten. Näin turhat siirtymät huoltopisteelle vähenevät ja samalla työskentely selkeytyy.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


