Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
Vertailimme kolmen eri traktorirenkaan talvipitoja Nivalan ajoharjoitteluradalla.
Vertailimme kolmen eri traktorirenkaan talvipitoja Nivalan ajoharjoitteluradalla. Kuva: Juho Nivala

Kolmen erityyppisen renkaan vertailu talviolosuhteissa – renkaiden pito-ominaisuuksissa on selkeitä eroavaisuuksia

Nokian Raskaat Renkaat valmistavat muutaman muun rengasvalmistajan tavoin erityyppisiä talvikäyttöön soveltuvia traktorinrenkaita. Vertailimme kahden eri Nokialaisen pitoa perinteisemmän maatalousrenkaan ominaisuuksiin.

Kolmen traktorirenkaan talvipitovertailu

  • Vertailimme kolmen eri traktorirenkaan talvipitoja Nivalan ajoharjoitteluradalla
  • Mukana testissä olivat Trelleborg TM800, Nokian Tyres Ground King ja Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI.
  • Vertailurenkaat olivat kokoa 650/65R42 ja testitraktorina Valtra T175 Versu.

Nokian Raskaat Renkaat esitteli Ground King -konseptirenkaan Agritechnicassa vuonna 2017, ja markkinoille rengas lanseerattiin vuonna 2019.

Kokeilimme Nokian Tyres Ground Kingejä pikaisesti Norjassa N- ja T-Valtrojen parivertailussa (KV3/2024). Tuolloin haastavammat linkouskohteet suoritettiin turvallisuussyistä nastoitetuilla TRI 2 -palapintarenkailla sekä Hakkapeliitta TRI -renkailla ja Ground Kingejä testattiin vain tasaisemmassa maastossa.

Testin aikana heräsi kysymys Ground Kingien pito-ominaisuuksista suhteessa varsinaiseen talvirenkaaseen ja maatalousrenkaaseen. Päätimme selvittää asiaa ajotuntumien lisäksi myös mittauksilla ja keskitymme tässä artikkelissa renkaiden talvipitojen mitattuihin eroihin.

Trelleborg TM800 on laadukas ja varsin yleinen maatalousrengas. Rengas on kuitenkin suunniteltu ensisijaisesti maatalouskäyttöön, eikä talvipito ole oletettavasti ollut suunnittelijoiden prioriteettilistalla kovinkaan korkealla.
Trelleborg TM800 on laadukas ja varsin yleinen maatalousrengas. Rengas on kuitenkin suunniteltu ensisijaisesti maatalouskäyttöön, eikä talvipito ole oletettavasti ollut suunnittelijoiden prioriteettilistalla kovinkaan korkealla. Kuva: Juho Nivala
Valmistajan mukaan Gorund King yhdistää ripa- ja maatalouskuvioiden parhaita puolia. Rengas oli mittauksissa maatalousrengasta pitävämpi.
Valmistajan mukaan Gorund King yhdistää ripa- ja maatalouskuvioiden parhaita puolia. Rengas oli mittauksissa maatalousrengasta pitävämpi. Kuva: Juho Nivala
Hakkapeliitta TRI -renkaan kulutuspinnassa on lamelloinnin ansiosta runsaasti tiehen purevia särmiä. Hyvä talvipito kävi ilmi paitsi mittauksissa, myös ajotuntumissa.
Hakkapeliitta TRI -renkaan kulutuspinnassa on lamelloinnin ansiosta runsaasti tiehen purevia särmiä. Hyvä talvipito kävi ilmi paitsi mittauksissa, myös ajotuntumissa. Kuva: Juho Nivala

Ajotuntumia väistöradalta

Suoritimme mittaukset Nivalan ajoharjoitteluradalla helmikuun lopulla. Mittaushankkeen valmistelujen vuoksi päivämäärä oli lyötävä lukkoon hyvissä ajoin, jotta ajorata saatiin varattua ja testitraktori sekä testirenkaat saatiin rahdattua paikan päälle.

Tässä tapauksessa sääriski toteutui lähes täysimääräisenä. Pitkä pakkasjakso päättyi juuri ennen testipäiviä, suojakeliä oli päivin öin. Tästä johtuen ajoharjoitteluradan polanne pääsi sulamaan niin pahoin, ettei varsinaista rataa päästy hyödyntämään lainkaan mittauksissa.

Mittaukset saatiin suoritettua lopulta ajoharjoitteluradan huoltotiellä, mikä asetti omat rajoitteensa huippunopeuksille ja väistöliikkeiden laajuudelle.

Mittaukset suoritettiin kahtena päivänä. Renkaiden järjestystä vaihdettiin, jotta renkaita voitiin ajaa tasapuolisesti aamun kylmemmillä ja iltapäivän lämpimämmillä keleillä.

Rengaspaineissa päädyttiin samoihin paineisiin kaikilla renkailla. Edessä 1,5 baaria ja takana 1,2 baaria.

