
Traktorivertailussa valmistajien lippulaivamallit – 280-hevosvoimaiset, portaattomalla voimansiirrolla varustetut traktorit taipuvat moniin töihin
280−300 hevosvoiman teholuokassa on tapahtunut huomattavaa kehitystä viimeisen kahden vuoden aikana. Tätä kokoluokkaa voidaan pitää nykyisin valmistajien lippulaivamallistona.
Yhteispohjoismaisessa traktorivertailussa oli tällä kertaa vuorossa ilman lisätehoa noin 280-hevosvoimaiset traktorit portaattomilla voimansiirroilla varustettuna. Kuva: Marcus Pasveer280-hevosvoimaisten traktorien vertailu:
- Vertailimme keväällä 2023 noin 280-hevosvoimaisia portaattomalla voimansiirrolla varustettuja traktoreita Tanskassa.
- Traktorit olivat hyvin varusteltuja, esimerkkeinä RTK-tarkkuuden automaattiohjaukset, parhaat jousitus- ja istuinvaihtoehdot ja etunostolaitteet.
- Vertailukoneita testattiin kuukauden ajan käytännön töissä yhteensä 11 eri työkoneen kanssa.
Valmistajien panostus vajaan 300 hevosvoiman kokoluokkaan on kovaa, sillä myyntimäärät ovat selvässä kasvussa ja traktorit sopivat hyvin moneen käyttöön, kuten kuljetuksiin ja raskaisiin peltotöihin ollen silti riittävän ketteriä.
Testiseitsikossamme oli tällä kertaa neljä varsin tuoretta mallia. Massey Ferguson 8S.285 Dyna-VT, New Holland T7.300 AutoCommand, Valtra Q285 sekä John Deere 6R250-traktorin päivitetty versio. Mukana oli lisäksi kolme varttuneempaan malli-ikään ehtinyttä kilpailijaa, Claas Axion 870 Cmatic, Deutz-Fahr Agrotron 8280 TTV ja McCormick X8.631.
Traktorivertailun koeajot suoritettiin maaliskussa 2023 Tanskassa. Koneviesti oli paikalla koko vertailun ajan. Kuva: Marcus PasveerYksi puuttuu
Yksi tärkeä kilpailija kuitenkin puuttuu joukosta: uusi Fendt 728 Vario. Alunperin Fendt ilmoittautui mukaan vertailuumme. Testin ajankohdan siirrosta huolimatta Fendt kuitenkin perui osallistumisensa, sillä valmistaja ei halunnut lähteä mukaan esisarjan traktorilla, eikä testimme toteutuksen aikaan sarjatuotantokoneita ollut vielä saatavilla keväällä 2023.
Testasimme traktoreita kuukauden ajan suurella kasvinviljelytilalla Tanskassa. Traktoreita testattiin yhteensä 11 työkoneen kanssa. Vetotehtäviä suoritettiin niin kyntöaurojen kuin perävaunujenkin kanssa. Mittauksia suoritettiin niin tehodynamometrissä kuin vetokokeessakin. Testiryhmään kuului 9 journalistia neljän maan lehdistä, jotka arvioivat traktoreiden ominaisuuksia normaalin työskentelyn ohessa.
Claas Axion 800 -sarja on ollut markkinoilla 12 vuoden ajan ja ulkoisesti se on pysynyt melko muuttumattomana. Viimeisin isompi malliuudistus tehtiin vuonna 2019, kun traktori sai tason 5 päästövaatimukset täyttävän moottorin ja Isobus-yhteensopivuuden Cebis-näyttöön. Kuva: Marcus Pasveer
Deutz-Fahr esitteli uudistetun 8280 TTV -mallin vuonna 2020, se täytti mallistossa olevien 7- ja 9-sarjojen välisen aukon. Tuolloin esiteltiin myös uusi SDF:n portaaton voimansiirto, joka mahdollistaa myös 60 km/h huippunopeuden, sekä uutta moottoritekniikkaa tuttuun 6,1-litraiseen Deutz-moottoriin. Ohjaamo on pysynyt samana jo pidemmän aikaa. Kuva: Marcus Pasveer
John Deeren 6R250 sopii ominaisuuksiensa puolesta täydellisesti testiryhmään, vaikkakin näkymä ohjaamosta saattaisi olla myös pienemmästä traktorista. Malli esiteltiin jo vuonna 2017, mutta uudistuksia on tehty muutaman vuoden välein. Viimeisimpänä päivityksenä testikoneessa oli muun muassa uusi radio. Kuva: Marcus Pasveer
Massey Ferguson on ottanut tässä kokoluokassa epäilemättä suurimman harppauksen edelliseen mallisarjaan verrattuna. Vuonna 2021 tapahtuneen 8S:n esittelyn myötä koko traktorin konsepti on uudistunut. Siinä, missä edeltävässä mallistossa oli pieni ohjaamo, on 8S:n ohjaamo kooltaan selvästi vertailun suurin. Kuva: Marcus Pasveer
McCormickin X8 on ulkomitoiltaankin todella suuri traktori, erityisesti koon huomaa muiden traktoreiden viereen pysäköitäessä. Renkaat ovat suuret ja konepeitto sekä ohjaamo korkealla. Muutoin tällä hetkellä ilman suomalaista maahantuojaa oleva traktori sopii testirymään ominaisuuksiensa puolesta. Kuva: Marcus Pasveer
Uusi T7-sarja eroaa ulkonäöltään edelliseen mallisukupolveen vain vähän, mutta ohjaamon sisällä tehdyt uudistukset ovat merkittäviä, erityisesti matalan melutason osalta. Saimme vertailuun mukaan esisarjan yksilön, jonka ominaisuudet eivät vielä kaikilta osin vastanneet tuotantomalleja. Kuva: Marcus Pasveer
Valtran uusi Q-sarja esiteltiin kesällä 2022. Traktorissa käytetään samoja komponentteja kuin MF 8S:ssä. Agco Powerin moottori on yhdistetty Agcon Marktoberdorfissa valmistettavaan portaattomaan voimansiirtoon. Ohjaamo taas on Valtrasta vuosien varrelta tuttu, samoin ulkonäkö. Kuva: Marcus PasveerTeksti ja testiryhmä: Magnus Soerlie & Magnus Mo Opsahl (Bedre Gardsdrift, Norja), John Christensen (Traktortech, Tanska), Bas van Hattum & Bob Karsten (Trekker, Hollanti), Tapio Vesterinen & Eemeli Linna (Koneviesti, Suomi), testiryhmässä lisäksi: Jimmi Nautrup ja Morten Dürr Resen (Tanska), kuvat: Marcus Pasveer ja testiryhmä, mittaukset: Matti Serenius (Testmill Oy, Suomi) ja Niels Jacob Thomsen (Landbrugets Traktorafprøvning, Tanska)
Vertailuun osallistui seitsemän merkkiä. Fendt jäi puuttumaan, sillä testin lykkäämisestä huolimatta valmistaja ei halunnut antaa testiin esisarjan traktoria, eikä tuotantomalleja ollut vielä saatavilla keväällä 2023. Kuva: Marcus PasveerKiitokset
Tämänvuotinen traktorivertailu on laajin ja suurin koskaan toteuttamamme testi. Testi ei olisi onnistunut ilman lukuisten yritysten ja henkilöiden apua. Siksi haluammekin kiittää ensinnäkin testitraktorit tarjonneita valmistajia osallistumisesta. Ilman heitä vertailun tekeminen olisi mahdotonta.
Traktoreita ajoi yhteensä 9 testikuljettajaa Suomesta, Norjasta, Hollannista ja Tanskasta. GPS-osioon osallistunut Morten oli kuvanoton hetkellä muissa tehtävissä. Kuva: Marcus PasveerSuuret kiitokset kuuluvat myös testiin lainattujen työkoneiden ja perävaunuja valmistajille ja maahantuojille. Työkoneita saimme vedettäväksi He-Valta, Joskinilta, Kuhnilta, Krampelta, Kvernelandilta, Multivalta, Ovlacilta, Pöttingeriltä ja Väderstadilta. Haluamme kiittää myös Karup Kartoffelmelsfabrikia piha-alueen lainaamisesta vetotehomittausta varten. Vetotehomittauksen mahdollisti myös Scantruckin lainaama 25-tonninen Komatsu-pyöräkuormain. Suurimmat kiitokset osoitamme kuitenkin maanviljelijäveljeksille Finn ja Poul Bräunerille, jotka antoivat testiajoihimme yli 100 hehtaaria peltoa. Kiitämme myös kollegoitamme Bedre Gardsdriftiltä, TraktorTechiltä ja Trekkeriltä hyvästä yhteistyöstä sekä Marcus Pasveeria jälleen kerran erinomaisista valokuvista.
Teksti ja testiryhmä: Magnus SØrlie & Magnus Mo Opsahl (Bedre Gardsdrift, Norja), John Christensen (Traktortech, Tanska), Bas van Hattum & Bob Karsten (Trekker, Hollanti), Tapio Vesterinen & Eemeli Linna (Koneviesti, Suomi), testiryhmässä lisäksi: Jimmi Nautrup ja Morten Dürr Resen (Tanska), kuvat: Marcus Pasveer ja testiryhmä, mittaukset: Matti Serenius (Testmill Oy, Suomi) ja Niels Jacob Thomsen (Landbrugets Traktorafprøvning, Tanska)
Käännös: Tapio Vesterinen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat














