Rengasuutuuksia näyttelyistä 2019 — Ominaisuuksia sekä tielle että pellolle

Tähän koosteeseen on kerätty Italiassa marraskuussa 2018 järjestetyn Eima-näyttelyn ja Ranskassa helmikuussa 2019 järjestetyn SIMA:n rengasuutuuksia.
Nokian esitteli viime kesänä Tractor King -traktorirenkaan, joka soveltuu maantie ja maastoajoon sekä myös peltokäyttöön. Renkaassa on pistosuojattu runko, 50 % enemmän vetäviä särmiä ja 65 km/h nopeusluokitus. Kokovalikoima täydentyy, tällä hetkellä tarjolla on 15 eri kokoa. Tämä rengas on kuvattu SIMA-näyttelyssä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Rengaspaineen säätöjärjestelmän hankalin osa on pyörivä liitoskappale, johon traktorin kompressorilta oleva paineletku kiinnitetään. Paineilma siirtyy liitoskappaleen kautta renkaan ilmatilaan. Liitoskappaleessa ei saa olla pienintäkään vuotoa, muuten rengas pikkuhiljaa tyhjenee, kun konetta ei käytetä.
Rengaspaineen säätöjärjestelmän hankalin osa on pyörivä liitoskappale, johon traktorin kompressorilta oleva paineletku kiinnitetään. Paineilma siirtyy liitoskappaleen kautta renkaan ilmatilaan. Liitoskappaleessa ei saa olla pienintäkään vuotoa, muuten rengas pikkuhiljaa tyhjenee, kun konetta ei käytetä. Kuva: Uolevi Oristo
Hollantilainen OBO Tyres pinnoittaa kumiteloja. Teloilla varustetuilla leikkuupuimureilla, korjuukoneilla ja traktoreilla ajetaan paljon tiellä, minkä vuoksi telan hokkikuvio kuluu samalla tavoin kuin kumirenkaassa. Tela voidaan kuitenkin pinnoittaa, mikäli sen kudosrakenteet ovat kunnossa. Pinnoitus maksaa noin puolet uuden telan hinnasta.
Hollantilainen OBO Tyres pinnoittaa kumiteloja. Teloilla varustetuilla leikkuupuimureilla, korjuukoneilla ja traktoreilla ajetaan paljon tiellä, minkä vuoksi telan hokkikuvio kuluu samalla tavoin kuin kumirenkaassa. Tela voidaan kuitenkin pinnoittaa, mikäli sen kudosrakenteet ovat kunnossa. Pinnoitus maksaa noin puolet uuden telan hinnasta. Kuva: Uolevi Oristo
Ranskalaisen vannevalmistaja Sodijantes Industies kehittämä Tank Air Wheel -järjestelmä perustuu vanteeseen, johon on rakennettu ilmasäiliö. Säiliö voidaan ajon aikana täyttää esim. tehokkaalla jarrukompressorilla. Maantielle lähdettäessä säiliössä oleva ilma siirretään varsinaisen renkaan ilmatilaan, jolloin renkaan kantavuus nousee. Täyttösäiliöön mahtuu riittävästi ilmaa, koska se varastoidaan monta kertaa traktorin tavanomaista rengaspainetta korkeampaan paineeseen. Säiliö on osa vanteen kantavaa rakennetta, joten se ei lisää merkittävästi vanteen painoa.
Ranskalaisen vannevalmistaja Sodijantes Industies kehittämä Tank Air Wheel -järjestelmä perustuu vanteeseen, johon on rakennettu ilmasäiliö. Säiliö voidaan ajon aikana täyttää esim. tehokkaalla jarrukompressorilla. Maantielle lähdettäessä säiliössä oleva ilma siirretään varsinaisen renkaan ilmatilaan, jolloin renkaan kantavuus nousee. Täyttösäiliöön mahtuu riittävästi ilmaa, koska se varastoidaan monta kertaa traktorin tavanomaista rengaspainetta korkeampaan paineeseen. Säiliö on osa vanteen kantavaa rakennetta, joten se ei lisää merkittävästi vanteen painoa. Kuva: Uolevi Oristo
Valmistaja myöntää Alliance 372 Agriflex + -renkaille 10 vuoden takuun, mikä on rengasalalla äärimmäisen harvinaista. Valmistajan mukaan renkaan kylkiä on vahvistettu. Rengas on tiivistymisen minimoimiseksi joustava.
Valmistaja myöntää Alliance 372 Agriflex + -renkaille 10 vuoden takuun, mikä on rengasalalla äärimmäisen harvinaista. Valmistajan mukaan renkaan kylkiä on vahvistettu. Rengas on tiivistymisen minimoimiseksi joustava. Kuva: Uolevi Oristo
Bridgestone VX-TRACTOR-renkaassa on patentoitu ripamalli. Valmistaja on panostanut renkaan käyttöiän pidentämiseen erityisesti maantieajossa. VX-TRACTOR-renkaan rivassa on 20 % enemmän kumia kilpaileviin renkaisiin verrattuna, ja pintakuvion kokonaissyvyys on suurempi kuin kilpailijoilla. Rengas kestää suuret nopeudet ja raskaat kuormat, sillä se voidaan paineistaa jopa 2,4 baariin.
Bridgestone VX-TRACTOR-renkaassa on patentoitu ripamalli. Valmistaja on panostanut renkaan käyttöiän pidentämiseen erityisesti maantieajossa. VX-TRACTOR-renkaan rivassa on 20 % enemmän kumia kilpaileviin renkaisiin verrattuna, ja pintakuvion kokonaissyvyys on suurempi kuin kilpailijoilla. Rengas kestää suuret nopeudet ja raskaat kuormat, sillä se voidaan paineistaa jopa 2,4 baariin. Kuva: Uolevi Oristo
Michelin merkitsee ajon aikana tehtävään paineensäätöön soveltuvat renkaat ”Air System Ready” -merkinnällä. Kuvassa oleva Michelin Evobib on suunniteltu käytettäväksi rengaspainejärjestelmien kanssa. Michelin Evobib palkittiin SIMA-näyttelyn kultamitalilla.
Michelin merkitsee ajon aikana tehtävään paineensäätöön soveltuvat renkaat ”Air System Ready” -merkinnällä. Kuvassa oleva Michelin Evobib on suunniteltu käytettäväksi rengaspainejärjestelmien kanssa. Michelin Evobib palkittiin SIMA-näyttelyn kultamitalilla. Kuva: Uolevi Oristo
BKT-laajentaa isojen traktorirenkaiden kokovalikoimaa. Suurimman BKT Airmax Force -renkaan koko on IF750/75R46, ja halkaisija muutamaa milliä vaille 230 senttiä.
BKT-laajentaa isojen traktorirenkaiden kokovalikoimaa. Suurimman BKT Airmax Force -renkaan koko on IF750/75R46, ja halkaisija muutamaa milliä vaille 230 senttiä. Kuva: Uolevi Oristo