Mittaustulokset

Testmill Oy mittasi traktorin nopeuden kaistanvaihdossa, kiihdytysmatkan lumipolanteella sekä jarrutusmatkan jää- ja lumipolanteilla tarkkuus-GPS-laitteilla.

Hakkapeliitta TRI oli odotetusti talvirenkaana paras kaikissa mittauksissa. Lumipolannejarrutusta lukuun ottamatta Ground King sijoittui maatalousrenkaan ja Hakkapeliitta TRI:n välimaastoon ollen kuitenkin lähempänä maatalousrengasta kuin talvirengasta.

Prosentuaalisesti pienimmät erot, kuuden prosenttiyksikön verran, mitattiin jarrutusmatkassa jäällä. Liukkaalla jäällä pyörien lukkiutuessa tilanne on renkaalle haasteellisempi kuin renkaan pyöriessä.

Lumipolanteella Hakkapeliitta TRI puri lumeen parhaiten, sekä Trelleborgin että Ground Kingin jarrutusmatkat olivat 37 prosenttia pidemmät.

Hakkapeliitta TRI näytti pitävyytensä etenkin lumella kiihdyttäessä, pyrähdys kuusi kilometristä tunnissa kahteentoista vaati maatalousrenkailla varustetulta traktorilta peräti 86 prosenttia pidemmän matkan ja Ground King -traktorilta 64 prosenttia pidemmän matkan.

Koska mittaustulokset eivät kerro suoraan ajotuntumasta eikä tilanteista traktorin ohjauspyörän takana, kirjasimme muistiin myös ajotuntumat mittausten aikana.

Ground Kingien hybridikuvio puri kiihdytyskokeessa lumipolanteeseen maatalousrengasta paremmin.
Ground Kingien hybridikuvio puri kiihdytyskokeessa lumipolanteeseen maatalousrengasta paremmin.  Kuva: Juho Nivala

Kaistanvaihtotilanne kuvaa renkaan käytöstä äkkitilanteissa. Keilaradalla toki tilanne poikkeaa tieliikenteestä siten, että äkkitilanteen alkamiskohdan näkee jo suoran päästä kiihdyttäessään.

Väistöradan tulos kertoo välillisesti myös sivuttaispidosta, jota ei erikseen mitattu. Seuraavat kommentit koskevat renkaiden käytöstä ääritilanteissa, sillä keilaradalla haettiin maksiminopeutta, jolla pujottelusta selvitään reitillä pysyen.

Normaaliliikenteessä ääritilanteisiin joudutaan toivottavasti vain todella harvoin.

Sekä kuvan maatalousrenkailla että Ground Kingeillä varustetun traktorin jarrutusmatka lumipolanteella oli sama. Muissa mittauksissa Ground King pärjäsi maatalousrengasta paremmin.
Sekä kuvan maatalousrenkailla että Ground Kingeillä varustetun traktorin jarrutusmatka lumipolanteella oli sama. Muissa mittauksissa Ground King pärjäsi maatalousrengasta paremmin. Kuva: Juho Nivala

Johdonmukaisen liukkaat maatalousrenkaat

Testissä verrokkina ollut maatalousrengas, eli Trelleborg TM800 luisti väistössä lähes koko ajan, mutta kuitenkin hallitun ennakoitavasti.

Väistön alkaessa lopputulos selvisi yleensä heti ensimmäisestä käännöstä. Mikäli suunta muuttui radan alussa, oli todennäköistä selvitä keilaradan läpi hallitusti. Jos suunta ei muuttunut ensimmäisestä yrityksestä, oli sama polkea kytkintä.

Jarrutuksessa renkaat tuntuivat todella liukkailta ja ne lukkiutuvat helposti jarrua painaessa. Lumella kiihdyttäessä pito oli hyvä, jäällä maatalousrenkaat luistivat reilusti myös kiihdyttäessä.

Pidoltaan vaihtelevat Ground Kingit

Ground Kingien vetopito oli hyvä etenkin polanteella. Kokonaisuutena rengas oli hieman arvaamaton väistöön tullessa. Toisinaan Ground Kingeillä varustettu traktori kääntyi ensimmäiseen kaarteeseen hyvin, mutta ei palannut enää omalle kaistalle kunnolla.

Ground Kingin vetopito liukkaalla oli selkeästi maatalousrengasta parempi. Toisinaan rengas lähti aliohjaamaan väistötilanteessa heti ensimmäisestä käännöstä.

Seuraavalla ajokerralla pitoa saattoi olla tarjolla paremmin. Toisinaan traktori lähti kääntymään heti, joskus pienen luiston jälkeen ja toisinaan ei ollenkaan. Tämä pidon vaihtelu toistojen kesken teki Ground Kingistä näissä olosuhteissa maatalousrenkaaseen verrattuna epäloogisemman ajettavan.

