Video: Näin 280-hevosvoimaisten traktoreiden vertailu tehtiin
Seitsemän teknisesti edistyneen traktorin perusteellinen testaaminen ei onnistu muutamassa päivässä. Testi alkoi jokaisen valmistajan pitämällä perehdytyksellä, joka mahdollisti traktorin toimintojen esittelyn aina voimansiirron säädöistä automaattiohjausten käyttöön.Tieajo-ominaisuuksia tutkimme hermokeskuksena toimivan tanskalaisen maatilan lähistössä kulkevan 14,1 kilometriä pitkän tielenkin mäkisessä maastossa kuormatun perävaunun kanssa. Testilenkki ajettiin jokaisella traktorilla useampaan kertaan kahden kuljettajan voimin. Ajo-ominaisuuksien tarkastelun lisäksi muun muassa polttoaineen kulutukset saatiin mitattua traktoreihin asennetun mittalaitteiston avulla.
Vetotehomittauksissa ja ohjaamon melutason määrityksessä luotimme suomalaisen Testmill Oy:n osaamiseen. Saimme vetokokeita varten lainaksi 25-tonnisen Komatsu-pyöräkuormaajan, jota käytettiin traktoreiden jarruttamiseen vetotehojen mittaamiseksi. Vetokokeessa traktori vetää jarruajoneuvoa liinan ja vetovaa’an välityksellä. Jarruajoneuvo jarruttaa traktoria siten, että moottorin kierrokset laskevat tehomittauksessa todetun maksimitehon kierrosluvulle. Tämä toistetaan useammalla voimansiirron välityksellä, jotta vetotehokäyrä saadaan muodostettua.
Moottoritehot mittasi tanskalainen voimanottotehomittauksiin erikoistunut Landbrugets Traktorafprøvning. Polttoaineen kulutus mitattiin dynamometrikokeessa ulkoisella tarkkuusmittarilla, dynamometri saapui testipaikalle kätevästi Sprinteriin asennettuna.
Testin viimeinen viikko oli pyhitetty pelkästään peltotöille. Jokainen kuljettaja sai oman kuittityökoneensa, jotta jokaista traktoria arvioitiin järjestelmällisesti eri työkoneiden kanssa. Pellolla kiinnitimme muiden testitilanteiden tavoin huomiota ajomukavuuteen, voimalinjan toimintaan ja esimerkiksi melutasoon ja automaattiohjausten peruskäyttöön.
Automaattiohjauksiin tutustuttiin syvällisemmin sen jälkeen, kun valtaosa testiryhmästä oli kotiutettu. Samassa yhteydessä tehtiin myös Isobus-vertailun käytännön kokeet. Tämä vertailu julkaistiin edellisessä Koneviestin numerossa. Isobus-vertailussa kylvimme esimerkikkityökoneena toimivalla Grimme Matrix -kylvökoneella oikeita, joskin itämättömäksi lämpökäsiteltyjä sokerijuurikkaan siemeniä traktoreiden todellisen suorituskyvyn esiin tuomiseksi.
Mainittujen kokeiden lisäksi teimme huomattavan määrän mittauksia koskien niin kääntöympyröitä, ohjaamon portaiden mittoja kuin ohjaamonäkyvyyttäkin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