Maatalousrenkaiden tuotekehityksen painopiste on edelleen pelto- ja tieominaisuuksien yhdistämisessä. Urakoinnissa käytettävien traktoreiden ja korjuukoneiden koko kasva ja tehot nousevat, minkä vuoksi työmaata on vaihdettava monta kertaa päivässä. Rengaspainetta on pystyttävä säätämään nopeasti jopa ajon aikana. Ajettavat korjuukoneet tai levittimet ovat niin kalliita, että viisinumeroisen summan euroja maksava rengaspaineen säätöjärjestelmä ei ole kohtuuton investointi – väärän rengaspaineen aiheuttama seisokki saattaa maksaa vielä enemmän.

Työkoneiden renkaiden paineen muuttaminen vaatii joko paljon aikaa tai paljon moottoritehoa vaativan ison kompressorin – jarrukompressorin teho ei riitä alkuunkaan. Hollantilainen urakoitsija keksi aikoinaan asentaa renkaan sisälle ”uimarenkaan”, jota voitiin täyttää ajon aikana. Tielle lähdettäessä ”uimarenkaaseen” varastoitu korkeapaineinen ilma siirrettiin varsinaiseen renkaaseen, jolloin sen paine ja samalla kantavuus nousivat (Koneviesti 6/2016, Vari-air). Ideaa on kehitetty useilla tahoilla edelleen, viimeisin vaihe palkittiin SIMA:ssa mitalilla.

Renkaiden kulutuskestävyys on varsinkin maarakennuskoneissa yksi tärkeimmistä myyntiargumenteista. Rengasmelusta keskustellaan työkonesektorilla yllättävän vähän, vaikka sen merkitys nousee työkoneiden siirtonopeuksien kasvaessa.