Etenkin takarenkaissa sivuttaispito tuntui maatalousrengasta selvästi paremmalta, väistön jälkeen kytkintä painaessa Ground Kingeillä varustetun traktorin takarenkaat nappasivat kiinni keskilinjaan, kun taas maatalousrengas vispasi useamman korjausliikkeen verran.

Ground Kingien pito vaihteli testirengaskolmikosta eniten. Maatalousrenkaat olivat kaistanvaihtotestissä joka väistössä liukkaat, Hakkapeliitta TRI:t taas pitävät. Ground Kingien pito vaihteli eniten.
Ground Kingien pito vaihteli testirengaskolmikosta eniten. Maatalousrenkaat olivat kaistanvaihtotestissä joka väistössä liukkaat, Hakkapeliitta TRI:t taas pitävät. Ground Kingien pito vaihteli eniten. Kuva: Juho Nivala

Jarruttaessa peilijäällä Ground Kingin pito on selkeästi maatalousrengasta parempi, luistotuntuman pystyi hakemaan Valtran jarruilla helposti etupyöriä tarkkailemalla.

Mittausten mukaan Ground Kingin jarrutusmatka sijoittui maatalousrenkaan ja Hakkapeliitta TRI:n väliin. Trelleborgin maatalousrenkaassa on jopa Ground Kingiä enemmän suoraa tiehen koskevaa särmää, minkä vuoksi maatalousrenkaan hyvä tulos Ground Kingiin suhteutettuna on looginen.

Tulosten ja ajotuntumien perusteella vaikuttaa myös siltä, että Ground Kingin vetopito on maatalousrengasta parempi, mutta sivuttaispidon osalta ero ei ole yhtä merkittävä.

Hakkapeliitta TRI piti parhaiten

Hakkapeliitta TRI selvitti väistöradan läpi nopeimmin. TRI kärsi kuitenkin muita renkaita suuremmasta vauhdista, pienet luistot tekivät ajamisesta epätarkempaa kun vauhtia oli enemmän.

Hakkapeliitta oli etenkin lumella selvästi pitävin. Muiden renkaiden jättäessä keilarataan luistojälkiä, Hakkapeliitta TRI:n jäljestä erottui selvästi renkaan kuvio. Samoin jarruttaessa Hakkapeliitoilla traktori nyökkäsi selvästi enemmän ja painon siirto oli tehokkaampi.

Hakkapeliitta TRI:llä tilanteen saa pelastettua helpoiten esimerkiksi kytkintä painamalla. Vaikka pidon menettämisen raja on melko terävä, pito kuitenkin palautuu vertailurenkaista parhaiten myös liukkaalla.

Hakkapeliitta TRI selvisi kaistanvaihtotilannetta simuloivan keilaradan läpi suurimmalla nopeudella. Pito-ominaisuudet kävivät ilmi myös radan pintaa tarkastellessa. Muiden renkaiden jäljiltä pintaan jäi luistojälkiä, mutta Hakkapeliitta TRI:n kuvio erottui lumesta selvästi.
Hakkapeliitta TRI selvisi kaistanvaihtotilannetta simuloivan keilaradan läpi suurimmalla nopeudella. Pito-ominaisuudet kävivät ilmi myös radan pintaa tarkastellessa. Muiden renkaiden jäljiltä pintaan jäi luistojälkiä, mutta Hakkapeliitta TRI:n kuvio erottui lumesta selvästi. Kuva: Juho Nivala

Kesään ja talveen

Kuten totesimme, mittaustulosten ja liukkaan kelin ajotuntumien perusteella Ground Kingit ovat talviliukkailla pidoltaan lähempänä maatalousrengasta kuin talvirengasta.

Ground Kingejä ei kuitenkaan myydä ensisijaisesti talvirenkaana, vaikkakin valmistajan markkinointimateraalissa mainitaan renkaan soveltuvan pelto- ja maantiekäytön lisäksi myös lumelle ja jäälle.

Ground Kingit ovat hybridirenkaat, jotka tarjoavat talviliukkaalla maatalousrengasta parempaa pitoa.
Ground Kingit ovat hybridirenkaat, jotka tarjoavat talviliukkaalla maatalousrengasta parempaa pitoa. Kuva: Juho Nivala

Olosuhteiden vaihtuessa myös tilanne muuttuu. Pellolla tapahtuvissa maataloustöissä Hakkapeliitta TRI ei voittane Trelleborgeja tai Ground Kingejä kuin erityistapauksissa.

Umpihangessa taas maatalousrenkaat ja Ground Kingit ovat lamelloitua palarengasta selvästi paremmat menijät.

Ground Kingit ovat hybridirenkaat, jotka tarjoavat maatalousrengasta parempaa pitoa talviliukkaalla soveltuen kuitenkin myös peltokäyttöön. Siten ne mahdollistavat traktorin monipuolisen käytön ilman renkaiden vaihtoa.

Kuvat: Tapio Vesterinen ja Juho Nivala, työryhmä: Tapio Vesterinen, Matti Serenius, Juho Nivala ja Per-Magne Tøsse.

Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje